Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خرداد ماه آخرین ماه از فصل بهار از راه رسید، البته این فصل در خوزستان بسیار متفاوت است، چون خبری از نسیم خنک نیست، در واقع خوزستانی‌ها از نیمه‌های اردیبهشت درِ خانه‌ها را به روی این فصل گرم و طاقت فرسا باز می‌کنند، می‌پرسید چگونه؟

دیگر خانه‌ای پیدا نمی‌شود که روزگار را بدون کولر و وسایل خنک کننده بگذرانند، اصلا کسی جرات نمی‌کند کولرگازی و دوتیکه را خاموش کند، می‌گویند تابستان از راه رسید و این شرایط تقریبا تا آبان ماه هر سال ادامه دارد اما ظاهرا امسال زودتر از همیشه روز‌های گرم با چاشنی قطع برق و خاموشی در خوزستان رُخ نشان داد، در اولین روز از خرداد خاموشی در ساعت‌های مختلف و البته در بیشتر مناطق در ساعت ۱۵ و ۳۰ الی ۱۷ و ۳۰ اتفاق افتاد و بسیاری را کلافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرمای خوزستان به گونه‌ای نیست که بتوان ظهر‌ها را بدون کولر سپری کرد، می‌توان آن را کوره‌ای داغ تصور کرد که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند، اما ظاهرا تهمیدات شرکت توزیع برق در اهواز و سایر شهرستان‌های خوزستان اصلا توجهی به این موضوع نداشته است و نکته جالب‌تر اینکه برنامه زمان بندی قطع برق در مناطق مختلف منتشر شد و اینگونه که پیدا است تا پایان تابستان خوزستانی‌ها باید چند ساعتی از روز را در بی برقی و بی آبی بگذرانند.

بیشتر بخوانید

اولین خاموشی در هوای داغ اهواز رُخ نشان داد پایداری شبکه برق در دزفول با اعمال خاموشی‌های دوره‌ای

درِ هر خانه‌ای باز می‌شد، اهالی بادبزن به دست تلاش می‌کردند خود را خنک کنند، یا از کولر خودرو‌ها برای خنک کردن موقت استفاده می‌کردند، برخی هم خود را به نسیم داغ و سوزان ظهر‌های گرم سپرده بودند تا شاید چاره‌ای شود، عده ای هم آب به دست و صورت زده بودند تا شاید بتوانند تاب بیاورند، ولی وقتی در خرداد دمای هوا به بالای ۴۰ درجه رسیده و در تیر و مرداد و شهریور از ۵۰ درجه هم عبور می‌کند، مسئولان چه چاره‌ای اندیشیده اند؟

برخی مسئولان از جمله سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها با رسانه ها و در فضای مجازی، نیروگاه رامین اهواز را عامل قطعی برق در استان خوزستان دانستند و می‌گفتند اگر تعمیرات دوره‌ای در فصول سرد سال انجام می‌شد و این نیروگاه با همه ظرفیت یعنی ۶ واحد موجود فعالیت می‌کرد، خوزستان با مشکل خاموشی دست و پنجه نرم نمی‌کرد. این در حالی است با ۵ واحد تولیدی آن با همه توان خود با تلاش کارکنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما نبود اعتبار‌ها سبب شده تعمیرات در گرمای زیاد و حرارتی خارج از تحمل افراد با تاخیر آغاز و به تبع آن با تاخیر به پایان برسند.

تاخیر در تعمیرات دوره‌ای به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی

خلیل محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به گرمای زودهنگام امسال، کاهش نزولات جوی و کاهش سطح ذخیره سد‌ها به منظور پشتیبانی از شبکه برق کشور به ویژه در پیک مصرف برق و همچنین رواج گسترده استخراج رمز ارز‌ها و مصرف بی رویه شاهد چالش‌هایی در عرصه برق هستیم.

بیشتر بخوانید

دلایل قطع برق و خاموشی باید برای مردم و نمایندگان خوزستان مشخص شود خاموشی‌های اهواز براساس برنامه اعمال می‌شوند

او افزود: این نیروگاه با ۶ واحد تولیدی تامین کننده برق عمده استان خوزستان است و هم اکنون ۵ واحد تولید برق این نیروگاه در مدار قرار داشته و واحد شماره ۶ نیز بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده و طبق دستورالعمل‌های تخصصی و به منظور ارتقای سطح تولید برق به ویژه در تابستان پیش رو از دی ماه پارسال از مدار خارج و با همت و تلاش متخصصان نیروگاه مراحل نهایی تعمیرات اساسی این واحد نیروگاهی با وجود چالش‌های متعدد اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کاهش نقدینگی در حال اجرا است.

محمدی اظهار کرد: ذکر این نکته نیز ضروری است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان پارسال کشورمان دچار چالش‌های متعدد در عرصه تامین گاز مورد نیاز مردم و صنایع به ویژه نیروگاه‌های حرارتی شد و تامین نشدن گاز مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی، خاموشی‌های متعددی در سطح کشور ایجاد کرد، بنابراین با همه مشکلاتی که به منظور تولید برق مورد نیاز مردم کشورمان وجود داشت نیروگاه رامین همچون اکثر نیروگاه‌های بخاری و گازی ناگزیر به آغاز برنامه تعمیرات اساسی واحد شماره ۶ خود را با تاخیر شد تا بتواند با تولید این انرژی حیاتی و پشتیبانی از شبکه برق خدمت رسانی به مردم در آن شرایط سخت را ادامه دهد.

انگشت اتهام را از نیروگاه رامین بردارید

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز بیان داشت: مجموعه مدیریتی این نیروگاه هیچ قصوری در اجرای مسئولیت‌ها و روند تعمیرات اساسی این واحد تولیدی و همچنین رفع مشکلات سایر واحد‌ها نداشته و مجموعه نیروگاه رامین نیز با وجود شرایط سخت بحران کرونا متعهدانه و مسئولانه و در شرایط سخت کاری مرتبط با تولید این انرژی جهت اجرای دقیق و تخصصی این پروژه تلاش کرده و همچنان طبق رسالت خویش در جهت تولید پایدار این انرژی حیاتی و خدمت رسانی مستمر به مردم نقش آفرینی می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این در حالی است که طی ماه‌های اخیر سایر واحد‌ها و بخش‌های مختلف نیروگاه با تکیه بر دانش و تجربه ارزشمند کارکنان مورد تعمیرات میان دوره‌ای و تخصصی قرار گرفته که رفع محدودیت‌های ۳۰ الی ۵۰ مگاواتی واحد‌های ۲، ۳،۴ و ۵ نیروگاه پس از سال‌ها محدودیت از مهمترین اقدامات اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید

نیروگاه رامین اهواز عامل قطعی برق در خوزستان نیست به دلیل گرما در ماه‌های آینده محدودیت‌های برق بیشتر خواهد بود

تلاش برای تامین برق با همه توان و ظرفیت نیروگاه

او ادامه داد: در پایان این اطمینان خاطر را به مردم استان خوزستان خواهیم داد که تلاشگران نیروگاه رامین اهواز همه اهتمام و توان خود را همچون گذشته در جهت تولید پایدار این انرژی حیاتی بکار گرفته تا تابستانی توام با آسایش را برای مردم به ارمغان آورند، همچنین همه مردم استان نیز را به صرفه جویی در این انرژی به ویژه در ایام پیش رو دعوت می‌کنیم و خواهشمندیم همراه و همیار مجموعه صنعت برق باشند تا همه مردم بتوانند از این نعمت به طور مستمر برخوردار باشند.

شمارش معکوس برای بازگشت واحد شماره 6 نیروگاه به مدار تولید 

خلیل محمدی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه ۲۹ هزار مگاوات ساعت برق در این مجموعه تولید می‌ شود، گفت: کار تعمیرات اساسی واحد ۶ نیروگاه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آتی به چرخه تولید انرژی بازگردد که با بکارگیری این واحد ظرفیت تولید برق در نیروگاه رامین به ۳۵ هزار مگاوات ساعت در روز افزایش پیدا می کند .

او ساخت و بازسازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز به دست کارکنان و تلاشگران متخصص داخلی از دیگر اقدامات این نیروگاه در عرصه تعمیرات و نگهداری واحدها به منظور تداوم تولید عنوان کرد و افزود: نیروگاه رامین با قدمتی 42 ساله دارای پیچیدگی و ساختار فنی متفاوتی نسبت به اکثر نیروگاه های کشور است که این موضوع باعث شده تا نیروهای انسانی توانمند، صاحب تجربه و تخصص های ارزشمندی شوند که باعث شده با تکیه بر همت و تلاش همین کارکنان شاهد رفع محدودیت ها و بهبود روند تولید برق این واحد ها در نیروگاه باشیم.

‌می‌گویند خوزستان بسیاری از نیاز‌های کشور از جمله؛ کشاورزی، نفت و گاز، آب، برق و... را تامین می‌کند، اما چرا باید همین استان در وقوع چالش‌هایی مثل بی آبی و کم آبی در روستا‌های و مناطقی از شهر، اعمال خاموشی‌ها در هوای گرم و طاقت فرسا و سایر مشکلات همیشه اول و سرآمد باشد؟ آیا قطع برق برنامه ریزی شده تا پایان تابستان و با وجود پیش بینی خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی منطقی و علمی است؟ اینکه برنامه زمان بندی هر شب از سوی شرکت توزیع برق منتشر شود، دردی درمان می‌کند؟ آیا می‌شود برق را مثل آب ذخیره کرد تا زمان خاموشی از مشکلات کاست؟

در فصل زمستان مردم این استان ناچار به صرفه جویی در مصرف گاز به منظور جلوگیری از قطع گاز و گازرسانی به مناطق سردسیر کشور هستند، حال که در اسیر نقاط کشور هوا به میزان محسوسی خنک‌تر از خوزستان است، حالا باید اهالی بالادست صرفه جویی در مصرف برق را سرلوحه خود قرار دهند، ضمن اینکه اگر اعتبار‌ها به موقع تزریق شوند و عملیات‌های تعمیراتی به موقع صورت گیرند، دیگر شاهد چنین اتفاقات در خوزستان نخواهیم بود.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطع برق تولید برق اعمال خاموشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۷۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل

سعید پرشی سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین  گفت: دستگاه جت پرشر از جمله دستگاه‌های مهم مورد استفاده جهت از بین بردن رسوبات درون تیوب‌ها و لوله‌های کندانسور‌ها و مبدل‌های حرارتی با استفاده از فشار بالای آب می‌باشد که در موارد ضروری از آن استفاه می‌شود.

او افزود:کندانسور‌ها از تجهیزات مهم و حساس نیروگاه می‌باشند که وظیفه تبدیل بخار خروجی از توربین به آب جهت استفاده مجدد در فرآیند تولید را به عهده دارند که این تجهیز به مرور زمان دچار رسوب گذاری و مسدودی لوله‌ها و نهایتا باعث کاهش خلاء و کاهش تولید برق می‌شوند.

سرپرست معاونت نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین  ادامه داد: با توجه به اهمیت این تجهیز، با همت و تلاش متخصصان نیروگاه اقدام به بازسازی و رفع چالش‌های فنی یک دستگاه جت پرشر دیزل مستعمل تیپ ۲۲۵ z و همچنین بهینه سازی تغییر سیستم خنک کنندگی پلانجر‌ها از آب به روغن و استفاده از subass group guide sleeve مدرنیزه در هد پمپ نمودیم که هم اکنون نیز آماده بهره برداری و استفاده جهت رسوب زدایی کندانسور‌ها است.  

آقای پرشی می‌گوید:  هزینه خرید دستگاه مشابه را حدود ۱۵ میلیارد تومان و هزینه بازسازی این دستگاه مستعمل طبق مبلغ پیشنهادی پیمانکار حدود ۳ میلیارد تومان بوده که متخصصان نیروگاه رامین با صرف هزینه ۳۲۰ میلیون تومانی توانستند این دستگاه را بازسازی کنند که این امر سبب صرفه جویی بیش از ۲/۵ میلیارد تومان شده است.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • ساخت و بازسازی بیش از ۲۰۰ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین اهواز
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال
  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین