Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:50:36 GMT

متفاوت بودن؛ کلید موفقیت در تولید و تجارت

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۶۰۱۲

متفاوت بودن؛ کلید موفقیت در تولید و تجارت

ایسنا/زنجان یک کارآفرین در حوزه میناکاری گفت: برای موفق شدن در تجارت باید متفاوت بود.

ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت ورزش ‌و جوانان و جهاددانشگاهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال و نیز استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای حوزه جوانان بر عهده دارد.

صندلی تجربه یکی از برنامه‌هایی است که در این راستا برگزار می‌شود، لیلا طارم‌چی مهمان صندلی داغ بود که در بحث میناکاری و پرداز بر روی مس فعالیت دارد.

- لطفا خودتان را معرفی کنید؟

لیلا طارم‌چی و اصالتاً اهل زنجان هستم ولی بیست سال ساکن اصفهان بودم و تنها زندگی کردن در اصفهان باعث شد که بیشتر بر روی هنر و کارهای هنری تمرکز کنم. علاقه شخصی خودم به کارهای هنری از همان دوران کودکی نیز مزید بر علت شده و سبب شد که زمان زیادی را صرف آموزش و یادگیری هنر کنم.

- چه مهارت‌هایی برای ورود به این هنر نیاز است؟

در اصفهان این هنر ۵۰۰۰ ساله، از دوره صفویان به اوج رسیده و به صورت پدرپیشگی رواج داشته و از پدر به پسر می‌رسید و افراد زیادی از این راه از زمان صفویان تاکنون در حال امرار معاش هستند. آموزش به صورت سنتی بوده و آموزش آکادمیک کمتر اتفاق می‌افتد و دوره‌هایی در آموزشگاه‌ و هنرکده‌ها برگزار می‌شود ولی در اصفهان به علت اینکه به وفور دوره‌ها به صورت فردی برگزار می‌شود، آموزشگاه‌ها کمتر در این مسئله وارد می‌شود.

- ورود به این هنر در زنجان چگونه است؟

در سال ۹۴ یک نمایشگاه در زنجان برگزار شد و پس از آن مدتی به استان زنجان آمدم و پس از دوره‌ای در این شهر به علت استقبال بالا ماندگار شدم. آموزش روستایی، آموزش در مراکز رشد و ... در استان اتفاق افتاده ولی در حال حاضر به خاطر شیوع کرونا، دوره‌ها متوقف شده و امیدواریم پس از فروکش شدن بیماری کرونا، دوره‌های آموزش میناکاری و پرداز روی مس در جهاددانشگاهی نیز برگزار می‌شود و خوشبختانه استقبال از میناکاری در زنجان به واسطه فعالیت زیاد مسگران، مناسب است.

- در رابطه با میناکاری توضیح دهید و اینکه یادگیری آن مناسب چه قشری از جامعه است؟

از طریق این هنر می‌توان برای بسیاری از افراد شغل ایجاد کرد. در مرحله اول، مسگران پایه و اساس کار و پس از آن نیز قلم‌زنان فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها را ایجاد می‌کنند و این فرآیند ادامه دارد تا رنگ‌کاری انجام شده و دوباره وارد کوره می‌شود.

- در رابطه با آموزش هنر میناکاری توضیح دهید؟

طی ۱۲ جلسه، صفر تا صد کار را یاد می‌گیریم و آموزش‌ها به صورت آموزش و پس از آن رفع اشکال انجام می‌شود و هر استادکار با توجه به نوع مهارت خود، فرآیند آموزشی متفاوتی برای هنرجویان دارد. هنرجویانی که در دوره‌های ابتدایی پس از آموزش‌های اولیه هستند، سرعت کار پایینی دارند ولی پس از مدتی افراد مسلط به مهارت و ترسیم نقوش می‌شوند و کار بسیار سریع‌تر پیش‌ می‌رود.

- چه ابزارهایی برای میناکاری نیاز است؟

قلم‌ها باید موهای طبیعی خرگوش و شتر بوده و دست‌ساز باشد. این قلم‌ها هم در داخل به صورت دست‌ساز توسط قلم‌سازان اصفهانی تولید می‌شود و وارداتی نیز در بازار وجود دارد. زیرساخت‌های دیگری نیز نیاز است که تهیه آن برای افراد زیادی شغل ایجاد می‌کند.

- عرضه و تقاضا چگونه است؟

هر گردشگری که وارد اصفهان می‌شود محصولات میناکاری خریداری می‌کند و گردشگران خارجی نیز از همه صنایع‌دستی ایرانی به خصوص میناکاری استقبال می‌کنند.

- قیمت‌گذاری بر روی میناکاری چگونه است و آیا در بازار میناکاری غیراصل وجود دارد؟

مدتی کشور چین میناکاری‌هایی را به ایران صادر کرد که از آن در اصفهان جلوگیری شد. یک میناکار کار دست را به راحتی نشان‌ می‌دهد و حتی در برخی موارد شاهد رنگ‌های با کیفیت پایین و آب‌رنگ در بازار بودیم. قیمت ظروف میناکاری افراد مبتدی با استادکار و حتی میناکاری معمولی با مینای پرداز شده، جنس مس، لعابی که بر روی کار انجام‌ شده، متفاوت است. در خرید میناکاری توجه به برند و شناسنامه کار بسیار مهم است تا فرد میناکاری تقلبی را خریداری نکند.

- برای موفق شدن در این هنر - صنعت چه حمایت‌هایی نیاز است؟

برای موفق شدن در تجارت باید متفاوت بود. باید برندسازی کرد تا وابسته به دیگر برندها نباشد. سازمان میراث‌فرهنگی ارگانی است که می‌تواند با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، تبلیغ و ... کمک‌حال هنرمندان شود. هنرمندان نیز با تهیه بروشور و کاتالوگ می‌توانند نیمی از راه بازاریابی را برای فروش انجام دهند.

- برخی از هنرها به‌روز می‌شوند، آیا میناکاری نیز به‌روز می‌شود؟

نقوش بیشتر اسلیم است و رنگ‌ها فیروزه‌ای و لاجوردی است. مردم میناکاری را با رنگ آبی می‌شناسند ولی در دوره‌های تاریخی مختلف، میناکاری رنگ‌های مختلفی داشته و می‌توان آن را در رنگ و شکل‌های مختلف تهیه کرد و نسبت به سلیقه مشتری انعطاف‌پذیر است. مثلاً در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس طالب رنگ کرم و سبز هستند و آذربایجانی‌ها نقوش بیشتر در حوزه کلاسیک و رنگ‌های شادتر علاقه‌ دارند.

- سخن پایانی را برای جوانانی که علاقه‌مند به حضور در این دوره‌ها هستند

دغدغه خانم‌ها در کارگاه‌ها معلوم است و این سبب شد که شیوه کار را تغییر دهیم. مثلاً خانم‌ها اندازه درآمد برابر با هزینه مهد کودکان آنان بود. برای همین کار و رنگ را در اختیار هنرجو قرار می‌دهیم تا هزینه رفت‌ و آمد و نگه‌داری کودک برای آنان صرفه‌جویی شود. این مهم سبب شد که آموزش در روستاها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برای خانم‌ها اشتغال و درآمد پایداری ایجاد شود.

علاقه‌مندان می‌توانند فایل کامل این گفت‌وگو را در صفحه اینستاگرامی باشگاه علمی‌فرهنگی دانشجویان زنجان به آدرس znuclop مشاهده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان جهاد دانشگاهی صنعت مس برگزار می شود دوره ها بر روی رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۶۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است

حمیدرضا ایزدی از آمایش فرصت‌های سرمایه گذاری این استان خبر داد و گفت: براساس آمایش صورت گرفته برای هر یک از شهرستان‌های استان فارس سه فرصت و ظرفیت سرمایه گذاری تعریف و این فرصت‌ها در قالب یک کتاب تدوین و به چاپ رسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اینکه اکسپو ۲۰۲۴ به دنبال شناسایی و معرفی ظرفیت‌های کم نظیر استان فارس در حوزه‌های صنعت، معدن وتجارت به سرمایه گذاران می‌باشد؛ ابرازداشت: این نمایشگاه می‌تواند زمینه توسعه هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها را فراهم کند.

او با بیان اینکه چندماه پیش از آغاز نمایشگاه برنامه ریزی‌های لازم برای حضور پربار و پرشور در این رویداد بزرگ اقتصادی انجام شده؛ اظهارداشت: در این راستا برای نخستین بار کتاب «راهنمای اولویت‌ها و سرمایه گذاری در استان فارس» تهیه و تدوین شد و برای هر شهرستان مشخصات کامل سه فرصت سرمایه گذاری به همراه راهبرد‌ها و فرایند‌های اخذ مجوز‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس در مجموع در این کتاب ۱۱۱ فرصت سرمایه گذاری پیش بینی و معرفی شده است.

ایزدی در ادامه از رونمایی از این کتاب با حضور استاندار فارس و دیگر مسئولان استان و کشور در سومین روز نمایشگاه خبر داد و افزود: در مجموع دو سند آمایش در اختیار داریم که یکی سند آمایش خود استان فارس و دیگری سند آمایش صنعتی وزارتخانه است که به عنوان اسناد بالادستی اولویت‌های سرمایه گذاری استان را مشخص می‌کند.

او همچنین از معرفی مزیت‌های رقابتی استان فارس به بازدیدکنندگان در قالب ارایه کاتالوگ‌ها و بروشور‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در رایزنی با هیات‌های خارجی تلاش می‌کنیم تا ماشین آلات و تکنولوژی‌های لازم برای تکمیل زنجیره ارزش تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی محصولات مختلف همچون آلومینیوم و فولاد را تکمیل کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه زنجیره ارزش فولاد طی روز‌های آتی خبرداد.

ایزدی رونمایی از واحد تولید شارژر خودرو‌های برقی در شیراز را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به سیاست دولت در خصوص واردات خودرو‌های برقی، تولید این شارژر این خودرو‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

او در پایان از انعقاد تفاهم نامه همکاری با ادارت کل استان‌های جنوبی در خصوص تجارت دریامحور خبر داد و افزود: هدف از این تفاهم نامه رفع مشکلات اداری احتمالی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • تولید بنزین از پتروشیمی‌ها کلید خورد
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • وزیر نفت: تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • کشتی خوزستان روی ریل موفقیت قرار گرفته است