Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، بخش دوم وبیناری با عنوان "برجام و دیپلماسی چندجانبه‌گرایی بین المللی" به اهتمام اندیشکده مطالعات منطقه‌ای (IRS) در اسلام‌آباد با حضور استادان دانشگاه از ایران و پاکستان، کارشناسان ارشد این اندیشکده  و صاحبنظران امور سیاسی برگزار شد.

شرکت کنندگان در این برنامه انعطاف پذیری تهران و واشنگتن نسبت به یکدیگر را برای پیشبرد مذاکرات برجام را  بسیار حائز اهمیت دانسته و افزودند: نقاط مشترک ذینفعان توافق هسته‌ای باید تقویت شود و بتوان به یک محیط آرام و درک متقابل دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر «فرید میرباقری» استاد امور سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه نیکوزیا قبرس طی سخنانی در این همایش مجازی بر اهمیت احیای برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد و گفت: پایداری این توافق موجب هموار شدن مسیر دسترسی ایران به دارایی‌های خود خواهد شد.

وی افزود: احیای برجام به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند تا برنامه‌های اقتصادی کشور از جمله بهبود معیشت را پیش ببرد.

توپ در زمین غرب است

«عمران سردار» پژوهشگر اندیشکده مطالعات منطقه‌ای معتقد است که تغییر دولت در ایران تاثیر کمی در مذاکرات خواهد داشت و مطالبه اصلی تهران مبنی بر لغو همه تحریم‌های آمریکا در جای خود باقی می‌ماند.

وی اظهار داشت: نقش برجام برای از بین بردن بن بست میان ایران و آمریکا و همزمان مذاکرات در وین در این زمینه بسیار مهم است و می‌توان آن را یک تحول چشمگیر تلقی کرد.

سردار تاکید کرد: رایزنی‌های برجام در وین وارد مرحله حساسی شده است اما توپ در زمین طرف‌های غربی است و ایران نیز به درستی مطالبه خود را مبنی بر تعهد قانونی و اخلاقی ایالات متحده برای لغو تحریم‌ها، مطرح کرده است.

وی افزود: تلاش‌های جدی برای جلوگیری از هرگونه بن بست در روند مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد و و طرف های برجام باید به  رایزنی  ها ادامه دهند.

استاندارد دوگانه غرب در قبال ایران هیچ توجیهی ندارد

دکتر «قندیل عباس» استاد روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم در اسلام‌آباد نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران جز امضاکنندگان ان پی تی است و بارها اعلام کرد که اهداف صلح آمیز را در توسعه برنامه‌های هسته‌ای دنبال می‌کند و همواره نسبت به اقدامات خود اطمینان داده است.

وی افزود: با وجود اطمینان همه جانبه تهران، غرب به اصطلاح نگران است که برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی به سمت نظامی گری تغییر جهت دهد اما در این نقطه ما شاهد رویکرد تبعیض آمیز کشورهای غربی هستیم. آنان از یک طرف نسبت به ایران نگاه بدبینانه دارند اما در قبال برنامه‌های اتمی رژیم صهیونیستی هیچ گونه بررسی و راستی آزمایی صورت نمی‌گیرد.

این استاد پاکستانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها همواره علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعاهای دروغین را مطرح کرده‌اند اما آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگز این ادعاها را تایید نکرده است.

وی تاکید کرد: زمان برای طرف‌های غربی بسیار کوتاه است، آنان باید همه مسائل خود را با ایران به صورت مسالمت آمیز حل کنند و همزمان باید پذیرای نقش جمهوری اسلامی در معادلات منطقه‌ای و بین المللی باشند.

قندیل عباس، رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی برجام و حامی قوی دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین المللی توصیف کرد و افزود: درحالی که تهران مصمم به برداشتن گام‌های موثر برای کمک به بهبود وضعیت خاورمیانه است، اسرائیل با تجاوزات اخیر به غزه و کشتار مردم فلسطین سعی بر ایجاد آشفتگی در منطقه کرد.

بایدن از فرصت تعامل با ایران غفلت نکند

سیاستمدار ارشد و نماینده سابق مجلس سنای پاکستان با اذعان به موقعیت برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و کشوری سرشار از منافع نفت و گاز، گفت: اقدام دولت جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای پیوستن به تلاش‌های جاری در وین برای حفظ برجام امیدوار کننده است و این یک فرصت خوب برای تعامل با طرف ایرانی محسوب می‌شود.

ژنرال «عبدالقیوم خان» اظهار داشت: تهران به تعهدات خود پیرامون ان پی تی پایبند است و هیچ رویکرد دوگانه‌ای در بحث برنامه‌های هسته‌ای خود ندارد درحالی که اسرائیل از کلاهک‌های اتمی برخوردار است اما این رژیم بدون نظارت هیچ نهاد بین المللی آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی که طی پنج سال گذشته در مجلس سنای پاکستان ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در این مجلس را برعهده داشت، گفت: ایران یک کشور مقام است و اگر بخواهید جلوی پیشرفت آن‌ها را بگیرید و یا سعی در انزوای آن کنید، با واکنش سخت و فوری مردم ایران مواجه خواهید شد.

این سیاستمدار پاکستانی خطاب به دولت آمریکا گفت که جوبایدن باید به حاکمیت ایران احترام بگذارد زیرا در گذشته کاخ سفید اقدام به حمله به منافع ایران از جمله ترور شخصیت  های بلند پایه نظامی این کشور  کرده و اکنون بایدن باید حسن نیت خود را ثابت کند.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها است .

دور پنجم مذاکرات برجام سه‌شنبه هفته گذشته با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ادوار گذشته (چهار دوره گذشته) پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و مسیر مشخصی را طی کردیم و می‌دانیم مسیر روشنی را باید طی کنیم.

برچسب‌ها برجام پاکستان وین ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری لغو معافیت های تحریمی برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام پاکستان وین برجام پاکستان وین ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور جمهوری اسلامی بین المللی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۸۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام

آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند. 

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم. 

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند. 

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است. 

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند. 

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم. 

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند. 

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم. 

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند. 

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در خصوص تحولات منطقه
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • شمس آذر لایق نگاه ویژه فوتبال ایران است
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش