Web Analytics Made Easy - Statcounter

جانشین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ تاکید کرد که پیشگیری از حضور خیابانی کودکان کار تنها به پلیس مربوط نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، سرهنگ علیرضا ناصری نژاد درباره تمهیدات پلیس برای مقابله با کار کودک، اظهار کرد: این حوزه هم یک موضوع چندوجهی و چند دستگاهی است. یعنی این طور نیست که تصور شود فقط مأموران پلیس باید در این موضوع نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع آن تعاملی که میان چند دستگاه مختلف اتفاق می‌افتد می‌تواند این روند را کاهش داده و موجب پیشگیری از حضور خیابانی کودکان کار شود.

وی با اشاره به وظایف نهادهایی مانند بهزیستی افزود: پلیس پیشگیری به عنوان نهادی که به دنبال پیشگیری و مقابله با جرایم است در بخش‌هایی مثل معاونت اجتماعی پلیس، پلیس اطفال و دایره مشاوره و مددکاری به این حوزه رسیدگی می‌کند. یعنی در ۸۴ کلانتری موجود در سطح تهران دوایری برای خدمت ویژه به اطفال اختصاص داده شده است. این مسئله هم شامل کودکان بزه دیده می‌شود و هم کودکان کار. از این جنبه هم کودکانی که دچار آسیب اجتماعی شده اند و هم کودکانی که خودشان به هر نحوی تبدیل به بزه کار شده اند از مراکز کلانتری خدمات مشاوره و مددکاری دریافت می‌کنند.

جانشین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در واکنش به اینکه در رابطه با اقدام‌های عملیاتی در مورد کودکان کار و خیابان چه مأموریتی برای پلیس پیشگیری در نظر گرفته شده گفت: بیشتر طرح‌هایی که پلیس در این زمینه دارد طرح‌های مشترک محسوب می‌شوند. این طور نیست که نیروی پلیس صرفاً بخواهد دست به اقدامات پلیسی در خصوص جمع آوری کودکان کار بزند. مگر اینکه پلیس به صورت مشترک با نهادهای دیگری مثل بهزیستی یا فوریت‌های اجتماعی شهرداری طرح مشترکی را به اجرا دربیاورد که این هم مستلزم اخذ مجوز قضائی است. به این شکل که طرح عملیاتی تدوین شود و دستگاه‌های دست اندرکار در این حوزه ضمن اینکه مجوز قضائی را می‌گیرند طرح مشترک را ایجاد کنند.

وی افزود: طرح مشترک هم به این معناست که پلیس درباره جمع آوری دست به اقدام پلیسی نمی‌زند، چون کودکان کار ممکن است خودشان نقش اندکی در این مساله داشته باشند و در مواردی هم دیده می‌شود که به صورت سازمان یافته این اتفاقات رخ می‌دهد. جمع آوری کودکان کار بیشتر در اختیار سازمان بهزیستی و فوریت اجتماعی شهرداری است. اگر هم در مقوله جمع آوری کردن کودکان کار به این نتیجه برسند که این اتفاق سازمان یافته است و فردی از یک مجموعه‌ای مبادرت به سوءاستفاده و بهره برداری می‌کند این بخش از کار به پلیس واگذار می‌شود تا پلیس این پرونده را بررسی و به نتیجه برساند.

ناصری نژاد در مورد اینکه چه نوع آموزش‌هایی برای کارکنان پلیس پیشگیری در زمینه مواجهه با کودکان کار ارائه می‌شود، اظهار کرد: در هر یک از مجموعه‌های پلیس پیشگیری فردی به عنوان مشاوره و مددکار در دایره اجتماعی کلانتری تحت عنوان پلیس اطفال فعالیت می‌کند. عمدتاً هم با توجه به اینکه این بخش از کارکنان ما در سنین پایینی هستند بیشتر می‌توانند روحیات کودکان کار را درک کنند و تعامل بهتری با هم داشته باشند. تحصیلات این کارکنان هم عمدتاً در حوزه مشاوره و روانشناسی است.

منبع: ایسنا

کد خبر 497053

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان پلیس کودکان کار و خیابان مقابله با جرایم کودکان بزه دیده جمع آوری کردن کودکان کار مواجهه با کودکان کار مقابله با کار کودک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پلیس پیشگیری کودکان کار جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۲۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش مشرق، سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌ها در آذربایجان شرقی
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم