Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر حسن فلاح حسینی محقق در زمینه دیابت و عضو هیات علمی این پژوهشکده با اشاره به این‌که تاکنون تاثیر مثبت بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کاهش میزان  گلوکز خون و یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است، عنوان کرد: در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته تحقیقات آزمایشگاهی و همچنین بالینی متعددی روی گیاهان دارویی مورد استفاده در درمان دیابت انجام گرفته است که در تعدادی از آن‌ها اثرات قابل ملاحظه‌ای در کاهش گلوکز خون بیماران دیابتی مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیات علمی با عنوان این‌که با توجه به دسترسی به منابع گیاهی، عوارض کمتر گیاه درمانی، مقبولیت برای اکثر بیماران و عدم محدودیت تولید یا واردات مواد اولیه دارویی، تحقیق جهت دستیابی به منبع دارویی گیاهی موثر ضروری به نظر می‌رسد افزود: شنبلیله(Trigonella foenum- graecum) یا شنبلید گیاهی نهاندانه، از دولپه‌ای‌های جدا گلبرگ است که جزء تیره نخود، تیره فرعی پروانه داران راسته گل سرخ است. در طب سنتی ایران شنبلیله از نظر طبیعت گرم و خشک بوده و برگ آن جهت تسکین سرفه‌های سرد، ورم طحال و کبد، درد کمر و برودت مثانه به کار می‌رفته است.

وی با اشاره به این‌که زکریای رازی شنبلیله را برای مداوای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌داده است اظهار کرد: مواد تشکیل دهنده اصلی دانه شامل ساپونین ها، آلکالوییدها و فیبرهای موسیلاژی می‌باشند. دانه‌های شنبلیله دارای روغن ثابت حاوی اسیدهای چرب ۶ درصد ترکیبات موسیلاژ به میزان ۲۸ درصد و پروتئین ۲۲ درصد، اسید آمینه‌های آزاد، کربوهیدرات‌ها، فلاونوئیدها، روغن فرار، استرول‌ها است.

وی تاکید کرد: در یک مطالعه بالینی که بر روی بیماران دیابتی نوع دوم در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام شد ترکیب بذر این گیاه همراه با تعدادی از گیاهان دارویی دیگر موجب بهبودی بیماری دیابت شد.

فلاح حسینی خاطرنشان کرد: در مطالعات انجام شده در پژوهشکده گیاهان دارویی بر روی این گیاه، مصرف بذر شنبلیله، گلوکز خون ناشتا را هم به صورت حاد و مزمن کاهش داده و در یک مطالعه حیوانی، عصاره خشک بذر شنبلیله با دوز ۱۵ میلی گرم بر کیلوگرم وزن حیوان توانسته است قند خون را در موش‌های سوری دیابتی کاهش دهد. همچنین مشتقات غنی از فیبر عصاره شنبلیله باعث کاهش گلوکز و کلسترول خون در سگ‌های دیابتی شده است.

در مطالعات بالینی روی انسان دیابتی نیز اثر بخشی این داروی گیاهی در کاهش قند خون مشاهده شده است. در یک مطالعه تجویز روزانه یک گرم عصاره خشک هیدروالکلی بذر شنبلیله به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به مدت ۲ ماه موجب کنترل  قند خون شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر شنبلیله، رعایت رژیم غذایی و ورزش نیز هر دو می‌توانند در کنترل و کاهش قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ موثر باشند. در دو مطالعه مشابه دانه شنبلیله سطح قند خون را در افراد دیابتی نوع ۲ بهبود بخشید. اما اثر بخشی این داروی گیاهی در تعدادی از مطالعات بالینی رد شده است.

نشانه‌های فاسد شدن مواد غذایی چه افرادی نباید ماهی بخورند؟ قبل و بعد از زدن واکسن کرونا چه بخوریم، چه نخوریم؟ این ۸ گروه بیشتر در معرض فقر ویتامین دی هستند این روغن‌ها نباید مصرف شوند | روغن‌های مناسب آشپزی و سرخ‌کردن کد خبر 603866 برچسب‌ها خواص مواد غذایی تغذیه سالم تغذیه گیاه دارویی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خواص مواد غذایی تغذیه سالم تغذیه گیاه دارویی بیماران دیابتی گیاهان دارویی قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز،‌ شنبلیله گیاهی است که به طور سنتی برای درمان بیماری ها از جمله ریزش مو استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است شنبلیله در واقع برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

دلایل احتمالی اثرگذاری شنبلیله منبع غنی از پروتئین:

شنبلیله منبع خوبی از پروتئین است که برای سلامت مو ضروری است. کمبود پروتئین می تواند منجر به ضعیف شدن و شکنندگی مو شود.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی:

شنبلیله حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی از جمله آهن، ویتامین B6، اسید فولیک و نیاسین است که همگی برای سلامت مو مهم هستند. کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود.

خواص ضد التهابی:

شنبلیله دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب پوست سر کمک کند. التهاب پوست سر می تواند یکی از عوامل ریزش مو باشد.

هر آنچه باید در مورد ریزش مو بدانید | روش‌های جدید برای درمان ریزش مو

نحوه استفاده از شنبلیله برای مو ماسک مو:

می توانید از پودر شنبلیله برای تهیه ماسک مو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری پودر شنبلیله را با ۲ قاشق غذاخوری ماست یا روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس با شامپو بشویید.

آب شنبلیله:

همچنین می توانید از آب شنبلیله برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. برای تهیه آب شنبلیله، ۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، دانه ها را صاف کرده و از آب برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

مصرف خوراکی:

می توانید شنبلیله را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید. شنبلیله را می توان به عنوان ادویه در غذاها استفاده کرد یا به صورت مکمل مصرف کرد.

موارد احتیاط در مصرف شنبلیله

اگر به شنبلیله حساسیت دارید، از استفاده از آن خودداری کنید. زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف شنبلیله با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 847415 برچسب‌ها خواص مواد غذایی موی سر سبزی خبر مهم

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)