Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رستمی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تصویب و نهایی شدن این طرح یکی از مهمترین مطالبات مردم مرزنشین این منطقه بود که بعد از گذشت ۱۰ سال با همت مسوولان استانی و کشوری محقق شد.

وی ادامه داد: در این طرح ۶۲۷ هکتار از مجموع هشت هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در قالب مرحله نخست آن به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با بیان اینکه این اقدام نقش بسزایی در حوزه صادرات گمرک مرزی دوغارون دارد گفت: با اجرایی شدن و آغاز عملیات ساخت و ساز مرحله اول منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، این منطقه به یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی در شرق کشور تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در مرحله نخست، زمین پس از آماده سازی به متقاضیان واگذار خواهد شد و بخشهایی همچون صنایع خرد و کوچک، اداری و خدماتی و قسمت های مختلف مورد نیاز راه اندازی خواهند شد. 

رستمی ادامه داد: کل سرمایه گذاری در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزون بر ۲۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده که در مرحله نخست این طرح بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد و هرگونه ساخت ساز در گمرک مرزی دوغارون باید براساس طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون انجام گیرد.

وی گفت: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در چهار مرحله پیش بینی شده که با نهایی شدن آن در مجموع ۴۱ هزار نفر مشغول کار خواهند شد و در مرحله نخست آن زمینه اشتغال پنج هزار نفر فراهم خواهد شد که نقش به سزایی در تامین معیشت خانواده های مرزنشین دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد افزود: سالانه افزون بر یک و نیم میلیون تن انواع کالا به ارزش سه میلیارد دلار به کشور افغانستان و بازارهای هدف آن از سوی این کانون اقتصادی صادر می شود که نقش مهمی در اقتصاد استان خراسان رضوی و کشور ایفا می کند.

وی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نزدیک بودن آن به شهر هرات افغانستان به عنوان دومین بازار اقتصادی این کشور است که ۱۲۰ کیلومتر با دوغارون فاصله دارد و زمینه ساز صادرات انواع کالا به بازارهای هدف این کشور است.

رستمی گفت: بستر مناسبی برای رونق و آبادانی در این منطقه اقتصادی فراهم شده که در این زمینه باید از ظرفیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران استفاده کرد و سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی در این ارتباط آماده همکاری هستند.

طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد پیش از این به تایید شورای پژوهشی دبیرخانه عالی مناطق ویژه و اقتصادی کشور رسیده بود.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود همچنین یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم و بزرگراه آسیایی است.

گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شوند.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها تایباد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران توسعه صادرات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تایباد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون توسعه صادرات افغانستان اخبار کنکور منطقه ویژه اقتصادی دوغارون مرحله نخست خواهد شد طرح جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۳۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی حقیقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در دیدار با عباس صوفی نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی از فعالیت مجدد منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال خبر داد.

وی در حالی از این خبر مسرت‌بخش پرده برداشت که توسعه اشتغال در حوزه انتخابیه همدان، فامنین و قهاوند وارد فازی جدی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد ۱۴ سال مسکوت بود، ادامه داد: این منطقه در آستانه فعالیت مجدد و واگذاری است. جهان‌آباد یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان همدان تلقی و بستر خوب و اثرگذاری برای توسعه به شمار می‌رود.

حقیقی عنوان کرد: با توجه به تنش‌های آبی در منطقه، در جهان‌آباد زمینه مناسبی برای ایجاد «بندر خشک» وجود دارد، امیدواریم با حمایت نمایندگان، این موضوع عملیاتی شود و رفتن به سوی این کار مزایای بسیاری دارد که از جمله آن جلوگیری از هدررفت منابع است.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه منطقه ویژه جهان‌آباد و رونق آن یکی از دغدغه‌های اصلی ما تلقی می‌شود، ادامه داد: به اعتقاد من همدان نیاز به صنعت خودروسازی دارد و منطقه جهان‌آباد این ظرفیت را دارد که در این زمینه کمک‌حال باشد.

عباس صوفی با بیان اینکه یکی از محور‌های اصلی توسعه اقتصاد، پویاییِ شهرک‌های صنعتی است، تبیین کرد: برنامه‌ریزی برای فعال کردن واحد‌های تولیدی در روستاها، یکی از اهداف مهم ما خواهد بود و تمام تلا‌ش‌ها در نگاه کلان، توسعه اشتغال در حوزه انتخابیه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم