Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| با پیشرفت روز افزون فن‌آوری‌ها، کاربردهای آن در صنایع مختلف به نحو متنوع ارائه شد و اکنون وجود پهپادهای سم‌پاش یکی از علوم جدیدی است که به کمک کشاورزان شتافته تا کمک‌کار آنان در سم‌پاشی مزارع و اراضی کشاورزی باشد.

همه ما بارها و بارها شاهد پیشرفت تکنولوژی در بخش‌های مختلف زندگی خود و آسان‌تر و راحت‌تر شدن فعالیت‌ها و کاهش دغدغه‌های مختلف بوده‌ایم و محققان بخش کشاورزی معتقدند تکنولوژی‌های نوین تمام جوانب زندگی بشر از جمله صنعت کشاورزی را احاطه کرده است که با نفوذ هر چه بیشتر این تکنولوژی‌ها می‌توان کشاورزی پایدارتری را ایجاد کرد تا به این ترتیب منابع غذایی پایدار و سالمی در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصولات کشاورزی و رونق آن یکی از مهمترین رویکردهای هر کشاورز و هر کشور است و داشتن محصولی مطلوب خواسته هر فرد، کشاورز و بهره‌بردار است و با صنعتی شدن و گسترش فعالیت‌های کشاورزی، استفاده از فن‌آوری‌های نوین به بخش جدانشدنی کشاورزی آسان تبدیل شده است و یکی از این موارد گسترش به‌کارگیری پهپادها در این عرصه است.

 سال‌های اخیر استفاده از پهبادهای کشاورزی در صنعت کشاورزی کشور رونق بیشتری داشته است و این روزها شهرستان بهشهر در شرق مازندران شاهد استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری‌ روز استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی اراضی کشاورزی و اراضی گندم در مناطق بالادست و کوهستانی است؛ کاری که به همت و تلاش قرارگاه پیشرفت و آبادانی و با همکاری مردم اجرایی شده است.

مسؤول دهستان شهدای بهشهر در قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این رابطه از توزیع سم قارچ کش در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گندم بهشهر خبر داد و اظهار کرد: این عملیات به صورت دستی و پهپاد انجام می‌شود که تلاش داریم تا با استفاده از فن‌آوری روز به کمک کشاورزان بشتابیم.

مهدی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: توزیع این سم در راستای مقابله با قارچ‌ها به منظور جلوگیری از بیماری‌های قارچی و افزایش عملکرد گندم انجام می‌شود و با توجه به اینکه در فصل باردهی محصول قرار داریم؛ استفاده از پهپاد می‌تواند تا بخش زیادی از شکسته شدن خوشه‌ها جلوگیری کند.

مسؤول دهستان شهدا بهشهر در قرارگاه پیشرفت و آبادانی با بیان اینکه توزیع سم قارچ‌کش در بین کشاورزان و بهره‌برداران اراضی گندم مازندران برای مقابله با آفت اجرایی می‌شود و با تاکید بر اینکه تأثیر مصرف سم قارچ‌کش در افزایش عملکرد به اثبات رسیده است، گفت: این سم‌پاشی به صورت دستی و پهپاد اجرایی می‌شود و اجرای سم‌پاشی با پهباد ۳۰ درصد از مصرف سم را کاهش می‌دهد.

بابایی اظهار امیدواری کرد: با مصرف به موقع سموم قارچ‌کش، تولید گندم در شهرستان بهشهر به جایگاه واقعی خود برسد و علاوه بر دستیابی به عملکرد مطلوب نتایج رضایت‌بخش آن نصیب بهره‌برداران شود.

وی افزود: برداشت گندم از ۱۰ تیرماه در دهستان شهدا بهشهر آغاز و تا ۲۵ تیر ماه ادامه دارد و استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی به عنوان فن‌آوری‌های نوین در سمپاشی از برنامه‌های مهم در حوزه افزایش تولید گندم به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، یکی از مهمترین مشکلاتی که همیشه دامن‌گیر کشاورزان است؛ مسأله پیش‌بینی آب و هوا و چگونگی  شرایط جوی در زمان کاشت؛ داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی است؛ شرایط جوی که در بسیاری از موارد موجب کندی کار شده و نامساعد بودن هوا و شرایط زمین بعد از بارندگی موجب می‌شد که در واقع عملیات اجرایی با ماشین‌آلات کشاورزی با کندی انجام رفته و روزها برای عادی شدن شرایط وقت صرف می‌شد.

اما امروز به همت و تلاش  قرارگاه پیشرفت و آبادانی در بهشهر و همکاری مردم این مشکل برطرف شده است و اگر چه به صورت آزمایشی بخشی از مزارع گندم با استفاده از پهپاد سم‌پاشی شده است؛ اما همین حرکت، آغاز خوبی برای شروع کاری جدید و سرعت‌بخشی به انجام سم‌پاشی است.

مسؤول دهستان شهدا بهشهر در قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این باره گفت: سرعت بخشیدن به زمان سم‌پاشی، انجام سم‌پاشی به شکل منظم و یکنواخت، جلوگیری از شکستگی شاخه گندم در زمان خوشه‌بندی و کاهش هزینه‌های این عملیات از مزیت‌های سم‌پاشی با پهپادها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی بابایی سم پاشی پهپاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی استفاده از پهپاد فن آوری قارچ کش سم پاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی‌های نهایی کارگزاران صندوق بیمه، خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی ۱۴۰ هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان را گزارش کرد. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه این استان در تولید محصولات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: استان بوشهر قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما و برخی دیگر از محصولات است و تولید گندم در این استان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اهمیت بارندگی مؤثر در تولید محصول زراعی استان را مهم دانست و بیان کرد: یکی از مؤثرترین فاکتور در میزان عملکرد گندم با توجه به شرایط آب و خاک استان پراکنش بارندگی موثر و اثربخشی آن در تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری افزون بر 140 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش گندم دیم قرار گرفت، تصریح کرد: کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی نهایی کارگزاران صندوق بیمه‌ای استان خسارت 100 درصدی به اراضی 140 هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان بوشهر را گزارش کردند.

توکلی، اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از 18 هزار هکتار گندم آبی استان بوشهر محصول گندم حدود 4 هزار هکتار این اراضی به سبب کاهش باران و تداوم خشکسالی خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه اراضی گندم استان بوشهر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: پرداخت غرامت خسارت به تولیدکنندگان گندم استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد