Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) اهمیت بسیار زیادی در حوزه سلامت دارند، و هم اینک هم درگیر سایه سنگین بیماری کرونا ویروس هستیم که در واقع خودش هم به نوعی بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : تب مالت، تب کریمه کنگو، سالک، و حیوان گزیدگی با خطر بیماری هاری از مهمترین بیماری‌های منتقله بین بین انسان و حیوان هستند که معمولاً در فصل بهار و تابستان به دلیل ارتباط بیشتر بین انسان و حیوانات در محیط و طبیعت و همچنین زاد و ولد دام‌ها هست، افزایش پیدا میکند.

بیگلری افزود : معمولاً افرادی که که به شغل‌های دامپروری، چوپانی کشاورزی و سلاخی اشتغال دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند مخصوصاً در استان‌های غرب کشور مثل استان کرمانشاه که قطب دامپروری و کشاورزی است، تمام روستاییان، و عشایر، اشخاصی که از لبنیات سنتی غیر پاستوریزه استفاده می‌کنند و همچنین مسافرینی که از پنیر و شیر جوشیده نشده یا از گوشت‌های بین جاده‌ای استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا بیشتر به بیماری‌های تب مالت و تب کریمه کنگو (CCHF) قرار دارند.

او افزود : مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان که شیوع بیشتری در کشور و استان ما دارند تب مالت و تب کریمه کنگو است.

بیگلری ادامه داد : از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری، تماس محافظت نشده بین انسان و حیوان و یا له کردن کنه روی بدن دام است که معمولاً در فصل بهار و تابستان بیشتر است و ارتباط مستقیمی با میزان واکسیناسیون دام‌ها دارد بنابراین نقش بسیار مهم سازمان دامپزشکی در کنترل این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

او افزد : نکته مهم اینکه دقت کنیم در هرگونه تماسی که ممکن است با دام داشته باشیم از وسایل حفاظت فردی مثلل دستکش عینک و روپوش استفاده کنیم.

بیگلری گفت : ضمنا هرگونه مصرف فرآورده‌های دامی باید به روش بهداشتی صورت گیرد واگر از شیر استفاده می‌کنیم حتماً بایستی ۵ دقیقه در دمای جوش قرار داده شود.

او گفت : گوشت مصرفی از مراکز مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی تهیه گردد و ابتدا گوشت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال بعنوان مرحله پیش سرد قرار داده شده و سپس مصرف شود و از خرید و مصرف گوشت‌های که بین جاده‌ای که نظارتی بر سلامتی آنان وجود ندارد، خودداری گردد.

بیگلری افزود : اگر احیاناً به ابتلا به این دو بیماری مشکوک شدیم توجه کنیم که آیا در طی چند هفته گذشته سابقه تماس محافظت نشده با دام و یا مصرف فرآورده‌های دامی غیر پاستوریزه را داشته ایم یا خیر.

او افزود : شغل افراد در افزایش امکان ابتلا به دو بیماری تب مالت و تب کریمه کنگو حائز اهمیت خاصی است سابقه رفتار‌هایی که ممکن است بهداشتی نبوده باشد و مسافرت به مناطقی که این بیماری‌ها در آن شیوع بیشتری دارند.

بیگلری ادامه داد : علائم بالینی در بیماری تب مالت (بروسلوز) متعدد و شامل درد مفاصل، بدن درد، بی اشتهایی، لرز و تعریق شبانه است.

او افزود : اما در بیماری تب کریمه کنگو بیماری علائم بسیار سریع‌تر چند روزه ایی از خود را نشان می‌دهد فرد ممکن است علاوه بر موارد فوق دچار علائم شبه آنفلوانزای غیر عادی در فصل گرما، خونریزی از مخاطات بدن و حتی در معرض خطر مرگ قرار گیرد.

بیگلری گفت : شروع علائم بالینی در تب کریمه کنگو بصورت ناگهانی و بسیار پر سر و صدا در طی چند روز است، اما در تب مالت دوره نهفتگی بیماری ممکن است بین چند هفته تا سه ماه متغیر باشد.

او گفت : عملا به دنبال همه گیری بحران کرونا تشخیص دادن این بیماری‌ها در این شرایط دشوار می‌شود، بنابراین تاکید ما بر پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است.

بیگلری افزود : تب مالت بیماری هزار چهره ایی است که بدلیل از کار افتادگی فرد مبتلا، می‌تواند باعث افسردگی و نازایی شود.

او افزود : اگر افراد با علائم بیماری مواجه شدند در هنگام مراجعه به پزشک حتماً سابقه احتمالی رفتار غیر بهداشتی و یا له کردن کنه روی بدن دام را به پزشک معالج اطلاع دهند.

بیگلری گفت : ضمنا شغل بیمار و سابقه استفاده گوشت‌های بین جاده‌ای و کشتار غیر مجاز را به پزشک معالج برای اطلاع و تشخیص سریعتر داده شود .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی بیماری واگیردار بیماری غیرواگیر قابل انتقال بین انسان و حیوان تب کریمه کنگو بیماری ها تب مالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عرب علیدوستی، صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به سرخک در این شهرستان گفت: با توجه به نزدیکی استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین کودکان اضافه شده است.

وی افزود: خانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر دلیل واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیماری سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد از شهروندان تقاضا کرده اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند.

وی افزود: خانواده‌های رفسنجانی واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن MMR انجام داده و در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک، جهت انجام نمونه‌گیری فوراً به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی (ع) مراجعه کنند.

.

کد خبر 6094301

دیگر خبرها

  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است