Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@20:41:11 GMT

ماکرون مسئولیت فرانسه در نسل‌کشی «رواندا» را پذیرفت

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۵۵۹۵

ماکرون مسئولیت فرانسه در نسل‌کشی «رواندا» را پذیرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به «کیگالی» پایتخت کشور آفریقایی «رواندا» اعلام کرد که پاریس از کیگالی برای نقش این کشور در کشتار سال ۱۹۹۴ تقاضای بخشش دارد.

طبق گزارش شبکه «الجزیره»، رئیس‌جمهور فرانسه طی سفر به کیگالی تصریح کرد که پاریس مسئولیت خود در نسل‌کشی ۲۷ سال پیش در رواندا را می‌پذیرد ولی بدون عذرخواهی رسمی، برای نقش کشورش در این فاجعه انسانی درخواست بخشش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات امروز (پنجشنبه) رئیس‌جمهور فرانسه در هنگام سخنرانی رسمی در مراسم یادبود نسل‌کشی کیگالی، محلی که ۲۵۰ هزار قربانی کشتار جمعی در آن جا دفن شده‌اند، مطرح شد.

رئیس‌جمهور فرانسه در حالی مسئولیت کشورش در نسل کشی رواندا را پذیرفته است که اوایل فروردین ماه امسال، گروهی از مورخان فرانسوی در گزارشی رسمی به دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، این کشور را دارای «مسئولیتی بزرگ» در کشتار وسیع سال ۱۹۹۴ در کشور «رواندا» دانستند.

 در این گزارش آمده بود که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال ۱۹۹۴ مشارکت گسترده‌ای در نسل‌کشی اقلیت «توتسی» داشته است. در این کشتار حداقل ۸۰۰ هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه‌روهای قبیله «هوتو» به دست افراطیون قبیله «هوتو» کشته شدند.

در گزارش مورخان آمده است که دولت «فرانسوا میتران» در فرانسه کمک تسلیحاتی زیادی به دولت «جووینال هابیاریمانا» علی رغم سیاست نژادپرستانه وی کرده است. البته در این گزارش ذکر شده است که دولت فرانسه نقش مستقیم در انجام کشتار نداشته اما علی‌رغم نفوذ بالایی که در رواندا داشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام نداده است.

قتل عام قوم «توتسی» پس از آن آغاز شد که در ششم آوریل ۱۹۹۴، هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهوری وقت رواندا که از اعضای قبیله هوتو بود، بر اثر شلیک موشک، سقوط کرد. پس از این واقعه هوتوهای تندرو، اقلیت توتسی را مسئول این حمله دانسته و به مدت صد روز شروع به قتل عام توتسی‌ها و هوتوهای میانه‌رو کردند.

این واقعه طبق گزارش سازمان ملل حداقل ۸۰۰ کشته بر جا گذاشت و با تسلط توتسی‌ها بر پایتخت رواندا خاتمه یافت.

رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنرانی خود تصریح کرد که فرانسه به حرف آن دسته از کسانی که به وی در خصوص قتل عام قریب‌الوقوع در رواندا هشدار داده بودند، گوش فرا نداد و در کنار یک «رژیم نسل‌ کش» وقت ایستاد.

این مقام ارشد فرانسه سپس ادامه داد: «امروز که این جا با فروتنی و احترام در کنار شما ایستاده‌ام، آمده‌ام تا مسئولیت‌های خود را بپذیرم اما با این حال فرانسه در این نسل کشی همدستی نکرده است».

ماکرون ادامه داد که فرانسه وظیفه دارد به رنجی اعتراف کند که «با سکوت بیش از حد به دلیل بررسی حقیقت به مردم رواندا تحمیل شده است».

این مقام اروپایی سپس بدون عذرخواهی رسمی گفت که فقط آن دسته از افرادی که از این حادثه هولناک جان به در بردند، شاید بتوانند ببخشند و «به ما هدیه بخشش را عطا کنید».

گزارش مورخان از مسئولیت فرانسه در این نسل‌کشی پس از آن منتشر می‌شود که مدتی پیش نیز گزارشی از جنایات فرانسه در الجزایر منتشر شد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در یکم بهمن ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» هرگز از اشغال الجزائر یا جنگ خونین هشت ساله که به سلطه فرانسه بر الجزائر پایان داد، عذرخواهی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور فرانسه نسل کشی رواندا رئیس جمهور فرانسه نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۵۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه

رئیس جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) طی سخنانی از آمادگی کشور خود برای گفت وگو با دیگر کشورهای اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از پولیتیکو نوشت: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه طی سخنانی از آمادگی کشورش برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از «دفاع معتبر اروپا» در برابر تهدیدات روسیه خبر داد و گفت که تمایل دارد درباره این موضوع با دیگر کشورهای اروپایی تبادل نظر کند.

مکرون طی مصاحبه‌ای گفت که شخصاً علاقمند مطرح کردن موضوع استفاده از سلاح‌های دوربرد، هسته‌ای و سامانه‌های دفاع موشکی با آن کشورهای اروپایی هست که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در کشورهای خود مستقر کرده‌اند.

وی افزود: فرانسه موضع خود را حفظ خواهد کرد اما آماده است تا در دفاع از خاک اروپا بیشتر مشارکت کند. فرانسه که حدود ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد، تنها قدرت هسته ای اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در هفته‌های اخیر موضع شدیدتری را علیه روسیه اتخاذ کرده است و این اولین بار نیست که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فرانسه را برای دفاع اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند. مکرون اولین بار در سال ۲۰۲۰ به این اقدام احتمالی اشاره کرده بود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حماس پیشنهاد مصر را پذیرفت؛ بهترین است | توافق قریب‌الوقوع است؟
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • پیام رئیس PSG بعد از دوازدهمین قهرمانی
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا
  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی