Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:25:38 GMT

«خرشک» همچنان نالان/ اهالی: خرشک را به ما برگردانید

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۲۶۸۱

«خرشک» همچنان نالان/ اهالی: خرشک را به ما برگردانید

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، چند روزی از رانش کوه و زمین در روستای خرشک از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار می‌گذرد.

 

در همان ساعات ابتدایی وقوع رانش در خرشک، ستاد مدیریت بحران در فرمانداری شهرستان رودبار تشکیل شد و مقرر شد اهالی در ابتدای امر به پایین‌دست و به قول فرماندار شهرستان در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی اسکان اضطراری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بحران در خرشک رودبار تا جایی پیش رفت که مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان در فرمانداری شهرستان رودبار حضور یافت و امورات مربوط به ساماندهی، هماهنگی و تسهیل و تسریع خدمات دولتی را برای پایداری وضعیت خرشک به کار گرفت.

 

هلال‌احمر نیز در پی رانش کوه در خرشک رودبار علاوه بر حضور در منطقه و امدادرسانی به مردم که گفته‌شده بود سه مصدوم بر جای گذاشته، تلاش کرد تا شرایط مردم حادثه‌دیده را چه به لحاظ اسکان اضطراری و چه توزیع آذوقه را حدی پایدار کند.

 

بسیج، سپاه و از همه مهم از گروه‌های جهادی فعال استان و شهرستان رودبار نیز در همان روزهای نخست رانش در خرشک در محل حاضرشده و با انتقال اسباب و اثاثیه منزل خرشکی ها و همچنان تأمین و توزیع غذای بین نیازمند در وسط میدان بودند.

 

اما علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در شهرستان رودبار جهت پایداری وضعیت خرشکی ها، ظاهراً آرامش هنوز به روستا و روستائیان برنگشته و اهالی بسیار از وضعیت موجود نگران‌اند.

 

آن‌ها اکنون زندگی چندین ساله خود را با رانشی که مدعی هستند ناشی از فعالیت معادن در پایین‌دست بوده تا حدودی ازدست‌داده‌اند و در خانه و کاشانه بستگان خود و یا در اماکن اضطراری پیش‌بینی‌شده ساکن‌اند.

از هر اهل خرشکی که سؤال کنید از محل چه خبر؟ با بغضی که در گلو دارند، می‌گوید یا خانه خود و خویشانشان ویران‌شده و یا خانه خود و همسایه‌اش در معرض تهدید و رانش است.

 

اراضی کشاورزی، باغ و همچنین دام و طیور خرشکی ها نیز در پی رانش کوه از خود خرشکی ها نیز وضعیتی به‌مراتب بحرانی‌تر دارند. به گفته اهالی خرشک قرار بوده جهاد کشاورزی علوفه و غذای دام و طیور را به‌اندازه کافی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

برخی دیگر از اهالی معتقدند در پی برداشت‌های نامتعارف فعالان معدن و شن و ماسه، مقاومت‌های اجتماعی مردم در برابر آن‌ها شکل گرفت و حتی مسئولان دستگاه‌های نظارتی نیز همکاری خوبی با آن‌ها داشتند اما همچنان برداشت‌های بی‌رویه و احتمالاً غیرقانونی ادامه یافت و وضعیتشان همینی هست که اکنون شاهدان هستند.

 

آن‌ها می‌گویند در تمام خرشک -کو و دشت و جنگل آن - خاطره دارند و با اینکه مخاطرات برداشت‌های بی‌رویه را به گوش مسئولان رسانده‌اند اما همچنان برداشت‌ها صورت گرفته و خاطراتشان نیز در حالی نابودی است.

آن‌ها می‌گویند بهشت خرشک شان نابود و ویران‌شده است و در شرایط کنونی مانده‌اند که چه باید بکنند. آن‌ها می‌گویند مسئولان باید برای مردم خرشک فکر اساسی کنند و خرشک را به مردم پس دهند.

 

البته شناسایی عاملین و مسببان وضعیت کنونی خرشک از دیگر دغدغه‌های مردم منطقه است که از دستگاه قضایی به‌شدت می‌خواهند به این وضعیت رسیدگی کرده و آینده روشنی را برای آن‌ها ترسیم کنند.

 

اکنون باید دید باگذشت چند روز از وضعیت اهالی خرشک در پی رانش کوه و زمین، مسئولان برای پایداری روستا چه برنامه‌ای دارند؛ آیا ساماندهی آن‌ها به پایین‌دست و دست کشیدن خرشک را برایشان نسخه پیچیده‌اند و یا اینکه تلاش می‌کنند خرشک با تمام ظرفیت‌ها و منابع و خاطرات اهالی به آن‌ها برمی‌گردد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت بحران روستا کوه رودبار خرشک خرشک رودبار رانش خرشک شهرستان رودبار برداشت ها رانش کوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت مطلوب تالابهای نقده

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده با اشاره به وضعیت مطلوب تالابهای این شهرستان گفت: هم اکنون تالابهای شهرستان نقده به جز تالاب یادگارلو به طور کامل آبگیری شدند و از لحاظ پوشش گیاهی برای لانه سازی و زادآوری و امنیت موجود و تغذیه از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

اکبر قائمی افزود: امسال سه میلیون مترمکعب آب برای احیای تالاب طالقان رهاسازی شده و آبگیری تالابهای سولدوز، دورگه‌سنگی، گرده قیط و ممیند این شهرستان هم در حال انجام است.

قائمی، ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط این تالابها و احیای کامل آنها، شمار زیاد از پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی امسال در تالابهای این شهرستان جوجه‌آوری کنند و در فصل پاییز نیز میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشند.

وی، با بیان اینکه هم اکنون تالاب سولدوز هم به طور کامل آبگیری شده است، افزود: آبگیری این تالاب با توجه به اینکه همجوار پارک ملی دریاچه ارومیه و در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شهرستان نقده با ۱۷ تالاب فصلی و دایمی بیشترین تعداد تالابهای آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص داده که با این ظرفیت، در طول سال میزبان هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی مهاجر بوده که این امر چهره ای زیبا را برای این خطه از کشور ایجاد کرده است.

 

 

دیگر خبرها

  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است
  • ببینید | رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • مرگ تلخ یک کودک در رودبار
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • افت شدید فشار آب شهرستان رودبار، امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند