Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند « ارز آوری قابل توجه صنایع فولاد در کشور/ به خارجی‌ها وابستگی نداریم»، «عملگر‌ الکترومکانیکی چیست؟»، « نمایان شدن خورشید سه گانه در آسمان اصفهان»، « گام بلند شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازگشت به رشد اقتصادی در بحران کرونا»، «تولید رنگ‌های کامپوزیت آبگریز با استفاده از فناوری نانو»، « ساخت میکروسکوپ لیزری با تکیه بر دانش بومی»، « ظرفیت‌های قابل قبول ایران در فناوری هوش مصنوعی»، « ساخت آزمایشگاه متحرک برای تست تجهیزات الکتریکی»، « افزایش ۷۰ درصدی حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خدمات آزمایشگاهی» همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارز آوری قابل توجه صنایع فولاد در کشور/ به خارجی‌ها وابستگی نداریم

شهدوست مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه  صنایع فولادی کاربرد خاص خود را در پروژه‌های عمرانی و صنعتی دارند، بیان کرد: این محصولات گاهی به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد هم به تغییراتی نیاز دارند.

او ادامه داد: میلگرد در صنعت ساختمان هم به صورت مستقیم در فونداسیون و سازه ساختمان استفاده می‌شود و مشتقاتی از آن مانند بولت، خاموت یا ورق‌های فولادی به صورت مستقیم، برش خورده و سوراخکاری می‌شوند و بعد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شهدوست بیان کرد: بیشترین افرادی که از محصولات صنعت فولاد استفاده می‌کنند مجریان پروژه‌های عمرانی هستند که در هریک از بخش‌های پروژه ساختمان، راه سازی و سدسازی محصولی از صنعت فولاد را استفاده می‌کنند؛ همچنین صنایع پایین دستی این حوزه نیز به عنوان یکی از مصرف کنندکان صنعت فولاد محسوب می‌شوند.

عملگر‌ الکترومکانیکی چیست؟

سبقت الهی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عملگر‌های الکترومکانیکی اظهار کرد: عملگر‌های الکترومکانیکی در راستای محصولات با فناوری بالا قرار دارند و به نوعی بازو‌های صنعت محسوب می‌شوند. مجموعه‌های تولیدکننده نیرو و گشتاور که ساختار الکترومکانیکی دارند و در دو دسته اصلی عملگر‌های خطی و دورانی می‌توانند طبقه بندی شوند.

او ادامه داد: در این طرح بنا داریم با توجه به کاربرد گسترده این مجموعه‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری، محصولاتی متنوع با کاربرد‌های خاص و عام با هدف کاهش هزینه و ارتقای کیفیت و ایجاد زیرساخت‌های لازم تولید و روانه بازار کنیم.

سبقت الهی افزود: با اجرای این طرح با توجه به قرار گرفتن طیف گسترده‌ای از عملگر‌های الکترون مکانیکی در رده صنایع «های تک» ضمن به دست آوردن دانش فنی و بومی سازی، مانع خروج ارز از کشور به میزان قابل توجهی خواهیم شد. بسیاری از عملگر‌های مورد مصرف در صنایع نظامی، جزو اقلام تحریمی است، بنابراین اجرای این طرح، مانع وابستگی به بیگانگان می شود.

نمایان شدن خورشید سه گانه در آسمان اصفهان

رحیمی مدرس و کارشناس نجوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خورشید کاذب یا همان خورشید سه گانه پدیده‌ جوی بسیار زیبا، جذاب و البته نادر است. این پدیده صبح امروز (سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰) دقایقی در آسمان  اصفهان مشاهده شد. 

رحیمی افزود: در این اتفاق نادر، نقاط نورانی زیبایی با رنگ‌های رنگین کمانی در دو طرف خورشید (به طول ۲۲ درجه) به وجود می‌آید. برای شکل گیری این پدیده جذاب باید خورشید در ارتفاع کمی از افق باشد و لایه‌هایی از ابر‌های سیروس حاوی بلور‌های شش ضلعی یخ در آسمان وجود داشته باشد.

این مدرس و کارشناس نجوم بیان کرد: به این پدیده‌ زیبا "سگ خورشید" نیز گفته می‌شود، زیرا خورشید‌های کاذبی که در این پدیده در اطراف خورشید به وجود می‌آیند همچون سگی هستند که همیشه به دنبال صاحب خود می‌روند.

گام بلند شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازگشت به رشد اقتصادی در بحران کرونا

هشدار مدیر برنامه ریزی راهبردی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر صندوق نوآوری در پیشرفت اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد رابطه بین شرکت‌های دانش بنیان، اقتصاد و اقتصاد دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: اقتصاد کلان کشور، شاخص‌ها و معیار‌هایی دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت کسب و کارشان سهمی از اقتصاد کلان را به خود اختصاص می‌دهند.

هشدار بیان کرد: صندق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تامین مالی فناوری و نوآوری با ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان معیار‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال تولید ناخالص داخلی، اشتغال، بهبود محیط کسب و کار و میزان صادرات و واردات بخشی از شاخص اقتصاد کلان است که شرکت‌های دانش بنیان به واسطه حمایت و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی طی سال‌های گذشته آن‌ها را ارتقا داده‌اند. هرچند ممکن است در ابتدای راه بهبود و ارتقای این شاخص‌ها با کمبود‌های مواجه بوده باشند، اما طی سالیان آینده با رشد قابل توجهی مواجه خواهدبود.

تولید رنگ‌های کامپوزیت آبگریز با استفاده از فناوری نانو

نجف خانی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شریف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تولید رنگ‌های آبگریز اظهار کرد: شرکت ما به عنوان اولین شرکت تولیدکننده رنگ‌های نانو کامپوزیت آبگریز (حلال در آب) مخصوص چوب در داخل کشور با استفاده از فناوری نانو است. با توجه به آسیب پذیر بودن چوب در برابر شرایط جوی آب و هوا استفاده از این نوع رنگ‌ها سبب مقاوم شدن چوب و جلوگیری از ترک و فرسایش آن در طولانی مدت خواهد شد.

او افزود: رنگ‌های نانو کامپوزیت آبگریز به صورت مایعی کدر رنگ است که بعد از اعمال بر روی چوب شفاف می‌شود و دارای طیف رنگ‌های مختلفی است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: آبگریز بودن رنگ‌های نانو کامپوزیت مخصوص چوب، نه تنها سبب دوام و ماندگاری چوب می‌شود بلکه به دلیل جلوگیری از نفوذ آب به داخل بافت چوب، مانع بروز قارچ و جلبک می‌شود.

ساخت میکروسکوپ لیزری با تکیه بر دانش بومی

رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دستگاه میکروسکپ لیزری اظهار کرد: دستگاه طیف سنج نوری دستگاهی است که به وسیله یک نرم افزار کنترل می‌شود که صفر تا صد این نرم افزار داخلی است.

اوافزود: دستگاه طیف سنج نوری و لیزری از نور و لیزر برای آنالیز و شناسایی مواد شناخته نشده، مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع به کمک این دستگاه می‌توان به ماهیت مواد پی برد.

این فعال فناور گفت: عیار سنجی مواد یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه است، برای مثال برای شناسایی عیار یک الماس، با قرار دادن الماس روی دستگاه و تابیده شدن نور لیزر به شی مورد نظر به راحتی می‌توان عیار الماس را شناسایی کرد. در واقع زمانی که نور به سطح مواد تابیده می‌شود اطلاعات مواد جمع آوری شده و از طریق نرم افزار به کاربر نشان داده خواهد شد.

ظرفیت‌های قابل قبول ایران در فناوری هوش مصنوعی

ملازاده رییس گروه توسعه فناوری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت هوش مصنوعی اظهار کرد: امروزه در تمام دنیا حوزه هوش مصنوعی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و ایران هم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را به همت اساتید و دانشجویان برتر این رشته به دست آورده است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که هوش مصنوعی بیشترین کاربرد را برای آن دارد حوزه فناوری ارتباطات است در واقع بشر همواره با حجم زیادی از داده‌ها تولید شده و با افزایش سرعت ارتباطات و هوش مصنوعی فرایند کاری آسان‌تر شده است.

ملازاده بیان کرد: پیشرفت در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده است، زیرا هوش مصنوعی در دنیا جزء فناوری‌های مهمی محسوب می‌شود که کشور‌های پیشرفته از جمله آمریکا و چین به شدت روی آن سرمایه‌گذاری کردند، اما با توجه به اینکه لوازم و ملزومات این حوزه نسبت به دیگر کشور‌ها بیشتر در دسترس ما است بهترین فرصت است تا بتوانیم جزء کشور‌های پیشرفته در این حوزه باشیم.

ساخت آزمایشگاه متحرک برای تست تجهیزات الکتریکی

داور پناه، رئیس هیئت مدیر یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تمام تجهیزات مورد استفاده در شبکه‌های الکتریکی برای تایید سلامت عملکردشان نیاز به انجام برخی تست‌های دوره‌ای دارند. هدف از انجام این تست‌ها تشخیص عیوب ایجاد شده برای پیشگیری از بروز حادثه‌های جبران ناپذیر و اطمینان از این که تجهیزات تعمیر شده مجددا قابل استفاده و بازگشت به کار خواهند بود یا خیر.

او افزود: تجهیزات الکتریکی به دلیل ابعاد بزرگ و حساسیت بالا، معمولا قابلیت جابجایی ندارند و این آزمایشگا‌ها هستند که باید به تجهیزات مراجعه و آن‌ها را تست کنند، از طرفی در شبکه‌های الکتریکی، گستره وسیعی از انواع تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام نیاز به تست‌های مخصوصی دارند.

داورپناه گفت: شرکت ما برای رفع و حل این مشکل اقدام به تولید آزمایشگاه متحرکی کرده است. دستگاه آزمونگر جامع تجهیزات الکتریکی با نام کاوش T۲۲ همان آزمایشگاه متحرکی است که قابلیت انجام طیف وسیعی از تست‌های مربوط به راه اندازی (Commissioning Test)، تست‌های دوره‌ای و تست‌های عیب‌یابی را دارد.

افزایش ۷۰ درصدی حمایت صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خدمات آزمایشگاهی

سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد خدمت بلاعوض آزمایشگاهی این صندوق اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان جدید و ورود موفق شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های داخلی و خارجی، حمایت بلاعوض از هزینه انجام آزمون‌های تخصصی را در دستور کار قرار داده است.

او افزود: به همین منظور شرکت‌هایی که روی محصول دانش‌بنیان خود به انجام آزمون و تست‌های تخصصی نیاز دارند، می‌توانند با ثبت درخواست خود در سامانه غزال، برای دریافت این حمایت اقدام کنند.

ملکی‌فر، در مورد سقف حمایتی این خدمت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: خدمات آزمایشگاهی به میزان ۷۰ درصد تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای هر درخواست و حداکثر حمایت سالانه تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان، به مجموعه خدمات بسته حمایتی مشاوره و اخذ استاندارد‌های صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش بنیان فناوری جدید گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان باشگاه خبرنگاران جوان صندوق نوآوری و شکوفایی مورد استفاده قرار شرکت های دانش بنیان تجهیزات الکتریکی خورشید سه گانه هوش مصنوعی قابل توجه تست ها رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۲۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور طی حکمی، امیرحسین میرآبادی را به سمت رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎بنیان ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

در بخشی از حکم انتصاب رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎بنیان ریاست‌جمهوری آمده است :

«با عنایت به ابلاغ ماده واحده ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی توسط رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب شایستگی و تجارب به موجب این حکم شما را به عنوان رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب می‌کنم.

با توجه به اهداف عالی کشور در توسعه تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز اهمیت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری، انتظار می رود علاوه بر انجام کلیه ماموریت‌های محوله پیشین در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های دستگاه‌های ذی ربط با حوزه علم و فناوری نسبت به تدوین اساسنامه و پیگیری تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کنید.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای تحقق شعار سال
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد