Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@02:56:49 GMT

حمله مرگبار به اتوبوس دانشگاهیان در افغانستان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۱۶۰۹

حمله مرگبار به اتوبوس دانشگاهیان در افغانستان

آفتاب‌‌نیوز :

همه قربانیان این حادثه، استادان و دانشجویان دانشگاه «البیرونی» بودند و برخی از زخمی شدگان همچنان در شرایط بحرانی به سر می‌برند. بر اساس بیانیۀ وزارت تحصیلات عالی افغانستان، نام مدیر دانشگاه نیز در میان کشته شدگان این حادثه دیده می‌شود.

روزانه شمال قابل توجهی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه که در ۷۰ کیلومتری کابل قرار دارد، برای رسیدن به محل کار و تحصیل خود، میان این منطقه و شهر کابل، پایتخت افغانستان در رفت و آمد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حادثه که در منطقه رباط در حوزه هفتم شهر چاریکار مرکز ولایت پروان روی داد، واکنش گسترده مقامات افغانستان را در پی داشت.

ارگ ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای به این حادثه واکنش نشان داد. بنا بر گزارش شفقنا، در این بیانیه آمده است: «دشمنان افغانستان یک بار دیگر ضدیت‌شان را با علم و دانش و ترقی و تعالی کشور نشان دادند. تروریستان با انجام اینگونه جنایات‌شان نمی‌توانند عزم و اراده استادان و دانشمندان ما را برای تربیت نسل آینده تضعیف نمایند.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز اعلام کرد: «کشتار هدفمند غیرنظامیان، استادان دانشگاه، محصلان، علمای کرام و قشر چیز فهم و منور جامعه، دشمنی آشکار با افغانستان مترقی، توسعه یافته و ایستاده روی پاهای خودش است.»

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. دولت افغانستان در این حوادث معمولا طالبان را مسئول می‌داند، اما این گروه اسلامگرا دست داشتن در این حملات را رد می‌کند.

مهاجمان در افغانستان معمولا با بمب‌های کنار جاده‌ای و بمب‌های مغناطیسی کوچکی که به زیر وسایل نقلیه می‌چسبند، نیروهای امنیتی، قضات، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی و اصحاب رسانه را هدف قرار می‌دهند.

از زمان اعلام برنامه واشنگتن مبنی بر خروج کامل نیروهایش از افغانستان، شمار حملات به غیرنظامیان در این کشور بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

کمتر از یک ماه پیش از این نیز انفجار بمب مقابل یک مدرسه دخترانه در کابل، باعث کشته شدن ۶۸ نفر که اکثرا دانش آموز بودند و زخمی شدن ۱۶۵ نفر دیگر شد.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۸۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: افغانستان اتوبوس دانشجویان دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف خودرو سوخت‌بر در خراسان جنوبی ۲ کشته داشت

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با وانت حامل سوخت قاچاق در محور نهبندان - زاهدان ۲ نفر جان خود را از دست دادند.

سرهنگ علیرضا رضایی روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در این خصوص به رسانه‌ها اظهار کرد: ساعت پنج و ۱۰ دقیقه صبح امروز با اعلام مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر ۱۴ محور نهبندان - زاهدان، بلافاصله ماموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: ماموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک دستگاه اتوبوس با یک وانت تویوتا حامل سوخت قاچاق برخورد کرده است که بر اثر این حادثه رانندگی خودرو تویوتا حامل سوخت دچار حریق شده و ۲ نفر به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: علت تصادف برابر نظریه کارشناسان پلیس راه، تغییر مسیر ناگهانی از سوی راننده اتوبوس تشخیص داده شده است.

وی گفت: رانندگان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

تردد خودروهای شوتی حامل سوخت قاچاق با سرعت‌های بالا از معضلات جاده‌های شرق کشور و خراسان جنوبی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • حملات داعش در افغانستان بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است
  • بازخوانی یک جنایت
  • ریزش مرگبار بزرگراه در چین با ۳۶ کشته
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • تصادف محور نهبندان ـ زاهدان ۲ کشته برجای گذاشت
  • تصادف خودرو سوخت‌بر در خراسان جنوبی ۲ کشته داشت
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • سقوط اتوبوس به دره‌ در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • سقوط اتوبوس به رودخانه‌ای در شمال پرو/ ۲۵ نفر جان باختند