Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@09:51:56 GMT

خطرات اضافه وزن را جدی بگیرید/ بیماری های افراد چاق

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۹۴۹۰

خطرات اضافه وزن را جدی بگیرید/ بیماری های افراد چاق

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن سعادت نیا در هفته سلامت گوارش درباره تأثیر چاقی در بروز بیماری‌های گوارش و کبد این ساعت داشت: متأسفانه چاقی در چند دهه اخیر در همه کشورها از جمله ایران شایع شده و حتی کودکان و نوجوانان نیز امروزهای درگیر این معضل هستند.

وی افزود: چاقی تقریباً تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند و این یک بیماری چند ارگانی محسوب می‌شود به طوری که افراد چاق علاوه بر اینکه ریسک ابتلاء به دیابت نوع ۲ و افزایش چربی خون در آنها بیشتر است، عوارض قلبی و عروقی گسترده و ابتلاء به کبد چرب نیز میان آنها بسیار شایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد چاق در اثر افزایش فشار داخل شکمی بیشتر مبتلا به رفلاکس می‌شوند همچنین احتمال بروز سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان کولون و ابتلاء به پولیپ در آنها بیشتر است.

دکتر سعادت نیا با اشاره به اینکه پیشگیری از این مسئله از طریق آموزش به شهروندان بسیار حائز اهمیت است، گفت: افراد باید از کودکی در مورد کنترل وزن و نحوه سبک زندگی سالم و تحرک اطلاعات زیادی داشته باشند و کسب کنند در حال حاضر ۹۰ درصد و رفت و آمدها و ترددها در سطح شهرها با خودروها و مسائل نقلیه انجام می‌گیرد و تقریباً افراد بی حرکت اند که شرایط کرونا هم به این قضیه دامن زده است.

وی ضمن توصیه به افراد مبنی بر نخورد و مصرف نکردن غذاهای پرحجم، سنگین و پرچرب گفت: همه افراد باید موضوع پیاده‌روی روزانه را مدنظر قرار دهند همچنین توده بدنی خود را مورد سنجش قرار دهند.

به گفته وی تقسیم وزن بر قد بر حسب متر ضربدر خود قد شاخص توده بدنی را مشخص می‌کند و افراد سالم شاخص توده بدن در آنها ۲۵ است و بالاتر از آن افراد دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

سعادت‌نیا گفت: همچنین چاقی و اضافه وزن می‌تواند سبب کمردرد، آرتروز و مشکلات دیگر در بدن شود.

کد خبر 5222859

منبع: مهر

کلیدواژه: چاقی بیماری های قلبی و عروقی دانشگاه های علوم پزشکی واکسن کرونا ویروس کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی چاقی کووید 19 شیوع کرونا انتخابات نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران هفته بدون دخانیات ستاد ملی مقابله با کرونا پوکی استخوان بیمارستان میلاد علیرضا رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۹۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، تدوین مستند «یک جهان آواز» ساخته مجتبی سعادت و تهیه‌کنندگی راما نامی که به زندگی و فعالیت علی جهاندار خواننده، مدرس آواز و ردیف‌دان می‌پردازد، بعد از سه ماه به پایان رسید.

فیلمبرداری این مستند در شهرهای رودبار، شمام، تهران و کرج انجام شده است.

علی جهاندار از شاگردان مرحوم محمدرضا شجریان بود و از آلبوم‌های او می‌توان به «صبح مشتاقان»، «نقش پندار» و «دختر گلفروش» اشاره کرد.

در این مستند ایرج خواجه امیری، حمیدرضا نوربخش، معصومه مهرعلی، مظفر شفیعی، عباس سجادی و محمد اصفهانی که همگی از خوانندگان و مدرسان آواز ایرانی هستند، حضور دارند.

همچنین در مستند «یک جهان آواز» برای اولین بار فیلم‌های آرشیوی استادان موسیقی ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، حسن کسایی، علی‌اکبر گلپایگانی، محمدرضا لطفی پیرامون استاد علی جهاندار پخش می‌شود.

این مستند به‌زودی در بستر پلتفرم‌های داخلی قرار خواهد گرفت.

عوامل «یک جهان آواز» عبارتند از کارگردان: مجتبی سعادت، تهیه‌کننده: راما نامی، مشاور: رامین قدردان و نهرو خلیلی، دستیار و برنامه‌ریز: حسین خلج، طراح پوستر و گرافیست: سمیه علیزاده، تصویر و تدوین: مجتبی سعادت، صدا: محمد قنبری، تیتراژ: معید سعادت، مجری طرح: گلناز سادات میرترابی، مدیر تولید: فرید پرویز، آرشیو: رامین قدردان، روابط عمومی: فروغ گشتیل و با تشکر از موسی کاظمی و دنیز جمالی.

کد خبر 6089849 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی