Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چرایی ابطال معاملات اظهار کرد: در گذشته دستور العمل خاصی بود که نشان می‌داد در نمادی دستکاری صورت گرفته و یا معامله‌ای براساس اطلاعات نهانی انجام شده و یا اردر‌های ترس در معامله گذاشته و یا حجم مشکوکی از معامله انجام شده و رعایت عدالت در انجام معامله صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از معامله‌ها ابطال می‌شوند، به دلایلی که از سوی مسئولان بازار سرمایه مشخص نیست، مثلا نمادی افشای اطلاعات گروه ب می‌زند و نماد نیز با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود و یک صف خرید یا فروش عجیبی تشکیل می‌شود؛ مثلا، سهمی با ۳۰ الی ۴۰ درصد با افزایش قیمت نمادی که افشای الف زده با دامنه نوسان باز، بازگشایی می‌شود و ابطال می‌کنند.

بیشتر بخوانید

تضاد سیاستی بانک مرکزی با بورس/ ارزش بازار سرمایه در کمتر ۱۵ ماه به ۳۰۰ میلیارد دلار رسید!

کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: سهامی که معامله می‌شود تا ساعت ۵ الی ۶ بعد از ظهر مشخص نیست که معامله‌ای که صورت گرفته مورد تایید قرار می‌گیرد یا خیر، بیشتر حس می‌شود که نگاه سلیقه‌ای وجود دارد. این نگاه سلیقه‌ای در راستای همان نظارت ناظران است به دلیل اینکه از ابزار‌های نظارتی خوبی برخوردار نیست و همه نظارت‌ها دستی بوده و قرار است از هوش مصنوعی در آینده برای نظارت بر بازار استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که سهامداران از کجا متوجه می‌شوند که معامله شان ابطال خورده است؟ توضیح داد: زمان معاملات که به پایان می‌رسد، اگر شما معامله کردید و معاملات ابطال شد؛ بعد از ظهر پول سهمی که خریده‌اید به سهامدار برمی‌گردد.

باغانی درباره مشکلاتی که ابطال‌های معاملات به وجود می‌آورند، اظهار کرد: کارگزاری خرید کرده است و از پرتفوی شما هزینه کم شده است شما قدرت خرید ندارید، اما فردا شما متوجه این موضوع می‌شوید که خریدی که انجام داده‌اید، ابطال خورده است و مشکلات عدیده‌ای در این راستا به وجود می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: از نظر من بازار سرمایه ما باید به سمتی برود که از وقوع تخلفات پیش گیری کند، تا اینکه یک تخلفی رخ دهد و بعد بیاید با را‌ه‌هایی که خود این راه‌ها و راه‎حل‌ها مجددا آسیب زننده هستند، برخورد کند. بر این اساس باید ساز و کاری‌هایی ایجاد شود تا اصلا معاملات مشکوک انجام نشوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس ایران بازار سرمایه ابطال معاملات بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۱۷۰۴ واحدی به ۲,۳۰۵,۰۸۲ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با رشد ۱۷۰۴ واحدی به ۲,۳۰۵,۰۸۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۲۳۵۳.۶۸ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۱.۱۴۳ میلیارد سهم بود که طی ۵۳,۷۷۳ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۷,۳۶۳.۶۳۲ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۳۷,۳۶۶.۳۳۷ میلیارد ریال شد.

کد خبر 746294

دیگر خبرها

  • دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس
  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز