Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، اگر نمی‌توانید کلم بروکلی، کرفس یا کلم پیچ را تحمل کنید، ممکن است یک ابرچش باشید که این ویژگی می‌تواند شما را در بر ابر بیماری کووید-۱۹ محافظت کند.

ابرچشا‌ها افرادی هستند که نسبت به مزه‌های تلخ بسیار حساس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان آن‌ها نه تنها کمتر به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند بلکه نسبت به افرادی که به طعم‌های تند و تلخ حساس نیستند کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند.

بر اساس یک مطالعه جدید، ابرچشا‌ها علائم کووید-۱۹ را فقط به مدت ۵ روز تجربه می‌کنند، این در حالی است که این فرآیند در سایر افراد ۲۳ روز طول می‌کشد. اینکه چگونه طعم‌ها و حس چشایی بر خطر ابتلا به کوویدا-۱۹ تاثیر می‌گذارند، دقیقا مشخص نیست، اما محققان نظریه‌ای دارند.

گیرنده‌های چشایی تلخ از جمله یکی از آن‌ها به نام T۲R۳۸ در جوانه‌های چشایی زبان یافت می‌شوند. دکتر هنری برهم، متخصص گوش، حلق و بینی در باتون روژ آمریکا گفت: هنگامی که T۲R۳۸ تحریک می‌شود، با تولید اکسید نیتریک برای کمک به از بین بردن یا جلوگیری از تکثیر بیشتر ویروس‌ها در مخاط تنفس، پاسخ می‌دهد. غشا‌ها بر روی سیستم تنفسی شما قرار گرفته و محل ورود ویروس‌ها از جمله سارس-کوو ۲ را ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد کووید-۱۹ می‌شود.

به گفته برهم، این نتایج دارای پیامد‌های مهمی است و به افراد اجازه انتخاب آگاهانه‌تر در مورد واکسیناسیون را می‌دهد. چندین مطالعه در حال بررسی چگونگی تاثیر گیرنده‌های چشایی تلخ بر خطر ابتلا به کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است.

این مطالعه شامل نزدیک به ۲۰۰۰ نفر (متوسط سن ۴۶ سال) بود که توانایی چشایی آن‌ها با استفاده از نوار‌های کاغذی مورد آزمایش قرار گرفت. همه قبل از ابتلا به کووید-۱۹ مورد آزمایش قرار گرفتند، زیرا این می‌تواند حس چشایی و بویایی آن‌ها را به خطر بیندازد.
شرکت کنندگان در یکی از سه گروه غیرچشنده‌ها، ابرچشاها و چشنده‌ها قرار گرفتند: غیر چشنده‌ها افرادی هستند که به هیچ وجه نمی‌توانند طعم‌های تلخ خاصی را تشخیص دهند. ابرچشا‌ها به شدت به طعم تلخ حساس هستند و می‌توانند سطح بسیار کمی را تشخیص دهند. چشنده‌ها جایی بین این دو قرار می‌گیرند.

در طول مطالعه، ۲۶۶ شرکت کننده به کرونا مبتلا بودند. افراد غیرچشنده بسیار بیشتر از ابرچشا‌ها آلوده می‌شوند و همچنین دارای کووید-۱۹ شدید هستند.

چشنده‌ها علائم کووید-۱۹ خفیف تا متوسط را نشان می‌دهند که اغلب نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. این مطالعه نشان داد افرادی که دارای شرایط زمینه‌ای بودند یا در سنین بالاتر با کاهش توانایی حس مزه تلخ مواجه بودند، از این قاعده مستثنی هستند.

دکتر آلن هیرش، مدیر بخش اعصاب بنیاد تحقیق و درمان بویایی و چشایی در شیکاگو، کار خود را صرف مطالعه تاثیرات بو و طعم از دست رفته بر بیماری کرده است.

او می‌گوید یافته‌های جدید بسیار منطقی است. افراد می‌توانند از کشف وضعیت چشایی خود بهره‌مند شوند. اگر مزه تلخ را حس نمی‌کنید. باید بسیار مراقب باشید و برای مدت طولانی‌تری ماسک بزنید تا از خود در برابر کووید-۱۹ محافظت کنید. متاسفانه اکثر مردم نمی‌دانند در کدام دسته قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید 

تولید داروی ضد کرونای جدید برای آن‌هایی که نمی‌توانند واکسینه شوند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!

به گزارش ورزش سه، چادرملو اردکان با شکست تیم‌های آریو اسلام‌شهر، فولاد خوزستان و مس کرمان به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی رسید و در قرعه کشی امروز مشخص شد که باید در این مرحله میزبان آلومینیوم اراک باشد و برای شگفتی‌سازی در جام حذفی تلاش کند.

چادرملو تاکنون دو تیم لیگ یک و فولاد خوزستان لیگ برتری را حذف کرده و با انگیزه و روحیه بالا در مرحله یک چهارم نهایی به میدان خواهد رفت؛ آنها در جدول لیگ آزادگان هم با یک بازی بیشتر نسبت به فجرسپاسی در رتبه دوم حضور دارند و شانس صعود به لیگ برتر را دارند و تمام این اتفاقات به آنها انگیزه لازم را می‌دهد تا یک دیدار سخت و دشوار برای آلومینیوم اراک رقم بزنند.

اصلی‌ترین نگرانی مجتبی حسینی در بازی مرحله یک چهارم نهایی تمام نشدن بازی در وقت قانونی و اضافه خواهد بود، بازیکنان چادرملو در دو بازی جام حذفی رقبای خود را در ضربات پنالتی حذف کردند و این اتفاق می‌تواند اعتماد به نفس بالایی به آنها بدهد تا در بازی با آلومینیوم هم با مدیریت کردن مسابقه و حفظ کردن نتیجه بازی را به ضربات پنالتی بکشند و شانس صعود به نیمه نهایی را دنبال کنند.

البته آلومینیوم اراک هم با شکست پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی رسید و خود آنها هم در این زمینه اعتماد به نفس کافی را دارند و این روزها با گلر آماده ای که دارند در ضربات پنالتی شانس بالایی خواهند داشت.

چادرملو با 3 گل در جام حذفی ایران به مرحله یک چهارم نهایی رسید و در مقابل دو گل هم دریافت کرده است و با ارائه بازی‌هایی منطقی و اقتصادی نشان داده که تیمی خطرناک و زیرک است و همین موضوع آنها را در جام حذفی غیرقابل پیش بینی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • سیزتا مورودر ؛ خودرو خاصی که احتمالا نمی شناسید! (عکس)
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • نبرد تاکتیکی استقلال و تراکتور/ آبی‌ها چگونه در غیاب حسینی از دروازه‌شان محافظت می‌کنند؟
  • نحوه انتخاب چوب ترموود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