Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:40:22 GMT

مرگ نهرو

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۵۷۷۴

جواهر لعل نهرو سال ۱۹۶۴ در چنین روزی در دهلی‌نو از دنیا رفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: ««من همیشه فکر کرده‌ام که بهترین راه برای یافتن این که چه چیز درست است و چه چیز نادرست و این که چه باید کرد و چه نباید کرد این نیست که دیگران را موعظه کنیم و اندرز بدهیم، بلکه این است که با دیگران صحبت و گفت‌وگو کنیم، زیرا از مباحثه و گفت‌وگو است که گاهی مختصری حقیقت نمایان می‌شود و جلوه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» زمانی که نهرو این نامه را به دختر نوجوانش (ایندیرا گاندی بعدی) می‌نوشت در زندان انگلیسی‌ها بود اما بعدها هم که نخست‌وزیر هند مستقل شد و قدرت را به دست گرفت باز به همین آموزه پایبند ماند، به نظرات دیگران توجه می‌کرد و واقعا صادقانه آرای مخالف را به رسمیت می‌شناخت. او – کنار گاندی – سال‌های طولانی برای استقلال کشورش از سلطه انگلیسی‌ها مبارزه کرد و بعد از تحقق این هدف هم در نوسازی کشورش که قرن‌ها زیر استعمار دست‌وپا می‌زد نقش مهمی به عهده گرفت.

جواهر لعل نهرو نیمه نوامبر ۱۸۸۹ در خانواده‌ای از طبقات ممتاز جامعه هند متولد شد و به پشتوانه این ثروت و جایگاه اجتماعی، کودکی و نوجوانی تقریبا بی‌دغدغه‌ای داشت. جز تحصیل در بهترین مدارس، فرصت خروج از هند و سفر به کشورهای دیگر را هم پیدا کرد و در همان سال‌های جوانی به مردی فرهیخته و دنیادیده تبدیل شد. جز حقوق که رشته تحصیلی‌اش بود، سیاست و تاریخ و اقتصاد هم خواند و از آثار بزرگ‌ترین نویسندگان آن روزگار نیز بهره‌ها برد. در دوران مبارزه برای استقلال، چند بار به زندان افتاد و تجربه دست اولی از حبس و تنهایی را هم به تجربیاتش افزود. می‌گفت: «هنگامی که یکی از یاران ما دستگیر می‌شد گاندی برایش تلگراف تبریک می‌فرستاد. در آن زمان می‌گفت: آزادی را غالبا میان دیوارهای زندان باید جست و گاهی بر سر دار، ولی هرگز در انجمن‌ها و دادگاه‌ها و مدرسه‌ها یافت نمی‌شود.»

بیشتر نامه‌هایی که به دخترش نوشت – و بعدها در کتاب ۳ جلدی «نگاهی به تاریخ جهان» جمع‌آوری و مدون شدند – به مقاطعی برمی‌گردد که او در زندان بود. اما مردی که چنین سرسختانه با انگلیسی‌ها جنگید و حتی حبس‌های طولانی و انفرادی هم اراده‌اش را در این مبارزه سست نکرد، نه با خود انگلیسی‌ها که با سیاست‌های استعماری حکومت این کشور دشمن بود. درباره خود استعمار هم عقیده جالب و قابل‌ اعتنایی داشت که می‌گفت: «استعمار زمانی می‌میرد که پیروزی یک لشکر غربی بر یک ارتش آسیایی از پیش مسلم نباشد.»

نهرو حدود ۱۸ سال، از ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۴ میلادی نخست‌وزیر هند بود و همراه با کشورش فراز و فرودهای بسیاری را پشت‌ سر گذاشت. آرمانش این بود که هند را یکپارچه نگه دارد، آن را به کشوری صنعتی تبدیل کند و همزمان با این صنعتی‌شدن در تحقق عدالت اجتماعی هم بکوشد، به اصول دموکراسی پارلمانی پایبند بماند و در سیاست خارجی، مستقل از شرق و غرب گام بردارد (در پیروی از همین هدف آخری هم بود که در تاسیس جنبش کشورهای غیر متعهد نقش موثری ایفا کرد). به صلح باور داشت اما چند بار مجبور به جنگ شد و بعد هم به این نتیجه رسید که هند برای حفظ صلح و ثبات چاره‌ای جز تبدیل‌شدن به قدرتی نظامی ندارد. بحث درباره موفقیت‌ها و شکست‌های او بسیار است و تازه این بحث‌ها هم بدون شناخت هندِ آن سال‌ها – یعنی کشور استعمارزده‌ای که در داخل و خارج با مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات مواجه بود – به نتیجه‌ای نمی‌رسد. در دوران نخست‌وزیری هم (حتی بیشتر از سال‌های زندان و مبارزه) ناملایمتی‌های زیادی را تحمل کرد و در تاریخ هند و آسیا نام نیکی از خودش به جای گذاشت.

نهرو سال ۱۹۶۴ در چنین روزی در دهلی‌نو از دنیا رفت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جواهر لعل نهرو انگلیسی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ستاره انگلیسی: حرف از خداحافظی نزنید

به گزارش "ورزش سه"، لستر سیتی در فاصله یک فصل پس از ترک رقابت‌های لیگ برتر و سقوط به دسته پایین‌تر توانست با کسب عنوان قهرمانی بار دیگر مجوز حضور در سطح اول فوتبال انگلیس را به دست آورد و حالا باید منتظر بازگشت آنها باشیم.

واردی ستاره بی چون و چرای تیمش در رقابت‌های این فصل بود و موفق شد با گل‌های بسیاری که برای آنها به ثمر رساند نقش مهمی را در بازگشت آنها به رقابت‌های لیگ برتر انگلیس ایفا کند و حالا منتظر درخشش دوباره در این مسابقات است.

در روزهای اخیر شایعاتی درباره احتمال خداحافظی این بازیکن از دنیای فوتبال پس از قهرمانی لسترسیتی و بازگشت آنها به لیگ برتر به گوش می‌رسید اما به نظر نمی‌رسد که او چنین برنامه‌ای داشته باشد و امیدوار است که دوباره روزهای خوشی را در لیگ جزیره سپری کند.

واردی در گفتگو با خبرنگاران در این باره اظهار داشت: «گوش کنید، من هنوز آماده نیستم که کفش‌هایم را آویزان کنم. بدنم مشکلی ندارد و مثل همیشه آماده هستم. بنابراین باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

دیگر خبرها

  • برترین گلزنان انگلیسی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا / وین رونی در صدر
  • یک پلیس انگلیسی به خاطر حمایت از حماس دادگاهی می‌شود
  • کین: بلینگام سعی داشت تمرکزم را در صحنه پنالتی بر هم بزند
  • اولین خروجی لیورپول بعد از کلوپ مشخص شد
  • هشدار ستاره انگلیسی: حرف از خداحافظی نزنید
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • جاده دو طرفه ایران و روسیه به روایت رسانه انگلیسی
  • صلاح در فهرست فروش لیورپول
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • لیورپول محمد صلاح را در لیست فروش گذاشت