Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو فردا دو‌شنبه در نهمین هفته از پویش هرهفته_الف_ب_ایران به‌منظور افتتاح سه پروژه آبی و شرکت در جشن پنجاهمین سال بهره‌برداری مشترک از سد ارس راهی استان آذربایجان‌شرقی خواهد شد. خبرگزاری میزان - براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان در این سفر، دستور آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره‌برداری از ۳۳۶۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب یکانات، به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان را به صورت همزمان صادر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس، سد تنظیمی انحرافی قیزقلعه‌سی زیرمجموعه طرح بزرگ ملی خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور با مخزنی به حجم ۶۲ میلیون متر مکعب روی رودخانه مرزی ارس احداث شده است. این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی به منظور انحراف آب به کانال پایاب خداآفرین احداث شده و سالانه دو میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند. بیشتر بخوانید: برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۸۵ درصد گذشت همچنین، دو نیروگاه ۲۰ مگاواتی به منظور تولید انرژی برای دو کشور روی این سد احداث شده و بهره‌برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه‌سی، موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این دو استان می‌شود.
طبق برنامه، آبگیری سد گردیان دومین پروژه است که با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده است.
این گزارش می‌افزاید، آخرین پروژه آماده افتتاح در آذربایجان‌شرقی، شبکه پایاب یکانات به مساحت ۳۳۶۰ هکتار است که توسط ایستگاه‌های پمپاژ از طریق رودخانه ارس، در شهرستان مرند سیراب خواهد شد.

برگزاری جشن پنجاهمین سال بهره‌برداری مشترک از سد ارس
این گزارش حاکی است، فردا با حضور وزرای نیرو و انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، پنجاهمین سال بهره‌برداری مشترک از سد ارس جشن گرفته شود.
بر این اساس، در این آئین، "رضا اردکانیان" وزیر نیروی ایران، "پرویز شهبازاف" وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، "قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو ایران و "زاعور میکائیلوف" رییس شرکت سهامی عام و بهبود مدیریت منابع آب آذربایجان (OJSC) و سایر مسئولان منطقه‌ای حضور خواهند داشت.
خاطرنشان می‌سازد، رودخانه ارس شاخه اصلی رود کورا و از مهم‌ترین رودخانه‌های منطقه شمال‌غرب به شمار می‌رود. طول رودخانه ارس بالغ بر ۱۰۷۲ کیلومتر است که ۴۱۰ کیلومتر آن مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با همسایگان شمالی (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) را تشکیل می‌دهد.   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی وزارت نیرو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نیرو آذربایجان شرقی بهره برداری قیزقلعه سی احداث شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور طی تماس تلفنی جداگانه با الهام علی‌ اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌ وزیر ارمنستان، پیرامون روند صلح میان باکو و ایروان گفتگو کرده است.

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه آمریکا از توافق برای استفاده از بیانیه آلماتی که در سال ۱۹۹۱ برای تعیین مرزهای میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان امضا شد، استقبال کرده است.

آنتونی بلینکن در این مکالمه تلفنی مدعی حمایت آمریکا از برقراری صلح «پایدار» و «شرافتمندانه» بین باکو و ایروان شد!

بلینکن در گفتگو با علی‌اف بر تمایل خود برای توسعه روابط ایالات متحده و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

این مقام آمریکایی در ادامه به تمایل کشورش برای همکاری با جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی و تغییرات اقلیمی اشاره و ابراز امیدواری کرد بیست و نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی (COP۲۹) که امسال در جمهوری آذربایجان برگزار می‌ شود، موفقیت‌ آمیز باشد.

ایروان و باکو پارسال با میانجی‌گری روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکرات برای صلح در آینده را آغاز کردند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اواخر ماه می سال جاری گفت که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان در مرزهای شوروی سابق از جمله قره‌باغ است.

با وجود توقف مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور کار بر روی متن توافقنامه صلح را ادامه دادند. پس از دیدار علی اف و پاشینیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، تصمیم گرفته شد که مذاکرات ازسرگرفته شود.

کد خبر 6092350

دیگر خبرها

  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • ۱۰ پروژه درمانی امروز در خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان