Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: آهوی ایرانی، گونه نادر در شرق کشور است که در طول ۷۰ سال اخیر با خطر کاهش جمعیت مواجه شده و زنگ خطر انقراض آن به صدا درآمده است.

او افزود: در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰، خراسان جنوبی زیستگاه ۲۰ هزار رأس آهو بود اما با شکار بی رویه، جمعیت آن کاهش یافته و اکنون به زیر ۵۰۰ رأس رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبری اظهار کرد: چند سالی می‌شود که اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به ایجاد مناطق حفاظت شده برای جلوگیری از کاهش جمعیت آهو و احیای نسل این گونه نادر کرده تا با بارورسازی آهو‌ها و تولد بره آهوی ایرانی، از خطر انقراض این گونه جانوری جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه احداث اولین مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی در مناطق شکار ممنوع عشق آباد و بشرویه به دهه هشتاد برمی‌گردد، تصریح کرد: در این بازه ۲۰ ساله برای افزایش زیستگاه‌های حفاظت شده در استان تلاش زیادی شده و حالا در هفت منطقه حفاظت شده پترگان، شاسکوه، کمرسرخ، مظفری، درمیان و سربیشه، باقران، آرک و کرنگ و سه پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، رباط شور و کجی نمکزار نهبندان جمعیت آهوی ایرانی در حال تکثیر است.

او بیان کرد: تعداد زیستگاه‌های مستعد پرورش آهو در استان بالاست، اما به دلیل وجود تعارضاتی مانند محدود‌ه های معدنی و وجود طرح‌های مرتع داری، تاکنون موفق به کسب موافقت سازمان صمت و منابع طبیعی نشده ایم که از مهم‌ترین این زیستگا‌ها می‌توان به پیرحاجات، پلنگ آباد، استند و لشکرگاه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر کاهش جمعیت آهو در خراسان جنوبی

اکبری ادامه داد: استند نهبندان یک زیستگاه مستعد آهوان ایرانی را در دامان خود جای داده، اما برای تداوم نسل این آهوان چشم عسلی، نیاز به زیستگاه‌های بیشتری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تبدیل زیستگاه‌های این گونه جانوری به جاده‌های آسفالت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، عنوان کرد: تغییر اراضی باعث شد آهوان ایرانی زیستگاه امن خود را از دست دهند و در جست و جوی غذا در دام صیادان بیافتند.

او گفت: شکار این حیوانات در دشت‌هایی که موانع طبیعی برای دفاع کمتر وجود دارد، باعث شده شکارچیان دسترسی آسانتری به آن‌ها داشته باشند و زودتر در دام صیادان بیافتند، به طوریکه در طی دو تا سه دهه تقریبا تعدادی زیادی از جمعیت آهوی ایرانی شکار شده‌اند.

اکبری با بیان اینکه کاهش شدید نزولات جوی، سایه سنگین خود را بر سر زندگی آهوان نیز انداخته و وضعیت مراتع و زیستگا‌های استان مناسب چندان نیست، اظهار کرد: خشکسالی و نبود علوفه و آب، آهوان را مجبور به خروج آهوان از زیستگاه‌ها و ورود به مناطق نا امن و زمین‌های کشاورزی کرده که متأسفانه در دام شکارچیان متخلف افتاده و از بین رفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در منطقه حفاظت شده زیرکوه، خشکسالی‌های پی در پی حاکم است و به همین خاطر در تلاش هستیم زیستگاه این آهوان را حفاظت شده اعلام کنیم تا بتوانیم از انقراض گونه نادر آهوی ایرانی جلوگیری کنیم.

او بیان کرد: ۱۳ سالی می‌شود که با تلاش محیط زیست، دشت اسفدن زیر پای آهوی ایرانی قرار گرفته است و طرح تکثیر آهوی ایرانی از سال ۸۷ در محدوده ۴۵ هکتاری از منطقه شاسکوه قاین و زیرکوه با ۸ رأس آهو آغاز شد و حالا این سایت محل زیستگاه ۵۰ راس آهو است.

اکبری تصریح کرد:حدود ۱۰۰ رأس آهوی ایرانی دیگر نیز در دشت نینان در منطقه شکار ممنوع عشق آباد وجود دارند که در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های محیط زیست و ایجاد زیستگاه، جمعیت شان افزایش یافته است.

او افزود: آهوانی که در مراکز تکثیر و پرورش ادامه بقا می‌دهند، تنوع ژنتیکی پایینی دارند و این آهو‌ها نمی‌توانند به نژاد آهوی درحال انقراض کمک کنند، اما می‌توانند استفاده گردشگری داشته باشند و مردم آن‌ها را مشاهده کنند و با این مخلوق زیبا آشنا شوند.

منبع : ایسنا

انتهای پیام / س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آهوی ایرانی محیط زیست کاهش جمعیت مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی آهوی ایرانی زیستگاه ها حفاظت شده جمعیت آهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود

مجید کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی امروز جو استان اردبیل در بیشتر ساعات صاف و گاهی همراه با وزش باد ملایم خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا روز چهارشنبه پدیده‌ی قابل توجهی برای شهرهای استان انتظار نمی‌رود، افزود: در طول هفته افزایش چند درجه‌ای دما، غالباً در شمال و مرکز استان، پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: از اواخر روز چهارشنبه با نفوذ زبانه‌های کم فشار سطح زمین و گذر موج از تراز میانی جو بر میزان ناپایداری‌ها افزوده خواهد شد.

کوهی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فصلی و محلی در روز پنجشنبه و جمعه بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق در سطح استان انتظار می‌رود.

کد خبر 6091176

دیگر خبرها

  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری