Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طلاق تمامی اعضای خانواده را دچار استرس می‌کند ، ولی برای فرزندان ناگوارتر است. تأثیر مستقیم طلاق بر فرزندان تولید عواطف آزاردهنده مانند ترس، خشم، گیج شدن و بهت زدگی را به همراه دارد.


تاثیر طلاق بر فرزندان به عواملی از قبیل سن و جنس کودک (نوجوانان و پسران بیشترین آسیب را وارد می‌کند)، متغیر های دیگری از قبیل شرایط خانوادگی یا تحصیلی، میزان درگیری کودک در دعوای بین والدین، کیفیت رابطه با خواهر و برادران، خلق و خوی والدین و شدت دعواهای بین والدین قبل و بعد از طلاق قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکی نیست که طلاق بر کودکان تأثیرات مخربی می گذارد اما رفتار شما و همسرتان قبل و بعد و در جریان طلاق می تواند این اثرات منفی را هم در زمان حال و هم در آینده فرزندان‌تان کاهش دهد.

محمد احسان تقی‌زاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با کاهش آسیب‌های طلاق بر فرزندان، اظهار کرد: خانواده اساس جامعه است و حرکت آن می‌تواند شیطان ساز یا انسان ساز باشد و خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی جامعه بوده، ولی از نظر کیفیت بزرگ‌ترین نهاد کیفی جامعه محسوب می‌شود و هیچ انسانی توصیه به طلاق نمی‌کند مگر در زمانی که دیگر امکان سازش وجود ندارد.

وی افزود: وقتی طلاق اتفاق می‌افتد، آسیب‌های وارد شده از لحاظ (عاطفی، اجتماعی، شناختی، تحصیلی و شغلی) به فرزندان در سال‌های اول بیشتر و حیطه گسترده‌ای از آن را در بر می‌گیرد.

وی افزود: این آسیب‌ها می‌تواند باعث افسردگی، بی انگیزگی و شدت گرفتن هیجانات منفی در فرزندان شود، اما همیشه اینطور نبوده که فرزندان طلاق دچار این آسیب‌ها شوند، ولی وجه مشترک عاطفی زوجین بچه‌ها هستند، خصوصا گروه سنی زیر دوازده سال که باید توجه بیشتری به آن‌ها کرد چرا که کودکان خود را عامل این اتفاق دانسته و دچار عذاب وجدان می‌شوند.

این روانشناس ادامه داد: ایام نوجوانی دوران شاخص‌ترین ویژگی یک فرد بالغ است که این خصوصیات در فرزندان طلاق به شکل خشم نشان داده می‌شود و از لحاظ روانشناختی زمان فشار طوفان‌های زندگی است یعنی (تغییرات هورمونی در جسم و روح و...) که در صوت توجه نشدن به آن بحران‌های خاص خود را در پی دارد.

تقی‌زاده تصریح کرد: بچه‌های طلاق کاهش میزان حمایت‌گری از جانب خانواده را از لحاظ عاطفی و مالی گاهی احساس می‌کنند و نقل مکان به محیطی دیگر مانند (رفتن نزد پدر بزرگ و مادر بزرگ، عمه، خاله و...) و دخالت اطرافیان سبب ایجاد فشار روحی در فرزندان می‌شود

وی با اشاره به ازدواج مجدد والدین بیان کرد: رفتار نامناسب ناپدری یا نامادری با فرزند می‌تواند موجب ناسازگاری بچه با والد خود شود و سلامت فکری و اخلاقی فرزند با مرور خاطرات تلخ گذشته و بیان آنچه که میان پدر و مادر خود اتفاق افتاده می‌تواند خطرساز بوده و سبب انحرافات اخلاقی به دلیل از دست دادن پشتوانه‌های عاطفی، اقتصادی، عملکرد ضعیف در تحصیل و ... شود.

وی افزود: در صورت جدایی در وهله اول باید یک رفتار توام با انسانیت و صلح آمیز را با همسر سابق خود داشته باشیم چرا که این برخورد موجب قطع تنش‌ها می‌شود همچنین ارتباط سالم با فرزندان باید حفظ شود و این رابطه نیز میان بچه‌ها با یک‌دیگر باید تقویت شده چرا که ریشه تمام بیماری‌های جسمی و روانی انسان‌ها مربوط به استرس فروان و احساس بی‌کسی کردن است.

تقی زاده گفت: مادران باید به رفتار‌های خود توجه بیشتری داشته باشند چرا که بچه‌ها عمدتا گرایش به مادران دارند و بدگویی نسبت به همسر خود در کنار فرزندان و استفاده آنان به عنوان خبرآور و گروگان کشی عاطفی تبعات آسیب‌زایی را به همراه دارد همچنین فرزندان باید از سرنوشت والدین خود عبرت گرفته و در انتخاب همسر دقت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طلاق فرزندان آسیب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۴۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید

آفتاب‌‌نیوز :

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می‌نامند. در صورتی که هموگلوبین در مردان بالاتر از ۱۸ و در زنان فراتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر باشد، عارضه غلظت خون رخ داده است. این وضعیت می‌تواند به صورت اولیه و ناشی از بیماری «پلی سیتمی‌ورا» باشد و یا ثانویه به مشکلاتی مانند کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بیماری‌های ریوی، ارتفاع بالا، کشیدن سیگار، اختلالات مربوط به هموگلوبین، افزایش تولید اریتروپویتین و تومر‌ها باشد.

افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها می‌شود که با گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا موجب سکته مغزی خواهد شد.

در مورد علائم بروز غلطت خون باید گفت در بعضی از افراد علامتی مشاهده نمی‌شود در برخی نیز مشکلاتی مانند ضعف و بی‌حالی، سردرد، سبکی سر، اختلالات بینایی، تنگی نفس، خارش‌های پوستی به ویژه بعد از استحمام. قرمزی صورت و ورید‌های برجسته چشم‌ها و بزرگی کبد و طحال از مشاهده می‌شود. همچنین در مراحل بعدی امکان بروز زخم معده، درد‌های استخوانی و حتی نقرس و سنگ کلیه ممکن است مشاهده شود.

برای درمان غلظت خون می‌توان با درمان عامل زمینه‌ای شروع کرد. پرهیز از کشیدن سیگار، عدم حضور در محیط آلوده، مصرف زیاد مایعات، فصد خون و درمان‌های دارویی نیز توصیه می‌شود. در فصد خون. خون گرفته شده از بیمار قابل استفاده نیست، اما دقت کنید که هیچگاه نمی‌توان از روی سیاهی و تیره بودن خون به این نتیجه رسید که فرد غلظت خون دارد و تنها طی آزمایشات می‌توان به این نتیجه رسید.

استرس و تنش‌های عصبی هم عامل بروز غلظت خون کاذب است، استرس و فشار‌های روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شود که به این ترتیب پلاسما به خارج عروق نشت کرده و نسبت به گلبول قرمز کاهش می‌یابد. تعریق و اسهال‌های شدید نیز از علل دیگر بروز غلظت خون کاذب یا موقت است. سن شیوع این عارضه بالای ۴۰ سال بوده و در مردان نیز شایع‌تر است.

آلبالو، آب لیموترش و موز سبب صاف شدن خون می‌شوند. به طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها به علت دارا بودن ویتامین C و فیبر‌های محلول و نامحلول، یک عمل حفاطتی در مقابل افزایش غلظت خون و افزایش فشارخون دارند، به همین علت افراد گیاه‌خوار نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده را از خود دور کرده‌اند بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشارخون پایین‌تزی نسبت به هم سن و سالان خون هستند.

بنابر اعلام سازمان انتقال خون برای کاهش لخته شدن خون مصرف روغن جامد، روغن نارگیل، چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز، پیه گاو و گوسفند را کاهش دهید و به جای آن از لبنیات کم‌چرب، ماهی، سبزی و میوه‌ی فراوان استفاده کنید

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • دستور کاهش مصرف آب در ادارات دولتی
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید