Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بیش از نیمی از استان کرمان با آب و هوای گرم و خشک در دل کویر واقع است و همین موقعیت جغرافیایی این استان را با خشکسالی‌های پیاپی درگیر کرده، به نحوی که کمبود بیش از یکهزار لیتر بر ثانیه آب شرب تنها برای مرکز استان، مردم این خطه را با تابستان‌هایی کم‌آب روبرو کرده، طوری که در این فصل مردم حتی برای رفع نیازهای اساسی خود نیز با مشکل روبرو بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین علاوه بر چالش تامین آب شرب، خشکسالی موجب از بین رفتن باغات بسیار کشاورزی و مانعی برای توسعه طرح‌های اشتغالزایی و صنعتی استان کرمان شد که مسئولان را طی هشت سال گذشته بر آن داشت در پی چاره‌ جویی اساسی برای رفع این مشکل اساسی استان یعنی تامین آب پایدار باشند.

در این خصوص دولت‌ها عموما با محدود کردن چاه‌های کشاورزی و غیرمجاز و نیم نگاهی بر آبیاری قطره‌ای و مصرف بهینه و تغییر الگوی کشت و سیاست صرفه جویی آب را دنبال می‌کردند که این راهکارها عملا با وجود گستردگی مصرف آب، راه به جایی نمی‌برد و مشکل تنش آبی استان کرمان هرساله عمیق‌تر می‌شد.

به گزارش ایرنا ، مشکل آب کرمان با وجود آب و هوای کویری برکسی پوشیده نیست که دولت برای رفع این معضل اصلی ۵۰ سال گذشته استان، با تامین اعتبارات پروژه‌ها، اجرای طرح‌های آبرسانی و فاضلاب‌کشی، توسعه پوشش شبکه شهری و روستایی وضعیت آب استان را بهبود بخشیده است.

طی سال های اخیر با تدوین سند کم‌آبی استان کرمان به صورت مدون و گام به‌گام برای نخستین بار به این حوزه رسیدگی شد، دولتمردان علاوه بر توسعه آبیاری مکانیزه، مصرف بهینه، تغییر الگوی کشت و طرح‌های انتقال فرا استانی را دنبال کردند که توانست در کوتاه‌مدت دستاوردهای چشمگیری در حوزه حفظ منابع آبی و کمک به محیط زیست رقم بزند.

همچنین پروژه فاضلاب در شهرهای مختلف استان برای بهره برداری صنایع و معادن استان در دستور کار قرار گرفت و این طرح‌ها در کرمان که تا پیش از سال ۹۷ باوجود گذشت ۲۳سال تنها ۲۸درصد رشد فیزیکی کرده بود ، در حال حاضر سرعت پیشرفت این پروژه با اجرای روزانه هزار متر در کشور بی‌نظیر است.

مشکل اساسی کسری آب کرمان

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان میزان کسری تولید آب در شهر کرمان را یک هزار و ۱۴۵ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: این کمبود در سایر شهرهای شهرستان کرمان ۲۷۲ لیتر در ثانیه است.

حمید صمدانی با اشاره به بارش‌های نامناسب در کرمان اظهار کرد: تابستان سال گذشته در شهر کرمان با کمبود آب مواجه بودیم و به ۲۶ منطقه شهر آب رسانی سیار انجام شد که در مجموع ۷۳ تانکر آب بین مردم این مناطق توزیع شد.

وی تعداد چاه‌های شهر کرمان را ۱۰۷ حلقه ذکر و تصریح کرد: همچنین سه رشته قنات و ۲۷۵ هزار انشعاب آب در این شهر وجود دارد.

صمدانی نیاز آبی شهر کرمان را سه هزار و ۷۹ لیتر بر ثانیه ذکر کرد و گفت: این در حالیست که توان تولید آب یک هزار و ۹۳۴ لیتر بر ثانیه است.

وی میزان کسری تولید آب در شهر کرمان را یک هزار و ۱۴۵ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: این کمبود در سایر شهرهای شهرستان کرمان ۲۷۲ لیتر در ثانیه است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان تأمین آب از دشت شهید سلیمانی را یکی از طرح‌های اضطراری برای جبران کسری آب شهر کرمان دانست و گفت: این طرح هم اکنون در حال اجراست و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته صمدانی تأمین آب از دشت‌های جوپار و حسین‌آباد نیز از دیگر طرح‌های تعریف شده در این خصوص است که در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر آب فاضلاب شهرستان کرمان بیان کرد: یافتن منابع آبی اصلی ترین چالش در شهرستان کرمان است. آب شرب شهرها و روستاهای این شهرستان از طریق ۷۷ حلقه چاه و ۲۶ چشمه و قنات تأمین می‌شود.

وی مجموع انشعابات در شهرستان کرمان را ۵۸ هزار و ۱۵۶ فقره ذکر کرد و گفت: در شهرستان کرمان با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستیم.

صمدانی از نیاز به ۱۳ تانکر برای آبرسانی سیار در بخش شهری و چهار تانکر برای آبرسانی در بخش روستایی شهرستان کرمان خبر داد و گفت: برای این منظور به ۱۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

پروژه انتقال آب از خلیج فارس در مسیر رفع مشکل کم‌آبی کرمان

در این راستا تاکید دولت در مسیر سیاست‌های کلان کشور بر انتقال آب  از دریاهای بی‌انتها و خلیج فارس بود که به‌سرعت در دستور کار قرار گرفت و این طرح به یکباره توانست تمامی نگرانی‌های ناشی از کم‌آبی کویرنشینان کرمانی را از بین ببرد.

خط نخست این طرح ابتدا صنایع استان را سیرآب می‌کند که این پروژه طی ماههای گذشته به صورت ویدئو کنفرانسی توسط رییس جمهوری و وزیر صمت و حضور استاندار کرمان و معاون وزیر صمت اکنون در مس سرچشمه رفسنجان به بهره برداری رسید که افتتاح این طرح پس از آبرسانی به صنایع منطقه گل‌گهر سیرجان دنبال شد، به عقیده مسئولان و کارشناسان این پروژه‌ها نگرانی توسعه صنایع در منطقه کویری و سرشار از منابع معدنی کرمان را کاهش می‌دهد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اظهار داشت: امسال با همه تنگناها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اما با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا، سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.

علیرضا رزم‌حسینی با بیان اینکه قطعه نخست خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل‌گهر در استان کرمان آبان‌ماه امسال افتتاح شد، بیان‌داشت: امروز قطعات ۲ و سه این خط از گل‌گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود.

وی این خط انتقال را که به 'خط انتقال امید' نامگذاری شده، هدیه‌ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران برشمرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهوری درباره این پروژه، گفت: رییس‌جمهوری نیز از مسوولان خواسته بود که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله‌ای بدون دخالت دولت تشویق کنند.

وی با بیان اینکه خدای سبحان را شاکریم که این رویایی ناباورانه محقق شده است، اضافه‌کرد: با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط نخست)، هم‌زمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: نزدیک به ۳۵ درصد از این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام شده که نکته حائز اهمیتی است.

وی با اشاره به خط سوم از این انتقال، ادامه‌داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت که اقدام‌های اجرایی برای انجام آن نیز انجام شده است.

رزم‌حسینی خاطرنشان‌کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام می‌شود. 

رشد سطح پوشش آب شهرها و روستاهای کرمان

استاندار کرمان هم گفت: این استان در حوزه آب مشکل دارد اما سطح پوشش آب و فاضلاب و آب شرب شهری را بیش از ۲ درصد افزایش دادیم و پوشش روستاها را از ۲ هزار و ۷۸ روستا به ۲ هزار و ۳۶۹ روستا ارتقا دادیم.

وی با اشاره به عملیات طرح فاضلاب شهری و جمع‌آوری آن که باتوجه کمبود آب استان، در صنعت نیز باید مورد استفاده قرار گیرد گفت: طرح فاضلاب شهرهای کرمان، سیرجان و زرند که در طول ۲۵ سال تنها ۲۵ درصد پیشرفت داشت، فاضلاب کرمان اکنون طی این دولت توسط میدکو در حال جمع آوری است.

زینی وند با اشاره به طرح فاضلاب سیرجان توسط گل گهر گفت: در مجموع با ورود بخش خصوصی به این حوزه در استان کرمان توفیقات خوبی داشتیم.

دولت اعتبار مورد نیاز آب کرمان را تامین می‌کند

مدیرکل سازمان برنامه و بودجه استان کرمان نیز در این خصوص صرفه جویی را یکی از مهم‌ترین راهکارها در رفع مشکل کم‌آبی کرمان اعلام کرد و گفت: بحث جداسازی آب فضای سبز از آب شرب کرمان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جعفر رودری تأمین آب شرب شهر کرمان و شهرها و روستاهای اطراف را از اولویت‌های اساسی دولت دانست و در خصوص تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز قول مساعد داد.

سرعت بخشیدن به روند پروژه‌های فاضلاب کرمان

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از پیشرفت ۳۹ درصدی پروژه فاضلاب شهری کرمان خبر داد و گفت: این تحرک در روند اجرا را ناشی از سپردن کار به بخش خصوصی پس از سال ۹۷ دانست.

مجید جمالی زاده با اشاره به اینکه پروژه فاضلاب کرمان تا پیش از سال ۹۷ باوجود گذشت ۲۳سال تنها ۲۸درصد رشد فیزیکی کرده بود ، افزود: با اینکه هنوز به پایان سال نرسیده ایم سرمایه گذار سهم امسال را به پایان رسانده و مهم تر اینکه در حال حاضر سرعت پیشرفت این پروژه با اجرای روزانه هزار متر در کشور بی‌نظیر است.

وی ضمن اشاره به اهداف اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان اظهار داشت: این پروژه در راستای حفظ منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آب های زیر سطحی و حفاظت از محیط زیست طرح فاضلاب شهر کرمان در دستور کار قرار گرفت.

جمالی زاده با بیان اینکه شرکت های بخش خصوصی آب فاضلاب را برای بخش صنعت می خواستند تصریح کرد: در سال انعقاد قرارداد ارزش سرمایه گذاری هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان بود که امروزه این مبلغ به سه هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۹ درصدی این پروژه یادآور شد: حجم کلی کاری که باید انجام دهند هزار و ۴۵۰ کیلومتر است که تا پایان دی ماه ۹۹ سرمایه گذار ۲۵۸ کیلومتر را اجرا کرده است و بر اساس آمار پیشرفت فیزیکی سرمایه گذار تا پایان دی ماه ۲۳ درصد بوده است که با جمع کل پروژه ۳۹ درصد رسیده است.

جمالی اذعان کرد: بر اساس جدول زمان بندی قرارداد سرمایه گذار متعهد شده است که در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ کیلومتر، سال ۹۹ حدود ۲۵۰ کیلومتر، سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰ کیلومتر، در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ کیلومتر و در نهایت سال ۱۴۰۲ که آخرین سال خواهد بود ۳۵۰ کیلومتر را اجرا کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سرمایه گذار تعهد تا پایان سالجاری شان را انجام داده اند، تصریح کرد: این پروژه در کشور رکورد اجرا را دارد به طوریکه ماهی بین ۲۵-۳۰ کیلومتر و روزانه هزار متر پروژه در حال اجرا است.

جمالی با بیان اینکه سرمایه گذار از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آبی که متعهد شده بود ۱۰ کیلومتر آن را اجرا کرده است گفت: ۱۳۵ هزار انشعاب به شبکه اصلی وصل می شود و کار سیفون گذاری نیز انجام خواهد شد؛ همچنین باید تصفیه خانه ۹۰ هزار متر مکعبی را نیز بسازد که عملیات اجرایی آن هم آغاز شده  و تا ۱۴۰۱ به مرحله افتتاح خواهد رسید.

به گفته وی، اشتغالزایی این پروژه هزار و ۳۰ نفر مستقیم و بیش از ۲۰۰ نفر غیر مستقیم است.

این مسئول با اشاره به زمان بهره برداری طرح یادآور شد: سرمایه گذار با اجرای این پرژه حق برداشت ۷۵۰ میلیون متر مکعب در ۲۹ سال از فاضلاب کرمان را دارد که کل این مقدار برای صنعت استفاده خواهد شد.

اجرای طرح‌های آبرسانی دولت در استان کویری کرمان با ارتقای سطح پوشش شهری و روستایی، طرح انتقال از خلیج فارس، پروژه های فاضلاب در مسیر استفاده از پس آب برای صنایع معدنی استان و دیگر طرح‌ها در واقع تلاش دولت را طی هشت سال گذشته برای رفع بزرگترین چالش مردم این استان نشان می‌دهد که دستاوردی بزرگ در مسیر توسعه استان است.

برچسب‌ها کم آبی کرمان توسعه ایران علی زینی وند خشکسالی توسعه روستایی سرمایه گذاری استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی کرمان توسعه ایران کم آبی کرمان توسعه ایران علی زینی وند خشکسالی توسعه روستایی سرمایه گذاری استانداری کرمان اخبار کنکور شهرستان کرمان لیتر بر ثانیه فاضلاب کرمان شهر کرمان سرمایه گذار بهره برداری استان کرمان آب و فاضلاب طرح فاضلاب فاضلاب شهر سال گذشته خط انتقال انتقال آب خلیج فارس بخش خصوصی یک هزار تولید آب پروژه ها برای رفع هزار متر طرح ها آب شرب کم آبی گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر

محمد میرزایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شیراز اظهار کرد: از امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان شهر شیراز آغاز شده است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه کار قلع و قمع مزارع گندم و جو آبیاری شده با فاضلاب خام با بکارگیری نزدیک به ۲۰ دستگاه تراکتور و ۵ دستگاه لودر در حال انجام است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این اقدام در بیش از ۱۰ قطعه از مزارع تا پایان روز به اتمام برسد. 

او با بیان اینکه کار امحای مزارع به دستور مقام قضایی و نظر شبکه بهداشت و درمان مبنی بر آلودگی مزارع در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز قرار گرفته است، گفت: این عملیات با مشارکت دستگاه‌های متولی در قالب گشت‌های هم‌پوشان برنامه ریزی و به مرحله اجرا رسیده است. 

میرزایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عموم جامعه و تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلودگی خط قرمز متولیان تولید است، اضافه کرد: جهاد کشاورزی همگام با دیگر نهاد‌های مربوطه به طور جدی با هرگونه تهدید سلامت مردم مقابله و با سوء استفاده گران به هر شکل ممکن برخورد قانونی خواهد کرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ضمن اطمینان خاطر به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی به جهت صیانت از تولید محصول سالم و با کیفیت، افزود: صیانت از تولید محصول سالم امری فرا دستگاهی است که نیازمند همکاری همه دستگاه هاست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • بهره مندی ۱۶۱ روستای لرستان از آب شرب در دولت سیزدهم
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • بهره مندی روستای سَبزکان ریگان ازآب سالم
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • بهره مندی بیش از ۹۰ روستا در مناطق شرقی کرمانشاه از آب شرب خانگی
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر