Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:32:19 GMT

برگزاری انتخابات تمام الکترونیک شورای شهر در قم

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۸۴۰۶

برگزاری انتخابات تمام الکترونیک شورای شهر در قم

ایسنا/قم رئیس ستاد اتخابات استان قم تصریح کرد: صرفا انتخابات شورای شهر استان قم به عنوان یک کلان شهر تمام الکترونیکی خواهد بود و در تمام شهر ها مثل روال سال‌های گذشته به صورت نیمه الکترونیکی برگزار خواهد شد.

دکتر بیژن سلیمان پور شب گذشته در گفت و گوی خبری شبکه نور با اشاره به تفاوت زمان آغاز و پایان مهلت تبلیغات سه  انتخابات گفت: در انتخابات ریاست جمهوری مجموعا ۲۰ روز فرصت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات وجود دارد که این روند از ۷ خرداد آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در انتخابات خبرگان رهبری نامزدها ۱۴ روز فرصت تبلیغ دارند که از ۱۳ خرداد شروع و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۷ روز مهلت تبلیغات دارند که از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود و فرصت تبلیغات هر سه انتخابات ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای پایان می‌یابد یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد عملا فرصت تبلیغات انتخاباتی پایان می‌پذیرد.
رئیس ستاد انتخابات استان در خصوص تشکیل ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری در سطح شهر یادآورشد: برابر قانون نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند یک ستاد مرکزی در استان‌ها و شهرستان‌ها بنا به سلیقه خودشان و ستادهای متعدد اعم از ستاد خواهران و برادران و ستادهای تخصصی تشکیل دهند لذا در استان قم مقدمات و تمهیدات لازم اندیشیده شده و با دریافت درخواست نمایندگان یا ستادهای نامزدهای انتخاباتی این کار محقق می‌شود امّا تا این لحظه رسما در استان در خواستی برای تاسیس ستاد تبلیغات انتخابات نامزدها دریافت نکردیم.
وی ادامه داد: پس از اعلام رسمی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شور و هیجانی در سطح جامعه و در استان قم ایجاد شده و انتظار می‌رود هر چه به سمت روز اخذ رای حرکت کنیم قطعا با مشارکت فعال مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و اقشار مختلف، شاهد شور و هیجان و مشارکت مناسب و حداکثری در استان باشیم.
سلیمان پور با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در خصوص روند تبلیغات انتخاباتی گفت: شرایط کرونایی به هیچ وجه مانع از تبلیغات و ارائه برنامه و بیان دیدگاه‌ها و مواضع نامزدها نخواهد بود اما تأکید دستور العمل تدوین شده ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی با حداقل تجمع است در همین راستا هرگونه تجمع سخنرانی، گفت و گو و مناظره در فضاهای سربسته مطلقا ممنوع هست به اسثنای برنامه هایی که به شکل مناظره سازمان صدا و سیما تدارک دیده و برگزاری جلسات سخنرانی و تجمعات انتخاباتی صرفا در فضاهای روباز همچون ورزشگاه ها، مدارس و دانشگاه ها و سایر اماکن عمومی و هر ۸ متر مربع برای یک نفر برگزار شود.
وی افزود: حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت یک مکان روباز که تدارک دیده شده باید از جمعیت پر شود وافراد حاضر باید از ماسک استفاده کنند و برگزارکنندگان هم مراسم را به نحوی برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از پایان مراسم در محل ورودی و خروجی این اماکن هیچگونه تجمعی صورت نگیرد.
معاون استاندار در خصوص تبلیغات مجازی انتخاباتی اظهارکرد: در بحث فضای مجازی ماموریت‌هایی به وزارت اطلاعات فناوری داده شده از قبیل اینکه در مدت تبلیغات انتخاباتی هیچگونه اختلالی در جریان اینترنت ایجاد نشود و آمادگی صددرصدی برای رفع اختلالات احتمالی وجود داشته و بسته های اینترنت رایگان یا با تخفیف موثر برای مردم و کاربران به ویژه برای ستادهای تبلیغاتی تدارک شود و همچنین وزارت فناوری اطلاعات با هماهنگی وزارت کشور یک برنامه معرفی شعب نزدیک و خلوت به شهروندان داشته باشد که همه اینها در دستور کار است.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغات در فضای مجازی باید در چارچوب قانون انجام شود، گفت: اگر چه تلاش ما در سطح کشور با نگاه ایجابی کمک به مشارکت حداکثری در انتخابات است امّا به منزله عدم رسیدگی به تخلفات نیست مخصوصا اینکه دشمنان نظام و ملت هم تلاش خواهند کرد که از این فضا مجازی برای مقاصد شوم بهره ببرند که قطعا تدابیر لازم در این خصوص هم اندیشیده شده است.
سلیمان پور با بیان وضعیت کرونا و تمرکز بر استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات یادآور شد: وظایفی برای دستگاه‌های نظارتی پیش بینی و ابلاغ شده و پلیس فتا ماموریت جدی دارد با هرگونه تخطی از شرع و اخلاق که روند انتخابات را تحت تاثیر و منجر به مخدوش شدن اخلاق اجتماعی شود قطعا برابر قانون برخورد خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به سابقه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک گفت: صرفا انتخابات شورای شهر استان قم به عنوان یک کلان شهر تمام الکترونیکی خواهد بود و در تمام شهرها مثل روال سال‌های گذشته به صورت نیمه الکترونیکی هست.
وی ادامه داد: آموزش هایی را هم برای کاربران دستگاه های تمام الکترونیک که در شعب اخذ رای مستقر می‌شوند و هم برای مردم از طریق مرکز صدا و سیما و فضای مجازی خواهیم داشت و چند روز قبل از اخذ رای به صورت نمادین در چند نقطه از شهر دستگاه هایی را مستقر و مردم می‌توانند تمرین کنند.
سلیمان پور با تاکید بر اهمیت آموزش اعضاء شعب اخذ رای و رابطه مستقیم آن با حسن اجرای انتخابات هم از منظر سلامت و سهولت اظهارکرد: کمیته آموزش انتخابات فعال است و یک برنامه زمان بندی مدون برای نمایندگان فرماندار، اعضا شعب اخذ رای و کاربران کامپیوتر و حتی برای نیروهای انتظامی که برای برقراری نظم در شعب مستقر می‌شوند دارد و توصیه کردیم یک بسته های مدون و کتبی به صورت دفترچه تدارک و در اختیار عزیزان قرار بگیرد تا با مطالعه آن تسلط شان بر اجرای تکالیفی که دارند بیشتر شود.
وی با بیان افزایش ده درصدی و دسترسی راحت به شعب اخذ رأی گفت: در انتخابات تمام الکترونیک استان که می‌تواند تا حدودی زمان بر شود برای هر شعبه اخذ رای حداقل سه دستگاه مستقر می‌کنیم و در صورت ضرورت حتی امکان استقرار تا پنج دستگاه وجود دارد ضمن اینکه با بررسی نحوه چینش صندوق ها را در سه انتخابات تلاشمان این است که با راه اندازی سریع فرآیند انتخابات برای یک فرد رای دهنده در شعب اخذ رأی ازدحام خاصی شکل نگیرد.
معاون استاندار ادامه داد: در بحث قطعی برق در سطح ملی به وزارت نیرو توصیه شده و در استان هم جلسات مختلفی با همکاران در شرکت برق داشتیم ولی از منظر فنی مخصوصا در انتخابات تمام الکترونیکی شوراها این سیستم آفلاین هست و مشکل خاصی وجود نخواهد داشت، فقط احراز هویت به صورت الکترونیکی است که هیچگونه خللی در برگزاری انتخابات ایجاد نمی‌کند.
وی در خصوص آخرین وضعیت مشارکت در انتخابات  شورای اسلامی شهر و روستا با اشاره به اینکه استان قم جز استان‌های بود که از حیث ثبت نام نامزدهای انتخابات شورا وضعیت مطلوبی داشت و هیچ حوزه انتخابیه در واقع فاقد نامزد نداشتیم گفت: در انتخابات شوراها ۴۹۰ نفر ثبت نام داشتیم که پس از انصراف ۳۲ نفر از کاندیداها و انجام فرآیند های بررسی صلاحیت‌ها در هیئت نظارت استان در حال حاضر ۴۳۷ کاندیدای انتخابات شورای شهر داریم و در انتخابات روستا هم ما ۹۴۸ نفر کاندیدا داشتیم که تا امروز ۷۹۴ نفر به عنوان نامزد در عرصه حضور دارند که تا ۱۹ خرداد مرحله نهایی اعلام نظر قطعی هئیت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها احتمال تغییرات وجود دارد.
سلیمان پور افزود: آخرین فرصت انصراف کاندیداها ۲۴ ساعت قبل از انتخابات خواهد بود که نام این افراد در لیست اسامی نامزدها در شعب اخذ رای مشخص می‌شود تا رای دهندگان دچار خطا نشوند. 
وی ادامه داد: ما مجموعا ۱۳۹ حوزه انتخابیه داریم که ۶ حوزه شهری قم و ۵ حوزه تابعه و ۱۳۳ حوزه روستایی، یک شورای ۱۳ نفره در شهر قم و ۱۳ شورای ۵ نفره و ۱۲۵ شورای سه نفره داریم که رقابت ها پیرامون این تعداد خواهد بود.
معاون استاندار بیان کرد: در دوره قبل در استان قم ۶۹۹ شعبه اخذ رای داشتیم که این دوره ۷۲۲ شعبه فعال است. در این زمینه شاهد افزایش 10 درصدی شعب بودیم. برابر قانون  وقتی جلسه هیئت اجرایی انتخابات در مورد تعداد شعب اخذ رای نهایی شود دیگر تعداد شعب افزایش پیدا نخواهد کرد.
سلیمان پور با تاکید بر اینکه درسال‌های گذشته هم تعداد صندوق‌های سیارمان بیشتر بود و در بخش خلجستان از ۱۶ شعبه ۱۴ شعبه سیار و ۲ شعبه ثابت بوده یادآور شد: این دوره هم با توجه به شرایط کرونایی تعداد شعب سیارمان را به ۹۱ شعبه افزایش دادیم که در صورت نیاز بتوانیم از ظرفیت شعب سیار برای پوشش شعبی که با ازدحام مواجه می‌شوند بهره ببریم.
وی در خصوص انتخابات میان دوره خبرگان رهبری گفت: حوزه های انتخابیه ما استانی است و پس از برگزاری آزمون و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان دو نامزد در عرصه رقابت حضور خواهند داشت آیت االله سید محمد سعیدی گلپایگانی و آیت االله محمود رجبی هستند که از این میان یکی از آنها به عنوان نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شود.

سلیمان پور ادامه داد: طبق گزارش مدیر کل ثبت احوال ۱۵ روز قبل از اخذ رای همه افرادی که شناسنامه آنها مفقود و مخدوش شده می‌توانند شناسنامه دریافت کنند ولی توصیه می‌کنیم به روزهای آخر موکول نکنند. 
وی افزود: اگر چه اساس برای رأی دادن شناسنامه است ولی چون در انتخابات احراز هویت با کد ملی بوده همه باید کد ملی ارائه دهند.
 سلیمان پور در انتها گفت: شالوده این انقلاب و نظام و این سرافرازی، عزت و اقتدار عمل در سایه حضور مردم بوده و مردم ولایت مدار استان قم انشالله مثل ادوار گذشته در ۲۸ خرداد همدل با لبیک به رهبر پای صندوق های اخذ رای حاضر خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات شوراي شهر انتخابات تمام الکترونیک تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات تبلیغات انتخابات سلیمان پور ریاست جمهوری شعب اخذ رای فضای مجازی شورای شهر استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن اسلامی با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: این انتخابات در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می‌شود و ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازه زمانی تبلیغات داوطلبان از ساعت صفر ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و در ساعت ۸ صبح روز ۲۰ اردیبهشت تمام می‌شود، افزود: به ستادهای انتخابات استان‌ها تاکید کرده ایم که میادین شهری برای تبلیغات آماده شوند، فضای مجازی هم برای تبلیغات فراهم شده است. دستورالعملی برای تبلیغات در نظر گرفته شده که مبنای کار تبلیغات است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری دو مانور انتخاباتی، گفت: مانور شبیه سازی شعب اخذ رأی و راه اندازی شعب و تست دستگاه‌های احراز هویت و صندوق‌های رأی برگزار شده و اشکالات و نواقص احتمالی مورد بررسی قرار گرفته است. این مانورها با حضور اعضای هیئت‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان برگزار شده است. روز یکشنبه هم در استان تهران صندوق‌های الکترونیکی را زیر بار می‌بریم و شبیه سازی انتخابات الکترونیک را اجرا می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه آموزش عوامل اجرایی انتخابات هم انجام شده و ما آمادگی کامل برای برگزاری مرحله دوم انتخابات را داریم اظهار کرد: با معاونان سیاسی و انتخابات و معاونان امنیتی ۱۵ استانی که انتخابات مرحله دوم در آن استان‌ها برگزار می‌شود، موارد لازم را برای برگزاری انتخابات بررسی و هماهنگ کرده ایم. به آنها تاکید کردیم که حتماً با داوطلبان نشست داشته باشند و مواردی که لازم است را به اطلاع داوطلبان برسانند.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی داریم که ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است، تاکید کرد: در ۸ حوزه انتخابیه که انتخابات الکترونیکی است، آموزش‌های لازم به مردم داده شود. مردم هم می‌توانند سوابق داوطلبان را از طریق سامانه "انتخاب ایران"، بررسی کنند.

اسلامی درباره واجدین شرایط رأی اظهار کرد: کسانی که در مرحله اول رأی نداده باشند، می‌توانند در هر حوزه‌ای رأی دهند. کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رأی داده باشند، فقط در همان حوزه می‌توانند در مرحله دوم رأی بدهند. متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره چگونگی رأی دادن در انتخابات الکترونیکی، گفت: فرد با یکی از اصل مدارک کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه یا کارت پایان خدمت وارد شعبه می‌شود. در ابتدا احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شده و اگر فرد واجد شرایط رأی دادن باشد، به او کارت تعرفه داده می‌شود. رأی دهنده، کارت تعرفه را بر روی مکانی که روی صندوق الکترونیکی است، قرار می‌دهد و وقتی صندوق اجازه رأی دادن را داد، لیست اسامی و کد و تصاویر داوطلبان در اختیار فرد رأی دهنده قرار می‌گیرد و و فرد کد داوطلبان را در محل مشخص شده به صورت دستی وارد کرده و رأی خود را می‌دهد.

وی ادامه داد: در این انتخابات دیگر تعرفه رأی کاغذی وجود ندارد و تعرفه‌ای هم داخل صندوق انداخته نمی‌شود. بعد از اینکه فرد رأی خود را داد، کارت تعرفه را برمی گرداند و مدرک شناسایی خود را پس می‌گیرد.

اسلامی تصریح کرد: در حوزه‌های الکترونیک تلاش می‌شود با تأیید هیئت نظارت، نتایج در اسرع وقت اعلام شود. فرآیندهای اعتراض و شکایت در هیأت‌های اجرایی و نظارت هم پیش بینی شده و طبق قانون انجام می‌شود.

کد خبر 6095973 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟
  • آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران
  • آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران
  • چهار هزار شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه تهران در نظر گرفته شده است
  • بازدید وزیر کشور از مرکز آموزش عمومی انتخابات الکترونیک در لواسان
  • آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی
  • آمادگی کامل وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه انتخابیه به روایت وزیر کشور
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائمشهر تمام الکترونیک برگزار می‌شود