Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@22:36:26 GMT

۸ میلیون کشته سیگار در سال ۲۰۱۹

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۰۵۰۲

۸ میلیون کشته سیگار در سال ۲۰۱۹

 

به گزارش تابناک به نقل از گاردین، یافته‌های تازه‌ترین پژوهش درباره آمار استفاده‌کنندگان از سیگار روز پنجشنبه در نشریه علمی لنست منتشر و آشکار شد ۸۹ درصد سیگاری‌ها به ویژه در نسل جوان پیش از سن ۲۵ سالگی به کشیدن سیگار معتاد می‌شوند و پس از این سن کمتر پیش می‌آید کسی رو به کشیدن سیگار بیاورد. با وجود مرگ هشت میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به دلیل استفاده از سیگار، آمار جوانان سیگاری در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه گستره سیگار کشیدن در سه دهه گذشته در دنیا کاهش یافته اما آمار مردان سیگاری در ۲۰ کشور و زنان سیگاری در ۱۲ کشور رو به فزونی گذاشته است. حدود ۶۵ درصد سیگاری‌های جهان در ۱۰ کشور چین، هند، اندونزی، آمریکا، روسیه، بنگلادش، ژاپن، ترکیه، ویتنام و فیلیپین زندگی می‌کنند و از هر سه فرد سیگاری در جهان قطعا یک نفر شهروند چین است.

دلیل اصلی هشت میلیون کشته سیگار در سال ۲۰۱۹ از این قرار بوده است: ۱.۷ میلیون مرگ از نارسایی قلبی، ۱.۶ میلیون مرگ از بیماری مزمن انسداد ریه، ۱.۳ میلیون مرگ از سرطان نای و ریه و نایژه و حدود یک میلیون مرگ از حمله قلبی. پژوهش‌های پیشن نشان می‌داد امید به زندگی سیگاری‌ها دست‌کم ۱۰ سال کمتر از غیر سیگاری‌هاست.

این پژوهش در ۲۰۴ کشور انجام شده و نشان داده است نیمی از این کشورها در جلوگیری از اعتیاد گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به سیگار هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. میانگین سنی سیگاری‌ها هم حدود ۱۹ سال است؛ یعنی درست زمانی که استفاده از سیگار قانونی می‌شود. بر این اساس، اگر جوانان پیش از ۲۵ سالگی سمت سیگار نروند، به احتمال زیاد دیگر به سیگار معتاد نمی‌شوند.

افزایش آمار سیگاری‌ها و کشته‌های ناشی از اعتیاد به سیگار در شرایطی به مرز بحران در جهان رسیده که ۱۸۲ کشور در سال ۲۰۰۵ معاهده کنترل استفاده از دخانیات و سیگار را امضا کردند. با این حال، بسیاری از کشورها نتوانستند سیاست‌های متناسب و مناسب را برای کاهش استفاده از سیگار به ویژه بین جوانان اعمال کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 شورای نگهبان مجید شهریاری قطعی برق نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشیدن سیگار دخانیات اعتیاد انتخابات 1400 شورای نگهبان مجید شهریاری قطعی برق نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان

سرهنگ امیر انتظامی نیا گفت: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت خودرو‌های شوتی اکیپی از عوامل فرماندهی انتظامی بخش فلارد در محل محور مواصلاتی یاسوج به لردگان اقدام به برپایی ایست و بازرسی کردند که به یک دستگاه خودرو پژو نقره‌ای مشکوک و آن را متوقف کردند.

بیشتر بخوانید

کشف محموله سیگار خارجی قاچاق در خانمیرزا

فرمانده انتظامی لردگان ادامه داد: در بازرسی از این خودرو ۷۶۰ پاکت به تعداد ۱۵ هزار و ۲۰۰ نخ انواع سیگار خارجی قاچاق در مارک‌های مختلف کشف و یک متهم نیز دستگیر شد.

وی اضافه کرد: محموله دخانی کشف شده به اداره دخانیات استان تحویل داده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • برتری 3-0 بارسلونا مقابل لیورپول با بریس لیونل مسی (لیگ قهرمانان اروپا - 2019/5/1) / فیلم
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد