Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدکمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در نشست کارگروه مدیریت پسماند خراسان رضوی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواست که موضوع پسماند‌های عفونی را با حساسیت ویژه‌ای دنبال کنند، زیرا این مساله فراتر از دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است و ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: لازم است ضمن فرهنگ سازی، دستگاه‌های متولی رصد و پایش میدانی در خصوص چگونگی دفع پسماند‌های عفونی را افزایش دهند و پس از صدور پروانه فعالیت و تنظیم قرارداد پسماند، دستگاه متولی صادرکننده پروانه باید نظارت بر رعایت الزامات مبتنی بر صدور این پروانه را انجام دهد و یک پشتوانه اجرایی نیز برای آن دیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: براساس الزاماتی که همراه با صدور پروانه فعالیت برای مطب یا مجتمع پزشکی دارای پسماند عفونی تعریف می‌شود یا باید خود صاحب پروانه مسئول امحای پسماند عفونی اش باشد یا دستگاه متولی که با آن قرارداد منعقد می‌کند، این مسئولیت را برعهده گیرد.

میرجعفریان بیان کرد: برای داشتن پشتوانه اجرای رعایت الزامات داشتن پروانه فعالیت مکان‌های تولیدکننده پسماند عفونی، باید بخش "نظارت بر بهداشت محیط" به عنوان دستگاه نظارتی به این موضوع ورود کرده و گزارشی از صدور پروانه‌های فعالیت و اعمال ضوابط و مقررات ارایه دهد.

او تصریح کرد: مبداء تولید پسماند و مقصد دفع و از بین رفتن آن مشخص است، در ابتدا باید دارنده پروانه فعالیت، مقید باشد که چطور پسماند عفونی اش امحا شود که مخاطرات زیست محیطی ایجاد نکند، از سوی دیگر وظیفه ذاتی دستگاه اجرایی که پروانه فعالیت برای مکان‌های تولیدکننده پسماند عفونی صادر می‌کند، بازدید‌های مستمر و نظارت بر چگونگی دفع آن پسماند‌ها است، افزون بر این باید اداره کل حفاظت محیط زیست نظارت عالیه بر تمام این موارد را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: ما قدردان زحمات کادر پزشکی و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم، اما انگشت شمار هستند افرادی که ناآگاهانه مرتکب تخلف در حوزه پسماند عفونی می‌شود لذا نظارت بر فعالیت این افراد ضرورت دارد تا زحمات سایر پزشکان و پرستاران از بین نرود.

دکتر محمد پزشک یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: پسماند عفونی همه مراکز درمانی و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها توسط بخش خصوصی جمع آوری شده و بی خطر هستند و سازمان مدیریت پسماند نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته است.

او افزود: مشکل در حوزه پسماند‌های عفونی مربوط به مطب‌ها و برخی دندانپزشکی‌ها می‌شود، حدود سه هزار مطب در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند که برخی از آن‌ها پسماند عفونی دارند.

اصغر حاتمی معاون سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: مشهد در حوزه دفع پسماند عفونی، از شهر‌های پیشقدم بوده است، از بین سه هزار مطب در محدوده دانشگاه علوم پزشکی، برخی از آن‌ها پسماند عفونی تولید می‌کنند و ۷۵ درصد از آن‌ها با سازمان نظام پزشکی قرارداد عفونی به امضا رسانده و موظف هستند الزامات مدیریت این بخش را رعایت کنند.

او افزود: شهرداری بابت انتقال و دفن پسماند‌های عفونی، هزینه دریافت می‌کند که این فشار مضاعفی بر جامعه پزشکی است که باید در این زمینه همکاری‌های لازم صورت گیرد.

بیشتر بخوانید

صدور ۱۱۸ اخطاریه زیست محیطی به مراکز تولید کننده پسماند عفونی

معاون سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: سازمان نظام پزشکی مشهد با کمک متخصصان عفونی و اساتید دانشگاه، پسماند عفونی را تعریف، اسناد مرتبط با آن را تنظیم و مطب‌هایی را که پسماند عفونی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، مشخص کرده است.

حاتمی بیان کرد: بازدید‌های نظارتی با همکاری مرکز بهداشت از مطب‌ها و مجتمع‌های پزشکی در سطح شهر انجام می‌گیرد، در صورتی که با سازمان نظام پزشکی قرارداد پسماند عفونی داشته باشند، اما الزامات مربوط به آن را رعایت نکنند، با آنان برخورد قانونی می‌شود.

تولید بیشترین پسماند عفونی در مناطق یک و ۹ مشهد

در این نشست همچنین مناطق یک و ۹ مشهد دارنده بیشترین پسماند‌های عفونی شهر مشهد معرفی شدند که در پاره‌ای موارد این پسماند‌ها از سوی مطب‌ها و مجتمع‌ها در معابر رها شده و جان زباله گردان و بسیاری از مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد، از سوی دیگر پسماند فاضلاب‌های خانگی نیز در فصل بهار و تابستان بعضا در داخل آب‌های سطحی رها می‌شود که این از دیگر معضلات شهر مشهد است.

مقرر شد که سازمان نظام پزشکی مشهد فهرست واحد‌هایی که زباله‌های عفونی را در معابر رها می‌کنند، مشخص کند تا این مورد پیگیری شده و مشکل برای همیشه حل شود.

۲ متقاضی برای سرمایه گذاری در سایت پسماند‌های صنعتی

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از اعلام فراخوان سرمایه گذاری برای راه اندازی سایت پسماند‌های صنعتی و ویژه استان و تبیین نتایج بررسی‌های به عمل آمده توسط هیئت ارزیابی، ۲ متقاضی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کردند.

او افزود: فراخوان مزبور توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی و منتشر شد که علاوه بر ایجاد سایت پسماند‌های صنعتی، برای ایجاد زباله سوز نیز دعوت به همکاری شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: پس از ارزیابی به عمل آمده، یک سرمایه گذار به عنوان منتخب و یک سرمایه گذار به عنوان جایگزین در بخش لندفیل فراخوان مزبور پذیرفته شد، با توجه به زمین درخواست شده از سوی متقاضیان برای اجرای لندفیل و پهنه کلی موجود برای سایت مدیریت پسماند‌های صنعتی و ویژه نیاز فعلی استان و حفظ فضای رقابتی در فعالیت مزبور، ۱۵ هکتار برای هر متقاضی شامل کاربری‌های لندفیل، فضای سبز و تاسیسات عمومی اختصاص یافت.

همتی بیان کرد: در محور زباله سوز نظر به عدم ارائه اطلاعات مکفی و تکمیلی از سوی متقاضیان، امکان ارزیابی در این خصوص میسر نبوده و هیات ارزیابی برگزاری فراخوان مجدد در این محور را پیشنهاد کرد.

او تصریح کرد: مقدمات استقرار سرمایه گذار در محل مورد نظر برای ایجاد سایت پسماند‌های صنعتی باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت فراهم شود، اطلاعات اولیه به سرمایه گذار داده شود و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در چهارچوب مقررات حداکثر همکاری را با سرمایه گذار داشته باشند.

مطالعات پسماند روستایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این نشست در خصوص پسماند‌های روستایی نیز تأکید کرد: در طرح جامع پسماند استان به موضوع پسماند‌های شهری پرداخته شده است، شهرداری‌ها تقاضا کردند که موضوع مطالعات مدیریت پسماند‌های روستایی نیز به این طرح اضافه شود.

همتی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند، مطالعات پسماند روستایی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: روستا‌ها درخواست زباله گاه داده اند، اما به آنان گفته شده که باید طبق طرح جامع پسماند استان عمل کنند و حال آنکه هنوز این طرح نهایی نشده است.

محمد شفیعی مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قرار بود که سازمان مدیریت پسماند مطالعات پسماند روستایی را کامل کند، اما اتمام این مطالعات و نهایی شدن آن زمان می‌برد لذا تا آن زمان باید برنامه‌ای برای مدیریت پسماند روستایی در خراسان رضوی تدوین شود.

او افزود: لازم است که روستا‌های دارای جمعیت بیش از سه هزار نفر که اغلب تبدیل به شهر شده اند، ملزم به طراحی و اجرای محل دفن زباله هایشان شوند؛ باقی روستا‌ها نیز متناسب با جمعیتشان، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی اولیه قرار گیرند که میزان نیاز آن‌ها به محل دفن زباله چقدر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری خراسان رضوی ادامه داد: شهرستان‌ها آمادگی ایجاد حداقل سه تا پنج محل دفن زباله را دارند که تحقق این مهم نیازمند همراهی دستگاه‌های اجرایی بویژه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای است.

شفیعی با اشاره به اینکه اینکه برخی از روستا‌ها در داخل حریم شهر قرار گرفته اند،بیان کرد: طبق تبصره سه ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها، این نهاد‌ها مکلف هستند از محل درآمد حاصل از دریافت عوارض از روستاها، برای مدیریت پسماند آن‌ها وارد عمل شوند لذا انتظار می‌رود پسماند روستا‌های واقع شده در حریم شهر را رایگان بپذیرند که این خود به تنهایی روستاییان را ترغیب به امحای استاندارد پسماند‌ها می‌کند.

سید کمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حداکثر فاصله روستا با شهر، قرار گرفتن آن در شعاع ۳۰ کیلومتری است، لذا برای اینکه از تعدد محل دفن زباله جلوگیری شود، باید یک زباله گاه یا محل دفن زباله برای شهر و روستا‌های شعاع ۳۰ کیلومتری آن در نظر گرفته شود و دهیاری‌ها زباله را تحویل شهرداری نزدیکترین منطقه بدهند تا آسیبی به شهر وارد نشود.

 

انتهای پیام//ر.ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری خراسان رضوی دانشگاه علوم پزشکی پسماندهای عفونی معاون هماهنگی امور عمرانی سازمان نظام پزشکی مشهد سایت پسماند های صنعتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این نشست گفت پسماند های عفونی حفاظت محیط زیست پسماند روستایی پروانه فعالیت مدیریت پسماند محل دفن زباله پسماند عفونی پسماند روستا سرمایه گذار خراسان رضوی روستا ها مطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان پزشکی مشهد در حمایت از جنبش دانشجویان آزادیخواه آمریکا

همزمان با ۱۲ اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم جمع زیادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در تالار ابن سینای  این دانشگاه شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس، مرگ بر فرانسه، سر دادند.

آزادگان دنیا حمایت حمایت، سکوت هر آزاده خیانت خیانت، خیبر خیبر یا صهیون، جیشو محمد یا ربون، ما همه سرباز توایم خامنه‌ای گوش به فرمان توایم خامنه‌ای و‌ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، جنایات فجیع در غزه و برخورد وحشیانه پلیس آمریکا را به شدت محکوم کردند و حمایت خود از اقدام اساتید و دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل غاصب را اعلام کردند.

اقدام شنیع آمریکا علیه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های این کشور محکوم است

علی تقی‌پور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: محور تاریخ گفتمانی از ایران آغاز شد و می‌بینیم که در خاک آمریکا هم مردم، دانشجویان و اساتید این کشور اقدامات دولت خبیث  آمریکا و اسرائیل را محکوم می‌کنند.

وی افزود: نتانیاهو معتقد بود که تا فلسطین و جبهه مقاومت را از پای نیاورد دست از جنگ  نخواهد کشید، اما دیدیم روز به روز در برابر جبهه مقاومت خوار و ذلیل‌تر شد.

در پایان این تجمع بیانیه دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حمایت اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا قرائت شد.

در این بیانیه ضمن قدردانی از اساتید و دانشجویان ۳۸ دانشگاه آمریکا و تحسین اقدام ارزنده جامعه دانشگاهی این کشور بر نابودی آمریکا و اسرائیل با ایجاد یک اتحاد و همدلی میان تمامی انسان‌های آزادی‌خواه جهان تاکید شد.

همچنین در این بیانیه جنایات ۷ ماهه اخیر اسرائیل غاصب در غزه محکوم شد و دانشگاهیان حاضر در این تجمع  خواستار  پایان سکوت مدعیان آزادی و واکنش قاطع سازمان ملل علیه جنایات و وحشی‌گری‌های آمریکای جنایکار و اسرائیل غاصب شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • کشف بیش از دو هزار کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در فروردین ماه
  • کشف ۲۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی تقلبی در مشهد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • تجمع دانشجویان پزشکی مشهد در حمایت از جنبش دانشجویان آزادیخواه آمریکا
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود