Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آذر زرین عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با چگونگی مدیریت خشکسالی با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در مدیریت خشکسالی وجود دارد گفت: رویکرد اول رویکرد واکنشی مبتنی بر مدیریت بحران است؛ این رویکرد در برگیرنده اقداماتی است که پس از شروع و قبل از به وقوع پیوستن یک رخداد خشکسالی انجام می­‌شود این رویکرد در شرایط اضطراری اتخاذ شده و غالباً منجر به راهکار‌های ناکارآمد فنی و اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا اقدامات به کار رفته در یک بازه زمانی کم برای ارزیابی گزینه‌های بهینه انجام شده و مشارکت ذی‌نفعان و آسیب‌پذیران خشکسالی را بسیار محدود می­‌سازد.

بیشتر بخوانید

خراسان رضوی، بحرانی‌ترین استان در منابع آب‌های زیرزمینی

او رویکرد دوم را رویکرد پیشگیرانه مبتنی بر مدیریت ریسک خشکسالی خواند و افزود: این رویکرد شامل کلیه اقداماتی است که از قبل با ابزار‌های برنامه‌ریزی مناسب و مشارکت ذی‌نفعان طراحی می‌­شود؛ رویکرد پیشگیرانه مبتنی بر اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت است و شامل سیستم‌های نظارتی برای هشدار به موقع شرایط خشکسالی است. در حقیقت رویکرد دوم یک رویکرد فعال شامل برنامه‌ریزی­‌های اقدام لازم برای پیشگیری یا به حداقل رساندن تأثیرات خشکسالی پیش از وقوع آن است.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی مشهد در خصوص رویکرد مدیریتی برای خشکسالی خراسان رضوی ادامه داد: از آنجایی که هم اکنون خراسان رضوی در شرایط خشکسالی شدید قرار گرفته است رویکرد واکنشی مبتنی بر مدیریت بحران باید مورد توجه قرار گیرد، هر چند که این رویکرد نقص‌هایی دارد اما در شرایط فعلی لازم است تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.

زرین تشکیل کمیته اضطرار خشکسالی به عنوان یک کمیته دائمی از سوی دولت را ضروری دانست و بیان کرد: وظایف اصلی این کمیته، هماهنگی و نظارت بر روند توسعه سیاست ملی خشکسالی (در مرحله اولیه)، طراحی و عملیاتی نمودن برنامه نظارت بر خشکسالی، طراحی و بهره‌برداری از سیستم هشدار سریع خشکسالی، ارائه اطلاعات دقیق و به موقع به مردم (همانند برداشت از منابع آبی، تغییر الگوی کشت، چرای دام و ...) و مبنا قرار دادن حوضه رودخانه‌­ها به­ جای مرز‌های سیاسی است.

او در خصوص بارش‌­های سال ۱۳۹۸ و ورود به یک دوره ترسالی تصریح کرد: این سخن که وارد دوره ترسالی شده بودیم می­‌توان گفت که تنها یک شایعه بوده است که متاسفانه از مرجعیت دانشگاه‌ها و نظرات متخصصان اقلیم­ شناسی جهت تنویر افکار عمومی استفاده نشده است.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی مشهد بارش‌های دوسال گذشته را شرایط استثنایی خواند و تأکید کرد: اگر بخواهیم یک نگاه درست علمی به بارش‌­های سال ۱۳۹۸ داشته باشیم، باید توجه داشت مقدار بارشی که در سال نامبرده اتفاق افتاد، یک شرایط استثنایی بوده است و دوره‌­های خشکسالی نیز در هیچ بازه استانداردی رخ نمی‌دهد.

زرین ضمن تاکید بر این نکته که ایران کشوری با اقلیم خشک است و داشتن سال­‌های بارشی کمتر از نرمال در بیش­تر مناطق ایران دور از انتظار نیست اظهار کرد: بر اساس آنچه که گفته شد وقوع خشکسالی در سطح خراسان رضوی موضوع تازه و اتفاقی نادر نیست.

او با تاکید بر لزوم تدوین برنامه ریسک خشکسالی افزود: همانطور که در نمودار مشهد برای نمونه ملاحظه می­‌شود در سال‌­های پیشین وضعیت بارشی در مشهد بیشتر از نرمال بوده است (خط ممتد قرمز رنگ نرمال بارشی مشهد است)؛ لذا اتفاقی که در مشهد و یا به‌طور گسترده در سطح خراسان رضوی دیده می‌شود پدیده دور از انتظار نبوده و لزوم تدوین یک برنامه ریسک خشکسالی در این زمینه احساس می‌شود.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی مشهد در رابطه با عوامل پدیدآور خشکسالی ادامه داد: خشکسالی اغلب به عنوان دوره خشک نسبی و کاهش رطوبت خاک تعریف می‌شود. اگرچه خشکسالی­‌ها می­‌توانند تحت تأثیر مدیریت آب و شیوه‌های نادرست استفاده از زمین ایجاد شوند، اما عوامل مرتبط با اقلیم مانند بارش و تبخیر شرایط اساسی را ایجاد و تشدید یک دوره خشکسالی و ترسالی را تعیین می‌کنند. تغییر اقلیم و تأثیرات آن بر میزان بارش و تبخیر در افزایش شدت خشکسالی نقش عمده‌ای دارد.

زرین ضمن تاکید بر نقش و تاثیر تغییر اقلیم بر میزان بارش و تبخیر در افزایش شدت خشکسالی بیان کرد: سه عامل اصلی تأثیر تغییر اقلیم برای بروز خشکسالی وجود دارد این عوامل عبارتند از: افزایش دما که باعث افزایش تبخیر و در نتیجه خشک شدن خاک و پوشش گیاهی می‌شود، تغییر در الگو‌های گردش جوی منطقه­‌ای و کاهش حجم برف و ذوب سریع برف ناشی از افزایش دما و تغییر الگوی بارش که باعث کاهش تأمین آب در بسیاری از مناطق می‌شود.

او تصریح کرد: دمای بالا می‌­تواند تبخیر از سطح خاک را افزایش دهد و باعث شود که حتی در دوره‌‎هایی با میزان بارش زیاد نیز خاک به سرعت خشک شود. خشکسالی می‌تواند از طریق بازخورد مثبت ادامه یابد. بازخورد مثبت در شرایط تغییر اقلیم و افزایش خشکسالی به این شکل اتفاق می‌افتد که خاک‌های بسیار خشک و پوشش گیاهی کاهش یافته می‌­تواند بارش را در یک منطقه اقلیمی خشک بیشتر سرکوب کند. دمای بالاتر می‌تواند بارش برف و ذخیرگاه‌­های بزرگ برف ایران را تحت تأثیر قرار داده و به طور بالقوه باعث کاهش منابع آب شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی مدیریت بحران آب کاهش بارندگی سفره های زیرزمینی خراسان رضوی تغییر اقلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی هفته ای سرد و بارانی را پیش رو خواهد داشت

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت:  از عصر روز یکشنبه هفته جاری با افزایش حجم ابر در آسمان خراسان رضوی، به تدریج شاهد کاهش نسبی دما خواهیم بود و دمای شبانه در برخی از مناطق سردسیر نزدیک به صفر درجه خواهد شد .     سارا حکمی افزود: بارش باران نیز از اواسط هفته جاری بیشتر نقاط را فرا می گیرد که با توجه به سرد بودن هوا، احتمال بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی دور از انتظار نخواهد بود.   وی افزود: بارش ها اواخر هفته جاری به اوج خواهد رسید که اطلاعات تکمیلی آن در زمان مقرر اعلام خواهد شد.   حکمی بیان کرد: در شبانه روز گذشته، فریمان با سه و سرخس با ۲۶ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده اند و طی همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۰ تا ۱۸ درجه را به ثبت رسانده است.   وی افزود: دمای کنونی مشهد ۱۹ درجه سانتیگراد است که طبق تحلیل نقشه ها و مدل های هواشناسی امروز بین هشت تا ۲۱ درجه در نوسان خواهد بود.      

 

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • خراسان رضوی هفته ای سرد و بارانی را پیش رو خواهد داشت
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان