Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با اینکه سرعت تزریق واکسن طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان قابل قبول است اما شیوع ویروس‌های جهش یافته هر لحظه می‌تواند اثر این واکسن‌ها را خنثی کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، تمام ویروس‌ها دارای جهش هستند و ویروس کرونا نیز از این موضوع مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به اینکه بیش از 15 ماه از درگیری جهان با ویروس کرونا می‌گذرد جهش‌های مختلفی از آن در کشور‌های مختلف مشاهده شده که هر یک از این جهش‌ها ویژگی‌های متفاوتی از خود نشان داده‌اند. 

برای نخستین بار ویروس جهش یافته کرونا در ماه اکتبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد و بعد از آن در جنوب شرقی انگلیس شیوع پیدا کرد. این ویروس جهش یافته بر خلاف نوع اولیه ویروس که بعد از 14 روز علائم خود را نشان می‌داد، در مدت سه روز بیمار را از پا می‌اندازد. بعد از این نوع گونه‌های جدید دیگر در کشور‌ برزیل نیز شناسایی شد که جهش‌های بیشتری داشته و میزان مرگ و میر بالایی داشتند. 

همچنین ماه گذشته نیز نوعی از ویروس جهش یافته در کشور هند شناسایی شد که نسبت به سایر ویروس‌ها سرعت انتقال و میزان مرگ و میر بیشتری دارد. باتوجه به اینکه بعد از شناسایی ویروس جهش یافته انگلیسی به سرعت در تمام کشور‌ها شیوع پیدا کرد احتمال شیوع ویروس هندی نیز دور از ذهن نیست.

البته کارشناسان معتقدند شیوع ویروس‌های جهش یافته می‌تواند سبب خنثی کردن اثر واکسن کرونا در کشور شوند که همین موضوع نشان می‌دهد که حتی کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند نباید نسبت به رعایت موارد بهداشتی بی‌اهمیت باشند.

در همین راستا پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون جهش‌های متفاوتی از ویروس مشاهده شده است، اظهار داشت: جهش‌هایی که در ویروس ایجاد می‌شود سبب تغییر در رفتار ویروس شده و میزان بیماری‌زایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گونه‌های مختلف جهش یافته ویروس در کشور‌های برزیل، آفریقا، انگلیس و هند شیوع پیدا کرد که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی بودند و در مدت زمان کوتاهی نسبت به نوع اولیه ویروس علائم خود را نشان می‌دهند.

موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی مجدد تالار‌های پذیرایی+شرایطکرونا همچنان در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تازد/ آیا بی توجهی به دستورالعمل‌ها ادامه داردسایه منحوس کرونا بر سر گیلان؛ حال 70 بیمار وخیم استآمار کرونا در ایران| فوت 184 نفر در 24 ساعت گذشته

وی در ادامه افزود: همان‌گونه که ویروس اولیه ابتدا از چین در کل جهان منتشر شد و بعد از آن ویروس جهش یافته انگلیسی نیز در تمام دنیا شیوع پیدا کرد امکان شیوع ویروس هندی نیز دور از انتظار نیست. ویروس هندی جهش بیشتری داشته و همچنین براساس اخباری که منتشر می‌شود میزان مرگ‌‌ومیر بالایی دارد. اما خوشبختانه تاکنون در استان زنجان نمونه‌ای از این ویروس مشاهده نشده و همچنان راه مقابله با انواع ویروس‌ها، رعایت اصول بهداشتی است. 

این مسئول ادامه داد: هر لحظه امکان شیوع ویروس هندی در کشور و استان زنجان وجود دارد و بنابراین نباید حتی کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تقاوت باشند. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به واکسیناسیون عمومی تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون افراد بالای 65 سال در حال انجام است و روند واکسیناسیون با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود. وقتی انواع جدید ویروس شیوع پیدا می‌کند، رفتار واکسن‌ها در مقابل ویروس متفاوت است و امکان دارد موثر باشد و یا تحت تاثیر جهش قرار گرفته و تاثیر چندانی نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: وظیفه ما تزریق هر واکسنی است که در دسترس قرار دارد چرا که واکسن سبب تحریک سیستم ایمنی می‌شود و می‌تواند بدن را در مقابل ویروس مقاوم کند. با این حال امیدواریم واکسن‌های موجود ایمنی لازم را در مقابل جهش‌ها داشته باشند.

قزلباش با اشاره به آمار بیماران بستری و سرپایی عنوان کرد: تعداد 89 هزار و 109 نفر تاکنون بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در استان زنجان مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. شب گذشته تعداد 133 نفر به‌شکل  سرپایی و 17 نفر به صورت بستری به تعداد بیماران افزوده شد و همچنین دو نفر در اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها راه مقابله با هرگونه جهش بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن به افرادی که واجد شرایط دریافت واکسن هستند، می‌باشد‌. باتوجه به اینکه روند کاهش بیماری را در استان شاهد هستیم، هرگونه بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی امکان خیز مجدد بیماری را میسر می‌سازد. 

با تمام این تفاسیر آنچه که مسلم است امکان شیوع ویروس جهش یافته هندی نیز مانند انواع جهش یافته ویروس که در گذشته شاهد شیوع آن‌ها بودیم دور از ذهن نیست. با این حال امیدواریم مسئولان کشوری تمهیدات لازم را برای جلوگیری از انتشار ویروس جهش یافته هندی در کشور داشته باشند. 

انتهای پیام/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس جهش یافته شیوع پیدا استان زنجان شیوع ویروس ویروس هندی ویروس ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!

ایسنا/البرز یک مدرس و پژوهشگر معماری گفت: ویلاسازی در استان البرز به نحوی سرعت گرفته که حتی در نقاطی که از نظر معماری و آب و هوا سنخیتی برای ساخت ویلا ندارد، شاهد رشد ساخت و ساز هستیم. نمونه این موضوع در مناطقی از ماهدشت کرج است که درخت و رودخانه‌ای ندارد ولی با ایجاد فضای سبز مصنوعی، شهرک‌سازی ویلایی را شاهد هستیم.

علی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر مطلب فوق ادامه داد: اگرچه این ساخت و سازها باعث رونق شده و زمین‌هایی که کاربری خاصی نداشتند برای سکونت استفاده شده‌اند اما جنبه‌های منفی که در آینده تاثیرگذار است را هم به دنبال خواهد داشت. این رشد در ساخت و ساز موضوعات محیط زیستی و تبدیل اراضی باغی و زراعی به مسکونی را علی‌رغم موانع قانونی سختی که وجود دارد به دنبال داشته و در طولانی مدت به کشاورزی و محیط زیست صدمه می‌زند.

این مدرس دانشگاه درباره چگونگی حفظ بافت روستایی اظهار کرد: خوشبختانه غالب روستاها شامل طرح هادی هستند و توسط بنیاد مسکن در قالب طرح هادی الزاماتی برای رعایت نوع ساخت و ساز و بازسازی به سبک روستایی وجود دارد. ممکن است در تمام روستاها این ضوابط رعایت نشود اما در بیشتر روستاها این معیارها را داریم.

وی افزود: به عنوان مثال در روستاهای نمونه گردشگری که در مرکز توجه هستند، در حفظ بافت بومی و روستایی بهتر عمل شده است. ولی جاهایی که از تمرکز خارج بوده و نظارت کمتر بوده موارد نقض دیده می‌شود و توجه به مصالح بومی و فرم ساخت که منطبق با معماری بومی منطقه باشد وجود ندارد. نمونه این امر هم می‌توان به منطقه ماهدشت و یا در کردان که عیناً مشخص است، اشاره کرد.

شجاعی ادامه داد: اما در روستاهایی که به عنوان نمونه گردشگری انتخاب شده‌اند، قوانین بهتر اجرا شده و می‌بینیم که پایبندی به بافت روستا و نگهداری بافت روستایی بهتر رعایت شده است. اگر روی روستاها تمرکز داشته باشیم و پایبند به طرح‌های هادی باشیم، بیشتر می‌توانیم از بافت‌های بومی و با اصالت روستایی محافظت کنیم.

این پژوهشگر با اشاره به ساخت‌وساز در مناطقی که درخت و رودخانه‌ ندارد، ادامه داد: اگرچه این ساخت و سازها باعث رونق شده و زمین‌هایی که کاربری خاصی نداشتند برای سکونت استفاده شده‌اند اما جنبه‌های منفی که در آینده تاثیرگذار است را هم به دنبال خواهد داشت. این رشد در ساخت و ساز موضوعات محیط زیستی و تبدیل اراضی باغی و زراعی به مسکونی را علی‌رغم موانع قانونی سختی که وجود دارد به دنبال داشته و در طولانی مدت به کشاورزی و محیط زیست صدمه می‌زند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد