Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@11:38:56 GMT

کرونا قاتل است اما قاتل سیگاری‌ها بیشتر

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۱۴۳۵

کرونا قاتل است اما قاتل سیگاری‌ها بیشتر

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سیدمحمد علوی با اشاره به روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات اظهار کرد: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات فعالیت‌هایی در راستای کاهش مصرف دخانیات انجام می‌شود. امسال روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات از چهارم تا دهم خردادماه با شعارسازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۲۱ Commit to quit" تعهد برای ترک دخانیات" و شعار هفته ملی بدون دخانیات ۱۴۰۰ "تعهد من، ترک قلیان" به سراسر کشور ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط اپیدمی بیماری کووید - ۱۹ به سر می‌برد، ارتباط دخانیات و نقش آن در گسترش کروناویروس در این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات به ویژه قلیان در گسترش کووید – ۱۹ گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی محسوب می‌شود. ویروسی که بیماری کووید – ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مصرف قلیان در محیط‌های عمومی به علت استفاده مشترک و به دلیل هوابرد بودن ویروس کرونا، نقش بسیار مهم مکان‌های سربسته و عدم وجود تهویه مناسب و فاصله‌گذاری اجتماعی، موجب افزایش خطر انتقال ویروس کرونا در این محیط‌های اجتماعی می‌شود. از طرفی، عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام، موجب بقا و انتقال میکروارگانیسم‌های منتقله از افراد مصرف‌کننده در این قطعات می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و تأثیر آن به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بر کسی پوشیده نیست. طبق شواهد موجود، ویروسی که موجب بیماری کووید - ۱۹ می‌شود نیز با ایجاد آسیب‌های قلبی عروقی حاد و مزمن همراه است بنابراین مصرف دخانیات یک عامل خطر برای پیشرفت کووید - ۱۹ است و میزان بروز علائم شدید بیماری و نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانیاتی، گفت: در زمان شیوع کروناویروس، شایعاتی از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به کروناویروس بود. متاسفانه برخی از افراد این صحبت‌ها را باور کردند و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند در حالی که استعمال سیگار و قلیان نه تنها ایمنی نسبت به بیماری کووید - ۱۹ ایجاد نمی‌کند بلکه وضعیت را حاد و خطرناکتر می‌کند.

علوی بیان کرد: بر اساس مطالعات اولیه سازمان بهداشت جهانی، افراد مصرف‌کننده دخانیات ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به درمان شدید نیاز دارند و دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به باورهای غلط درباره مصرف قلیان گفت: یکی از باورهای غلط این است که به علت عبور دود قلیان از آب، سموم آن گرفته می‌شود که این مساله نقش مهمی در افزایش گرایش به مصرف آن در جامعه داشته است. این باورهای غلط دقیقا برعکس است؛ آبی که در شیشه قلیان وجود دارد، نه تنها چنین نقشی ایفا نمی‌کند بلکه موجب می‌شود چسبندگی و رسوب مواد زاید در دستگاه تنفسی‌ بیشتر شود و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر در ریه‌ها رسوب کنند. در واقع، عبور دود از آب درون ظرف قلیان و مرطوب شدن ترکیبات سمی T(CO) اثرات به مراتب مخرب‌تری نسبت به خشک بودن آن مواد بر ریه مصرف‌کننده و نهایتا تمام اندام‌های بدن دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به تعهدات کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی شامل ممنوعیت مصرف همه نوع مواد دخانی از جمله قلیان در تمام اماکن عمومی شامل قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها باید کنترل استعمال دخانیات به خصوص قلیان در این زمان حساس، رسماً و در یک رویکرد جامع، توسط مسئولان امر مورد توجه ویژه قرار بگیرد و تداوم یابد زیرا چنین ممنوعیت‌هایی می‌تواند به پیشگیری از افزایش خطر انتقال کروناویروس کمک کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: نظارت و جلوگیری از هر گونه عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی مانند هتل، رستوران، مهمان‌پذیر، قهوه‌خانه، چایخانه، سفره‌خانه، کافی‌شاپ، نظارت بر اخذ مجوز عاملیت فروش مواد دخانی طبق تبصره ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات توسط فروشندگان از جمله سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌ها، ساماندهی وضعیت مراکز عرضه مواد دخانی مانند سیگار و تنباکو در سوپرمارکت‌ها، خوار و بارفروش‌ها مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، پیگیری‌های مستمر از اقدامات شهرداری‌ها در محدوده تحت پوشش جهت نظارت بر پارک‌ها، میادین و تفرج گاه‌ها به منظور جمع‌آوری و جلوگیری از عرضه و فروش و مصرف قلیان در فضاهای سبز شهری و اطلاع‌رسانی و آموزش اهم وظایف بهداشت در قبال کنترل دخانیات است.

علوی تصریح کرد: مطابق ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات، صنعت و معدن مکلف است صدور مجوز عاملیت خرده‌فروشی محصولات دخانی برای سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌ها، عرضه‌کننده محصولات دخانی و ثبت این واحدهای صنفی دارای مجوز را در سامانه اصناف ایرانیان و جمع‌آوری استندهای فروش سیگار و تبلیغات مواد دخانی را انجام دهد.

