Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد‌های انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جمال عرف گفت: همه مقدمات اعم از اقدامات پشتیبانی، لجستیکی و انسانی برای برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد ماه فراهم شده است.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این موضوع که امسال با توجه به وضعیت بیماری کرونایی، شرایط متفاوت تری را نسبت به دوره‌های قبل برگزاری انتخابات خواهیم داشت؛ گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان تنها راهکار در دسترس برای حفظ ایمنی و سلامت عمومی ضرورتی جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این مساله که وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنوز به درجه مطلوب نرسیده است؛ گفت: برای رسیدن به شرایط پر ثبات و قابل اعتماد، مردم باید رعایت پروتکل‌ها را به بالای ۸۰ و۷۰ درصد برسانند.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد‌های انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود.
وی در این خصوص گفت: مهمترین بخشی که پس از ورود به ایام تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری داریم، رعایت پروتکل‌ها است که به این منظور با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی تهیه و به ستاد ملی ارسال شد.
عرف تصریح کرد: این دستورالعمل در یک خرداد ماه، مصوب و ابلاغ گردید و امروز دستورالعمل بهداشتی برای هفت نامزد انتخاباتی ابلاغ و ارسال شده است.
معاون وزیر کشور خاطر نشان کرد برای اولین بار، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نوعی تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود و مانند دیگر تخلفات انتخاباتی، رسیدگی و مورد پیگرد قرار می‌گیرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص شرایط تبلیغات و تجمعات هم گفت: به شکل کلی چند شاخص اصلی برای دستورالعمل بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده، اول اینکه دیگر تجمعات نخواهیم داشت حتی تعداد نفرات حاضر در ستاد‌های انتخاباتی به تناسب رنگ بندی شهر‌ها متفاوت خواهد بود برای مثال اگر شهری قرمز رنگ باشد تعداد نفرات حاضر در ستاد انتخاباتی ۱۵ نفر، برای شهر‌های نارنجی ۲۰ نفر و برای شهر‌های زرد رنگ ۳۰ نفر تعیین گردیده شده است.
رئیس ستاد انتخابات کشور دومین اولویت و شاخص یاد شده در دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت را شرایط مکان‌های روباز ستاد انتخابات عنوان کرد و گفت: در مکان‌های رو باز مبنا بر این است که از حداقل ظرفیت استفاده شود یعنی اگر کسی از استادیوم آزادی برای برنامه‌های انتخاباتی خود استفاده کرد باید از ۳۰ درصد ظرفیت استادیوم، استفاده کند.
وی گفت: حتی برای جلوگیری از تجمعات باید ورود و خروج محل‌ها و ستاد‌های انتخاباتی هم مورد کنترل قرار گیرد تا تجمعی شکل نگیرد حتی همین ۳۰ درصد ظرفیت انسانی هم باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعم از فاصله فیزیکی و ماسک را رعایت نمایند.
معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص برنامه‌های سفر نامزد‌های انتخاباتی جهت سخنرانی و تبلیغات هم گفت: در انتخابات امسال به خاطر موضوع کرونا کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع خواهد بود در عوض، مراکز رادیو و تلویزیون هر استان، برای پوشش برنامه‌های تبلیغاتی هر نامزد آماده ارائه خدمات هستند و نامزد‌های انتخاباتی از طریق رادیو و تلویزیون هر استان با مردم صحبت خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: البته اگر لزومی به ملاقات چهره به چهره نامزد‌های انتخاباتی با مردم بود امکان این امر در فضا‌های روباز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ظرفیت‌های موحود در کشور در خصوص پوشش دادن برنامه تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی گفت: وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و آموزش عالی و ... امکانات و ابزار‌هایی دارند که در راستای ارائه فضای مناسب، خدمات دهی می‌نمایند.
عرف با اشاره موردی به شهر اصفهان گفت: به فرض مثال اگر نامزد انتخاباتی قصد سفر به استان اصفهان را داشته باشد، دستگاه مربوطه‌ای که فضای لازم مانند مدارس، دانشگاه‌ها و یا مکان‌های روباز دارد موظف است که اماکن خود را با هماهنگی استانداری به نامزد انتخاباتی معرفی و در صورت تایید، فضای مورد نظر را به ستاد انتخاباتی هر نامزد ارائه نماید.
رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری امن و ایمن انتخابات هم گفت: فرض ستاد انتخابات کشور بر این است که در شرایط کرونایی قرار داریم و انتخابات در شرایط کرونایی برگزار می‌شود پس همه پروتکل‌هایی که در دنیا رعایت شده را در نظر خواهیم گرفت.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تجربیات جهانی در زمینه برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی هم گفت: طی یک سال اخیر بسیاری از کشور‌ها در شرایط کرونایی اقدام به برگزاری انتخابات نمودند بخشی از آن‌ها اقدام به انتخابات یک روزه کردند بعضی هم ایام انتخابات را بیشتر کردند، برخی هم اشکال ثبت رای حضوری و غیر حضوری را در کنار یکدیگر عملیاتی کردند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این موضوع که با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان، پروتکل‌های بهداشتی دیگر کشور‌ها در حین انتخابات، مورد بررسی قرار گرفته است؛ خاطر نشان کرد: اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور‌های برگزار کننده انتخابات با قوانین کشورمان مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت در چارچوب قوانین و مقررات کشور استفاده خواهد شد.
وی در این خصوص گفت: ساعت ۷ صبح ۲۸ خرداد ماه، زمان شروع رای گیری و با اختیارات وزیر کشور، امکان تمدید رای گیری تا دو بامداد روز بعد وجود خواهد داشت پس مردم می‌توانند در بازه زمانی بیشتری رای دهند از طرف دیگری همچنین تعداد شعب اخذ آراء هم افزایش یافته و به این ترتیب تعداد شعب آرایی که در انتخابات چهار سال گذشته ۶۲ هزار محل بود با ۱۰ هزار شعبه بیشتر به ۷۲ هزار شعبه در سراسر کشور افزایش یافته است.
عرف در خصوص ایجاد امنیت برای کارگزاران و دست اندرکاران انتخابات هم گفت: طی پیگیری متعدد وزیر کشور قرار شد کارگزاران انتخاباتی هم تحت واکسیناسیون قرار گیرند این واکسیناسیون از طریق واردات بخش خصوصی و واکسن‌های ایرانی اجرا خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص ثبت اثر انگشت در مراحل رای گیری گفت: با هماهنگی شورای نگهبان از سال ۹۸ به بعد اثر انگشت را حذف کردیم برای جایگزین این موضوع از دستگاه احراز هویت استفاده می‌شود که این دستگاه به صورت آنلاین کد ملی هر فرد را چک می‌کند که آیا دارنده کد ملی، زنده است یا فوت کرده و یا اینکه رای داده یا خیر، اگر این دو استعلام درست بود به شخص اجازه ثبت رای داده می‌شود.
وی در این خصوص گفت: آن چه برای ما و دستگاه احراز هویت اهمیت دارد فقط کد ملی است لذا اولین چیزی که از هر فرد خواسته می‌شود کد ملی خواهد بود در این مدت افرادی که کارت ملی یا شناسنامه ندارند می‌توانند به ثبت احوال‌های مربوط مراجعه و کدملی یا کارت ملی یا شناسنامه جدید دریافت نمایند ادارات ثبت احوال هم موظفند اقدام به خدمات رسانی کنند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت کشور برگزاری انتخاباتی سالم و امن در کشور است؛ گفت: در انتخابات پیش رو در ۶ حوزه به گونه‌ای است که انتخابات مجلس هم صورت می‌گیرد و در چهار حوزه انتخابات خبرگان هم برگزار می‌شود در مابقی حوزه‌ها فقط دو انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها برگزار می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص این موضوع که مرجع رسمی اعلام نتایج انتخابات برابر با ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور است؛ گفت: قانون به وزارت کشور دو روز وقت داده که نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند و وزارت کشور در کمتر از ۲۴ ساعت اسامی نهایی تایید صلاحیت‌ها را در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اسامی تایید صلاحیت‌ها از سوی یکی از خبرگزار‌های به نقل از منابع آگاه و نیمه آگاه هم گفت: این کار قطعا تخلف است و وزارت کشور پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به مساله بهداشت و بیماری کرونا بهتر است که هر فرد خودکار شخصی همراه داشته باشد؛ گفت: هر فرد در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک اسم ثبت می‌نماید، ولی در انتخابات شورا‌ها افراد بیشتری مرقوم می‌شوند پس اگر فرد از قبل انتخابی نکرده باشد انتخاب نامزد‌های مورد نظر از میان لیستی چند صد نفری کار دشواری خواهد بود پس بهتر است افراد، کاندیدا‌های منتخب خود را از پیش یادداشت کرده و در زمان ثبت رای آن‌ها را روی تعرفه رای منتقل نمایند تا با کمترین زمان بتواند به کاندیدای مورد نظرش رای دهد.
عرف با بیان این که امسال اپلیکیشنی برای یافتن نزدیک‌ترین شعب اخذ رای در گوشی‌های همراه پیش بینی شده است؛ گفت: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات این امر را فراهم کرده در دستورالعمل بهداشتی ستاد، این اقدام به وزارت فناوری و اطلاعات سپرده شده و در حال حاضر کمیته فناوری انتخابات با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال آماده سازی این اپلیکیشن هستند این بستر باید بر روی نرم افزار‌های داخلی سوار و پیاده سازی شود.
وی اضافه کرد: کاربرد این اپلیکیشن به گونه‌ای است که مردم از تعداد صندوق‌های موجود در اطراف محل سکونت یا استقرار خود مطلع و همچنین از خلوت‌ترین شعبه اخذ رای آگاه می‌شود.
موضوع انتقال تعرفه‌های اخذ رای به استان‌ها از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس ستاد انتخابات کشور بود و در این خصوص گفت: بخش عمده دستگاه‌های صندوق الکترونیکی که در شورا‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت به استان‌های مقصد ارسال شده و بخشی دیگر هم در حال ارسال است.
وی گفت: دستگاه‌های احراز هویت هم به صورت عمده ارسال شد و تا ۱۵ خرداد ماه همه اقدامات انتخابات باید انجام گردد و در زمان یک هفته مانده به انتخابات همه اقلام از جمله تعرفه‌ها و دستگاه‌ها به مقاصد تحویل داده خواهد شد.
عرف در خصوص این موضوع که اخذ رای از افراد مبتلا به بیماری کرونا هم جزء تمهیدات در نظر گرفته از سوی ستاد انتخابات کشور است؛ گفت: در دستورالعمل‌های بهداشتی آمده که وزارت کشور با همکاری وزارت بهداشت اقداماتی را فراهم کند تا واحد سیاری فقط برای بیماران کرونایی آماده شود.
وی همچنین گفت: هفته آخر معطوف به انتخابات، آخرین لیست افراد کرونایی را از وزارت بهداشت دریافت و این لیست را به همه فرمانداری‌ها ابلاغ می‌کنیم و می‌گوییم که در این هفته این تعداد افراد با چه آدرسی در قرنطینه خانگی و یا بیمارستان‌ها هستند تا در صورت علاقه مندی افراد مبتلا، اخذ رای انجام شود.
معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص برگزاری و اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز گفت: در این دوره از انتخابات مشابه دوره‌های قبل، ستادی با تمام ساز و کار‌های ستاد انتخاباتی داخل کشور، در خارج از کشور تشکیل می‌شود.
عرف با اشاره به این امر که آقای ادیب مدیرکل کنسولی با حکم وزیر کشور مسئول ستاد انتخابات خارج از کشور شده است؛ گفت: این ستاد هم مانند ستاد انتخابات داخلی، شعب و هیات اجرایی و نظارت خود را مشخص می‌کنند و همین فرآیندی که در داخل کشور انجام می‌شود در خارج کشور با شمایلی کوچکتر برپا می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان صحبت هایش با اشاره به این امر که حدود یک میلیون نفر برای برگزاری انتخابات در انتخابات ۲۸ خرداد بسیج شده اند؛ گفت: برای ۷۲ هزار شعبه اخذ رای حدوداً ۵۰۰ هزار نفر پرسنل اجرایی، ۲۵۰ هزار نفر ناظر و تعدادی هم محافظین صندوق‌ها هستند که روی هم رفته حدوداً یک میلیون نفر در روز رای گیری در شعب اخذ رای مشغول هستند که امید داریم با حضور پرشور مردم انتخاباتی در شأن مردم عزیز ایران برگزار کنیم.

 

بیشتر بخوانید:  ساماندهی ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری لازم بود/ جزئیات جلسه دولت و مجلس درباره داوطلبان رد صلاحیت شده شوراها/ تخصیص ۷۰ هزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات ۱۴۰۰   انتهای پیام/  برچسب ها: جمال عرف انتخابات 1400

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جمال عرف انتخابات 1400 رئیس ستاد انتخابات کشور رئیس ستاد انتخابات کشور معاون سیاسی وزیر کشور نامزد های انتخاباتی دستورالعمل بهداشتی پروتکل های بهداشتی ستاد های انتخاباتی برگزاری انتخابات شرایط کرونایی رعایت پروتکل ها همکاری وزارت خصوص گفت وزارت بهداشت کشور در خصوص سوی ستاد وزارت کشور هزار شعبه خرداد ماه رای گیری ارسال شد اخذ رای کد ملی هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۵۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: با اجرای دقیق برنامه های زمان بندی از جمله برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، ان‌شاءالله ملت شریف ایران شاهد برگزاری اجلاسیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای اول و هفتم خرداد آینده خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «محسن اسلامی» روز یکشنبه درگفت‌وگویی اظهار کرد: فعالیت ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت ماه به صورت منسجم و هماهنگ با ۱۵ استان کشور شدت گرفته است.

زمان برگزاری انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری مطلوب انتخابات در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ عنوان کرد: عطف به ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هر داوطلبی باید یک پنجم آرای صحیح را کسب کند تا در مرحله اول منتخب آرای ملت برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشد و براین اساس و بر پایه شمارش آرای مأخوذه در انتخابات ۱۱ اسفند پارسال نظر به اینکه در ۲۲ حوزه انتخابی نامزدان نتوانستند حد نصاب آرای مأخوذه را کسب کنند، ۹۰ نفر از آنان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون در مرحله دوم به رقابت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به برخی مناسبت‌ها از جمله عید فطر و برگزاری کنکور سراسری گفت: زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم با هماهنگی وزارت کشور و شورای محترم نگهبان مشخص شد که بنا بر هماهنگی‌های انجام شده روز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به طور رسمی برای اخذ آرا از مردم اعلام شده است.

حوزه‌های انتخاباتی مرحله دوم

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ۲۲ حوزه انتخابیه را برای مرحله دوم انتخابات مجلس به شرح زیر اعلام کرد: «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «مشهد و کلات»، «بیرجند، درمیان، خوسف»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر» که در ۱۵ استان کشور قرار دارند.

وی افزود: در مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۱۱ اسفند برگزار شد با هماهنگی شورای نگهبان در چهار حوزه اخذ رأی به صورت الکترونیکی انجام شد. در مرحله دوم از شورای نگهبان درخواست شد که درحوزه های انتخابی که بیش از یک نماینده ازآن حوزه برای مرحله دوم باقی مانده‌اند و دارای تعدد کرسی است؛ انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود.

اسلامی تصریح کرد با موافقت شورای نگهبان و براساس این شاخص شاهد برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه جاری در تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر به صورت الکترونیکی خواهیم بود.

لازم به ذکر است در دو حوزه آبادان و ملایر در مرحله اول نیز انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: با روند موفق انتخابات الکترونیک می‌توان این انتظار را داشت که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود.

در شعب الکترونیکی تعرفه دستی وجود ندارد

دبیر ستاد انتخابات کشور در ادامه این گفت وگو در رابطه با شعب دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از آنجا که تعیین شعب براساس قانون برعهده هیئت‌های اجرایی است، طبق مکاتباتی که در این مورد با هیئت‌های اجرایی و فرمانداران انجام شده، هیئت‌های اجرایی به این نظر رسیدند که در برخی از حوزه‌ها شاهد کاهش شعب اخذ رأی باشیم که در مجموع کمتر از دوهزار شعبه نسبت به دور قبل از شعب انتخاباتی کاسته شد.

اسلامی افزود: براین اساس ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه درمرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه وجود خواهند داشت. لازم به ذکر است کاهش شعب اخذ رأی در تمامی انتخابات گذشته که شاهد دور دوم بودند، معمول بوده است.

وی تصریح کرد: در شعبی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود رأی گیری با تعرفه دستی انجام نخواهد شدو صندوق الکترونیکی درحکم تعرفه خواهد بود. با این وجود در راستای پیش بینی موارد غیرمترقبه تعرفه‌های دستی درتمامی شعب از جمله شعب اخذ رأی الکترونیکی بارگذاری می‌شوند. همچنین ارسال ملزومات شعب تا پایان هفته جاری به اتمام خواهد رسید.

زمان برگزاری انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: براساس قانون، مرحله اول و دوم انتخابات تفاوتی درساعات برگزاری ندارد. اخذ رأی رأس ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری شروع می‌شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت. زمان اخذ رأی با تشخیص ستاد انتخابات و وزیر محترم کشور قابل تمدید است که دراین صورت توسط ستاد انتخابات کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

چهار مؤلفه راهبردی انتخابات

محسن اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۲ درباره چهار مؤلفه راهبردی انتخابات (امنیت - رقابت - سلامت و مشارکت) عنوان کرد: هم ستاد انتخابات و هم وزارت کشور به طور کلی یک برنامه ریزی اصولی در تحقق این چهار راهبرد داشته‌اند و باید عنوان کرد مجموعه ارکان کشور در تحقق این چهار راهبرد به وزارت کشور کمک کردند. وزارت کشور به عنوان متولی و برگزار کننده انتخابات توانست در تمامی شاخص‌های چهارگانه کارنامه مطلوبی را برجای بگذارد.

وی افزود: در بحث امنیت رسانه‌های داخلی و بین المللی شاهد بودند که هیچ گونه چالش امنیتی را در دور اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شاهد نبودیم. این امر نشان دهنده همکاری مجموعه ارکان امنیتی کل کشور با وزارت کشور بود.

اسلامی گفت: ناظران شورای نگهبان صحت انتخابات را درحوزه های مختلف مورد تأیید قرار دادند و روند بسیار سالم و سلامت انتخابات مورد تأیید قرار گرفت. در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از ۷۰ درصد داوطلبان توسط شورای محترم نگهبان تأیید شدند که توانست فضای رقابتی را برای حضور تمامی گروه‌ها و سلایق سیاسی پدید آورد. این امر در خروجی انتخابات یعنی نمایندگان منتخب مردم نیز قابل مشاهده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهارداشت: در مورد مشارکت هم می‌توان عنوان کرد با توجه به حضور بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدین شرایط که رقمی بیش از مشارکت کنندگان سال ۱۳۹۸ بود نمره قابل قبولی را باید برای مؤلفه مشارکت در انتخابات مرحله اول در سراسر کشور در نظر گرفت. بنابراین ما شاهد بودیم با توفیق الهی هر چهار مؤلفه تحقق یافته است و امیدواریم که در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این مؤلفه‌ها محقق شوند.

اعلام نتایج انتخابات

اسلامی با اشاره به تجربه مرحله اول انتخابات درحوزه های انتخاباتی الکترونیکی اظهار کرد: حدود یک ساعت پس از اتمام رأی گیری ما قادر به اعلام نتایج خواهیم بود. در تهران نیز با توجه به رقابت ۳۲ نامزد، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و خروجی صندوق‌های الکترونیکی سریع خواهد بود. خروجی این صندوق‌ها در اختیار نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت (تأیید ناظر و مجری) قرار می‌گیرد و وارد دستگاه احراز می‌شود و پس از آن داده‌های دستگاه در ستاد انتخابات کشور قابل رؤیت است. از این رو فرایندهای انتخابات و اخذ رأی طولانی نخواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: قابل پیش بینی است که تا ابتدای روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه پس از پایان اخذ رأی گیری، نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس در ۱۵ استان با تأیید هیئت نظارت برسد و به طور رسمی اعلام شود.

تبلیغات

دبیر ستاد انتخابات کشور عنوان کرد نامزدان باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیز شامل قوانین تبلیغات انتخاباتی خواهند بود.

اسلامی افزود: بر این اساس مانند مرحله پیشین سامانه شفافیت برقرار است و منابع دریافتی و هزینه‌های نامزدان باید در سامانه ثبت شوند. بر همین اساس پیامک‌هایی از ستاد انتخابات کشور برای ۹۰ نامزد انتخاباتی دور دوم ارسال شده است. همچنین بر اساس مذاکراتی که با صدا و سیما انجام شده مناظره‌های انتخاباتی در استان‌های مختلف پوشش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: بازه تبلیغات از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت ماه جاری شروع می‌شود و تا ۸ صبح روز ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

واجدین شرایط

محسن اسلامی در مورد واجدین شرایط شرکت در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: واجدین شرایطی که درحوزه انتخاباتی که به مرحله دوم کشیده شده است؛ اگر درمرحله اول انتخابات شرکت کرده باشند فقط می‌توانند در همان حوزه رأی دهند. اما افرادی که در مرحله اول انتخابات رأی نداده‌اند می‌توانند درهر کدام از حوزه‌های ۲۲ گانه شرکت نمایند.

وی افزود: بازه سنی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است و بنابراین افراد متولد پیش ۱۳۸۵/۲/۲۱ می‌توانند در انتخابات روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه شرکت نمایند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: تشخیص اینکه افراد در مرحله اول در چه حوزه‌ای رأی داده‌اند از طریق دستگاه احراز هویت و سیستم‌های موجود در شعب اخذ رأی انجام می‌گیرد.

اجلاسیه‌های مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری

دبیر ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اجرای دقیق زمان بندی مراحل مختلف انتخابات، تاکید کرد: وزارت کشور اهتمام ویژه دارد تا انشا الله ملت شریف ایران اسلامی شاهد برگزاری اجلاسیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز اول خرداد ماه و برگزاری اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز هفتم خرداد ماه امسال باشند.

کد خبر 748789

دیگر خبرها

  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • اسلامی: نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود
  • نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه