Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@20:50:21 GMT

تصاویر/گلاب گیری سنتی کاشان - برزک

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۲۷۳۱

تصاویر/گلاب گیری سنتی کاشان - برزک

گلاب گیری کاشان از گذشته‌های دور تاکنون در این شهر و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود و یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود. این آئین سنتی به‌دلیل قرار گرفتن در فصل بهار و همین طور شکوفایی گل محمدی در مزارع کاشان، حال و هوای خاصی دارد.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گلاب گیری کاشان از گذشته‌های دور تاکنون در این شهر و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود و یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آئین سنتی به‌دلیل قرار گرفتن در فصل بهار و همین طور شکوفایی گل محمدی در مزارع کاشان، حال و هوای خاصی دارد. قدمت کاشت بذر گل محمدی در ایران به حدود ۷۰۰۰ سال می‌رسد و نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که گلاب‌گیری به شیوه سنتی در کشور اجرا می‌شود. روش تهیه گلاب از گل محمدی به شیوه سنتی و با استفاده از فرآیند تقطیر نیز برای نخستین بار توسط ایرانیان انجام شد. دانشمندان برجسته ایرانی مانند حکیم ابوعلی سینا در زمان‌های دور تلاش‌های زیادی برای تهیه اسانس‌های دارویی از انواع گیاهان به کمک تقطیر انجام دادند. مهمترین کانون‌های پرورش گل محمدی در "برزک" است. "برزک" هرچند نسبت به قمصر و نیاسر کاشان کمتر شناخته شده است، اما اصلی‌ترین و مهمترین کانون تولید گل و گلاب در کاشان مسوب می‌شود. دره سرسبز "برزک" پای دامنه کوه‌های کرکس قرار دارد و مرتفع‌ترین و خنک‌ترین منطقه مسکونی کاشان را در خود جای داده است. کشت گل و گلاب‌گیری، عرق‌گیری، زنبورداری و کشاورزی و باغداری شغل اصلی مردم این دیار است. "برزک" در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان و ۶۰ کیلومتری میمه و ۵۵ کیلومتری دلیجان و در مسیر جاده‌ای قرار دارد که از یک طرف به آزاد راه اصفهان تهران و از سمت دیگر به اتوبان کاشان قم ختم می‌شود.

منبع: دانا

کلیدواژه: گل محمدی گلاب گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۲۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

ایسنا/یزد مراسم احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد یزد پس از چند سده با استقبال قریب به پنج هزار یزدی عصر امروز در این موقوفه برگزار شد.

«علیرضا باقری» مدیر موقوفه دولت‌آباد یزد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این سنت که مربوط به چند سده قبل بوده، مجدداً در قالب جشنواره‌ای دو روزه از امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه احیا شد.

وی با اشاره به استقبال قریب به پنج هزار شهروند یزدی از این مراسم در روز نخست، گفت: طی دو روز برگزاری جشنواره ۱۶۰ لیتر گلاب ناب و خالص تهیه می‌شود که نیمی از آن جهت آستان مقدس حرم امام رضا(ع) و نیمی نیز جهت عتبات عالیات، پس از بسته بندی، طی مراسمی خاص تحویل خواهد شد.

باقری به حضور خدام رضوی با پرچم آستان مقدس رضوی در این برنامه، گفت: علاوه بر  برپایی چایخانه رضوی، گل دیگهای گلابگیری این مراسم نیز توسط خدام ریخته شد. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه این جشنواره، گفت: قریب به ۴۰ غرفه در این نمایشگاه، محصولات صنایع دستی و تولیدات سایر بخشها را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

به گفته مدیر موقوفه دولت آباد، گل مورد نیاز این جشنواره از ۱۷۰۰ مترمربع اراضی کاشته شده در این موقوفه تامین می‌شود که قرار است به شش هزار مترمربع افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، مجموعه موقوفات دولت آباد یزد توسط «محمدتقی خان بافقی» سرسلسله خوانین یزد و حاکم یزد در اواخر دوره افشار، تمام طول دوره زند و اوایل قاجار به ثبت رسیده که باغ دولت‌آباد شهر یزد از این مجموعه یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. عمارت بادگیر این باغ با ارتفاع ۳۳.۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • سیل از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • سیلاب از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد + فیلم
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره