Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد رضا گرامیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به ارتباط نزدیک همه نهادها با محیط زیست و سلامت افزود: چنانچه هر فرد نقش خود در جایگاه فردی و حقوقی را به درستی ایفا کند، نتایج بهتری برای سازمان و جامعه به دست می‌آید.

وی افزود : پسماند تولید شده خطراتی دارد، اما خطرات این پسماند با آموزش صحیح کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* آثار مشارکت در طرح تفکیک از مبدا

گرامیان با بیان اینکه بخش زیادی از شهروندان برای مشارکت انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند، تصریح کرد: انگیزه‌های افراد را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و با تولیدات فرهنگی و اقدامات آموزشی که توسط سازمان عرضه می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های کاربردی به افراد، بخشی از دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی آنها را برطرف کند.

وی خواستار افزایش سطح مشارکت و همکاری شهروندان با واحد تفکیک زباله از مبدا سازمان در راستای بهبود کیفیت محیط زیست و اقتصاد جامعه شد و اظهار کرد: دریافت هدیه در برابر تحویل پسماند خشک به عوامل مجاز، تنها یک روی سکه مشارکت در امر تفکیک از مبدأ است و روی دیگر آنکه اتفاقاً مهم‌تر و مفیدتر است، آثار این مشارکت در زمینه محیط زیست شهری، حذف تدریجی عوامل غیرمجاز و زباله‌گردها، بهره‌وری اقتصادی و زیست محیطی از پسماندها و تحقق بهداشت و نظافت شهری است که تنها با مسئولیت‌پذیری و همکاری فعال مردم در زمینه جداسازی پسماندها و تحویل پسماندهای خشک از طریق اپلیکیشن ساریِ من رخ می‌دهد.

* ساماندهی و کاهش در آمار پسماندهای بیمارستانی

گرامیان با اشاره به کاهش میزان تولید پسماند افزود: با توجه به این که هم‌اکنون تفکیک پسماندهای بیمارستانی با دقت و حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد، از ورود پسماندهای خشک و غیرعفونی به پسماندهای بیمارستانی جلوگیری شده و از این رو شاهد کاهش در آمار پسماندهای بیمارستانی در دو ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال قبل بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش تولید پسماند و لزوم مشارکت شهروندان تصریح کرد: تولید پسماند به هر میزان، به ضرر محیط زیست است به همین دلیل شهروندان باید در کنار فعالیت‌هایی که در راستای تفکیک انواع پسماندها انجام می‌دهند، برای کاهش میزان پسماندهای تولیدی نیز اقدام کنند.


* افزایش ضریب ایمنی و کیفیت زیست محیطی شهر
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با اشاره به نکات مهم آموزشی برای ارتقای کیفیت مشارکت و اعتلای فرهنگ زیست محیطی، اظهار کرد: خوشبختانه مردم فهیم شهر ساری، از نظر داشتن آگاهی پیشرو و دارای فرهنگی غنی هستند، اما مواردی مانند حذف یکبار مصرف‌ها، استفاده چند باره از لوازم، تعمیر به جای دور انداختن، استفاده از کیسه پارچه‌ای به جای نایلون، رعایت اصول دقیق و صحیح جداسازی پسماندهای‌تر، خشک و خطرناک مثل تیغ، آب‌گیری پسماند تر، همکاری با واحد تفکیک زباله از مبدا و خودروهای مجاز و نبود همکاری با دوره‌گردها می‌تواند در کنار مدیریت اصولی، یک آورده مناسب در صنایع تبدیلی فراهم کند و برای افزایش ضریب ایمنی و کیفیت زیست محیطی شهر، مثمر ثمر واقع شود.

وی به ازدیاد مصرف دستکش و ماسک در روزهای اخیر به عنوان یک معضل در زمینه مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: شهروندان باید پس از مصرف این اقلام آنها را در پاکت جداگانه و سپس در کیسه پسماند تر قرار داده و در زمان مقرر بیرون بگذارند و از تحویل دادن به همراه پسماند خشک جدا خودداری کنند، زیرا می‌تواند منجر به بروز خطر و انتقال عوامل بیماری‌زا شود.

گرامیان با بیان اینکه شیوع کرونا مانع از اجرای برنامه‌های جمعی، جشن‌ها و همایش‌ها شده است، اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم ما در سازمان اجرای فرآیند محور برنامه‌ها است و اکنون نیز فرآیند برنامه‌های آموزشی به نحوی طراحی شده تا در ایام شیوع ویروس کرونا ضمن انتقال محتواهای مفید آموزشی از اجتماعات پرهیز شود و بر همین مبنا نیز برنامه‌های آموزشی اغلب به صورت انفرادی و یا در فضای مجازی صورت می‌گیرد تا فرد با تکیه بر آگاهی و محصولات آموزشی برای توسعه دانش به سمت خانواده هدایت شود.

* جلب مشارکت همه جانبه در زمینه آموزش و فرهنگ سازی
گرامیان هدف از این دست اقدامات را ترویج فرهنگ مدیریت پسماند و توسعه مشارکت محلی در این زمینه دانسته و تأکید کرد: جلب همکاری مردم در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی از جمله مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نوع فعالیت در حوزه آموزش مدیریت پسماند است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری تاکید کرد: در سازمان مدیریت پسماند شهرداری علاوه بر تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد آموزشی، سعی بر شکل‌دهی الگوی مشارکت همه جانبه برای اجرای این برنامه‌های فرهنگی داریم تا بتوانیم در دراز مدت به بهترین نتایج دست یابیم و شهروندان را در فرآیندهای مدیریت پسماند همراه کنیم.

وی در ارتباط با برنامه‌های آینده سازمان با رویکرد انتفاع شهروندان و محیط زیست به عنوان ذی‌نفعان اصلی فعالیت‌های سازمان، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی جهت استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی شهر ساری برای آموزش به صورت برخط و انتقال اطلاعات آموزشی به شهروندان با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری فضای مجازی در جریان است.

گرامیان اظهار کرد: با توجه به تنوع در پسماندها مانند الکترونیک، ویژه، صنعتی و... متناسب با این مباحث و شرایط ذی‌نفعان آموزش‌ها بازنگری و به‌روزرسانی می‌شود و در راستای تلاش برای حفظ محیط زیست و جامعه بهتر حرکت می‌کنیم.

وی با دعوت از همه شهروندان ساروی برای نه گفتن به پلاستیک‌ها و به پرتاب زباله از خودرو و استفاده از لوازم زیست‌پذیر برای کمک به محیط زیست و بهداشت جامعه، درخواست کرد: همه شهروندان فهیم ساروی در طرح‌های آموزشی و تشویقی سازمان پسماند شرکت کنند.

این مسئول تصریح کرد: وضعیت اقتصادی در کنار تغییر سبک زندگی شهروندان باعث شده تا شاهد نوسانات در میزان تولید پسماندها باشیم، هر چند از کاهش میزان پسماند به دلیل تأثیرات مثبت زیست محیطی و بهداشتی آن استقبال می‌کنیم و سیاست‌های فرهنگی و آموزشی خود را هم به سمت سطوح متعالی هرم استراتژیک مدیریت پسماند در زمینه اجتناب و کاهش تولید پسماند متمرکز کرده‌ایم.

وی با اشاره به تشویق شهروندان در مسیر کاهش میزان تولید پسماند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این آمار حاصل عملکرد شهروندان است، از این رو رفتارهای صحیح آنها می‌تواند ضامن بهبود وضعیت زیست محیطی شهر باشد، پس علاوه بر آن که شهروندان باید از مصرف گرایی که منجر به تولید پسماند بیشتر می‌شود، پرهیز کنند، لازم است جداسازی را جدی بگیرند و بخش‌های مختلف پسماند شامل پسماند تر، خشک و جزء ویژه را به درستی تفکیک کنند تا علاوه بر تسهیل فرآیند جمع آوری، شاهد بهبود کیفیت در فرآیند بازیافت باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۵۹/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت پسماند کاهش زباله زباله های عفونی زباله های کرونایی پسماندهای بیمارستانی مدیریت پسماند تولید پسماند محیط زیست زیست محیطی کاهش میزان برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۴۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیز‌تر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است، اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل مؤثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

افزایش حقوق پاکبان‌ها

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگه‌داشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند

محمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد، اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند جرم است.

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

 توضیح درباره شیرابه مجموعه دفن زباله آرادکوه 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تاخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است، اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضا جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو احداث کردیم که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است