وی افزود: مطابق بخشنامه شماره ۱۴۰/۱۳۹۹/۵۸۶۸/۹۰۰۰ مورخ ۱۶/۲/۹۹ دادستان محترم کل کشور، مبنی بر حمایت قاطع حوزه قضائی از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی در وضعیت شیوع کرونا حوزه قضائی باید همکاری لازم را با بهداشت داشته باشد. انتظار می‌رود شهرداری‌ها نیز برای جلوگیری از هرگونه تخلف در زمینه عرضه قلیان در میادین و پارک‌های شهر اقدام کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 شورای نگهبان محسن رضایی مجید شهریاری نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سیدمحمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان استعمال دخانیات انتخابات 1400 شورای نگهبان محسن رضایی مجید شهریاری نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هفته ملی بدون دخانیات کنترل دخانیات بیماری کووید مصرف دخانیات مواد دخانی مصرف قلیان روز جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در این مطلب دو راهکار بسیار خوب برای از بین بردن انگل‌های روده به شما توصیه می‌کنیم که با استفاده از سیر و تخم کدو انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خوردن کدام غذاها خستگی را برطرف می‌کند

سیر و تخمه کدو از دوران باستان کاربرد دارویی داشته و اثرگذاری‌شان ثابت شده است. فقط کافیست صبور باشید و چند عادت را تغییر دهید تا متوجه بهبودهای قابل توجهی در سلامتی خود شوید.

از کجا بدانیم انگل داریم؟

گاهی به سختی می‌توانیم متوجه شویم دچار انگل روده هستیم. هر چند انگل خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید شایع است اما علائم آن به راحتی با علائم دیگر عوارض اشتباه گرفته می‌شود. بارزترین علامت‌های انگل روده شامل موارد زیر می‌شود:

. اختلال در اشتها (بی‌دلیل بی‌اشتها بودن یا اشتهای زیاد داشتن)
. پف چشم‌ها
. اضطراب و بیقراری
. خارش مقعد
. سردرد
. گشاد شدن مردمک چشم
. اختلالات گوارشی (یبوست و اسهال)
. بیخوابی بی‌دلیل
. خستگی
. تورم غدد لنفاوی
. دهیدراته شدن بدن
. شکم درد

کودکان هم می‌توانند به انگل روده دچار شوند و تشخیص آن در کودکان سخت‌تر هم هست. در مورد بچه‌ها باید دقیق باشید، خصوصا اگر نوک بینی یا مقعد خود را می‌خارانند و اگر متوجه شدید بدون دلیل خاصی بیش از حد معمول بیقرارند.


چرا به انگل روده دچار می‌شویم؟

دلیل اصلی ظاهر شدن انگل روده، مصرف آب یا غذای آلوده است. انگل در اثر عدم رعایت بهداشت فرد نیز به وجود می‌آید.

از طرفی دیگر در شرایط اسهال به دلیل آسیبی که به میکروبیوم روده وارد می‌شود، زمینه‌ی مساعدی برای تکثیر انگل‌ها فراهم می‌شود زیرا دفاع طبیعی در برابر انگل‌ها ضعیف شده است. در نهایت اگر حیوان خانگی دارید باید آن‌ها را هر ماه کرم‌زدایی کنید. دلیلش هم این است که انگل در تماس مستقیم به راحتی انتقال داده می‌شود و حیوانات خانگی هم معمولا انگل دارند.

سیر

سیر یک غذای دارویی است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل کرده و به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. برای مبارزه با انگل روده نیز سیر بسیار مفید است. تنها مسئله بوی سیر است و این حقیقت که برخی از افراد نمی‌توانند سیر را خوب و راحت هضم کنند. پس بهترین راه مصرف سیر چیست؟

. موثرترین و ارزان‌ترین راه این است که سیر را خام بخورید.
. برای آن‌هایی که نمی‌توانند سیر را تحمل کنند، کپسول‌های عصاره سیر وجود دارند که در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.
. یک راه دیگر هم این است که با مقدار بسیار کمی سیر شروع کنید و کم کم این مقدار را بیشتر کنید تا تدریجا به سیر عادت نمایید.
. ضمنا خوب است به استفاده از سیر در غذاها عادت کنید تا بدن یاد بگیرد آن را خوب هضم کند.

تخمه کدو

تخمه کدو یکی از قدرتمندترین غذاها برای پیشگیری از انگل روده است. از راه‌های زیر می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید:
. تخم کدو را خام و بو نداده مصرف کنید، ترجیحا با معده خالی
. می‌توانید آن را آسیاب کرده و به عنوان ادویه به تمام غذاها اضافه کنید.

دیگر نکات

علاوه بر سیر و تخم کدو، توصیه‌هایی دیگری هم برای رها شدن از انگل روده وجود دارند. مثلا دست کم یک ماه از مصرف تمام غذاهای مضر پرهیز کنید و در این مورد جدی باشید! همچنین خوب است برای بازیابی میکروبیوم روده و درمان طبیعی اختلالات گوارش، مکمل مناسب مصرف کنید تا مزاجتان روزانه و نرمال کار کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید بهترین کار این است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

موقتا مصرف قهوه و قند تصفیه شده و غلات تصفه شده را کنار بگذارید. بیشتر هویج و سیب‌زمینی شیرین و کدوحلوایی و غذاهایی که بتاکاروتن زیاد دارند مصرف کنید. غذاهای پروبیوتیک‌دار مانند ماست بیشتر بخورید. غذاهایی که حاوی ویتامین C و ویتامین‌های B‌ هستند بیشتر مصرف کنید و از خوردن گوشت خام بپرهیزید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229567 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • آسیب مغزی و فلج جوان انگلیسی در پی مصرف گاز خنده
  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • دفاع عجیب خبرگزاری دولت از قلیان پرعارضه اکسیژن
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار