Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ۱۸ روز تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ باقی مانده است مدعیان ریاست جمهوری با شعار‌های دهان پرکن به میدان آمده اند و وعده‌های نامزد‌های انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا در حال شکل گرفتن است. از برخی داوطلبان هم سخنانی شنیده می‌شود که گویی آنان از سیاره‌ای دیگر می‌آیند و با سازوکار‌های واقعی اداره کشور و سیاست‌های کلی نظام آشنایی چندانی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فضای مجازی به عنوان رسانه‌ای پرسرعت و نوین با دامنه دربرگیری گسترده، این روز‌ها تبدیل به فضایی برای انتشار وعده‌های فریبنده برخی از نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ شده است.


این وعده‌ها در شرایطی تکرار می‌شود که مقام معظم رهبری در دیدار تصویری اخیر نمایندگان مجلس با ایشان خطاب به نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کردند: «شعار‌های غیرواقع‌بینانه هم داده نشود. شعار‌های غیرواقع‌بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. باتوجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد و وعده داد؛ این جوری بایستی عمل کرد.»


فضای مجازی به عنوان رسانه‌ای پرسرعت و نوین با دامنه دربرگیری گسترده، این روز‌ها نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ فعالیت‌های انتخاباتی خود را در آن انجام می‌دهند و برخی از آن‌ها اقدام به انتشار وعده‌های فریبنده در بستر فضایی می‌کنند که نظارتی منسجم بر محتوای آن وجود ندارد. اینجاست که هوشیاری مردم را می‌طلبد تا راستی آزمایی این وعده‌ها را بر عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰


مردم هر کشوری سرنوشت خود و کشورشان را با انتخابات آزاد در اختیار رئیس جمهور قرار می‌دهند به این امید که وی اقتدار ملی را تضمین و رشد، توسعه و شکوفایی کشور را در ابعاد مختلف و در سطح داخلی و بین المللی مدیریت و هدایت می‌کنند.


به این امید که رئیس جمهور عزت، کرامت، شرافت و اقتدار ملی را تضمین و رشد، توسعه و شکوفایی کشور را در ابعاد مختلف و در سطح داخلی و بین المللی مدیریت و هدایت می‌کند. طبق قانون اساسی بعد از رهبری مقام اول اجرایی کشور است و نقش مهمی در اجرا و سیاست گذاری‌های کلان داخلی و خارجی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بین المللی خواهد داشت.


رئیس جمهور می‌تواند با ایجاد وحدت و همبستگی ملی و انقلابی و به دور از جناح بندی‌های سیاسی، قبیله‌ای و قطبی کشور ایران را به اوج عظمت و شکوفایی در سطح منطقه‌ای و بین المللی برساند. نظر به اهمیت و شخصیت حقیقی و حقوقی رئیس جمهور در عرصه داخلی و بین المللی در قانون اساسی معیار‌های خاصی برای وی تعیین شده است تا زمینه انتخاب فردی اصلح، شایسته، مردمی، پاکدست، با تقوا مسئول و پاسخگو فراهم شود. این ویژگی‌ها و شاخص‌ها در اصل صدو پانزده قانون اساسی آمده است:


رئیس جمهور باید مدیر، مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور باشد.


بر اساس این اصل یکی از مسائل مهمی که توجه به آن ضروری است این است که در موقع انتخابات کاندیداها، شعارها، قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی برای جلب آرای مردم سر میدهند که برخی از آن وعده‌ها در دوره ریاست جمهوری به علل پیش بینی نشده محقق نمی‌شود یا آنکه امکان اجرایی آن وجود ندارد.


کدخدایی: «پرهیز از وعده‌های فریبنده» نقشه راه رهبرانقلاب برای انتخابات است


سخنگوی شورای نگهبان گفت: داشتن برنامه واقعی، پرهیز از سخنان و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه فکری، جان کلام رهبر معظم انقلاب خطاب به داوطلبان ریاست جمهوری است.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «داشتن برنامه واقعی، پرهیز از سخنان و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه فکری، جان کلام امروز رهبر معظم انقلاب خطاب به داوطلبان ریاست جمهوری بود و البته به مثابه نقشه راهی برای انتخابات پیش رو برای همه دست اندر کاران.»


وعده‌های آبکی، طرح‌های خیالی


این روز‌ها سخن از اهمیت شورا‌های اسلامی و نقش آن‌ها در بهبود اوضاع مدیریت شهری بیش از همیشه به گوش می‌رسد، اما در این میان آنچه که چندان بدان پرداخته نمی‌شود ضرورت ارائه شفاف برنامه‌ها، پیشینه فعالیت‌ها و تجارب نامزد‌ها در عرصه آشنایی با چالش‌های موجود در مدیریت شهری و توانمندی‌های آن‌ها در راستای بهبود وضعیت شهر‌ها است.


واقعیت این است که بسیاری از کاندیدای شورای شهر برنامه‌ای در راستای مسیری که قرار است در جایگاه عضو شورا طی کنند، ارائه نمی‌دهند و حتی از تخصص و تجربه مناسب در حوزه مدیریت شهری برخوردار نیستند

متعادل سازی و افزایش سطح در آمد و تعدیل هزینه خانوار، اصلاح و اجرای ایده‌های صادرات برای محصولات کشاورزی و‌دامپروری و سوغات، ارتباط با صنایع بزرگ و اجرای طرح خواهرخواندگی صنایع و...


اینها شعار انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست جمهوری نیست بلکه توهمات برخی کاندیدا‌های شورای شهر است که اخیرا جوگیرشده اند و در فضای مجازی منتشر کرده اند.


داوطلبان شورا وعده‌های خارج از حیطه وظایف ندهند


اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: افرادی که کاندیدای شورا می‌شوند باید از قبل با شرح وظایف و حیطه اختیارات شورا آشنا باشند که با وعده‌های غیر واقعی انتظارات مردم را از خودشان بالا نبرند.


او افزود: افرادی که کاندیدای شورا می‌شوند باید از قبل با شرح وظایف و حیطه اختیارات شورا آشنا باشند که با وعده‌های غیر واقعی انتظارات مردم را از خودشان بالا نبرند.


استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تعدادی از اعضای شورای شهر و روستا از مسؤولان گلایه‌مند هستند که از دلایل آن کم بودن تعاملات و ارتباط با مدیران است، اما باید توجه کنند که برخی از امورات مانند بیکاری، اشتغال، پروژه‌های عمرانی و ... بر عهده شورا نیست و مسؤول مربوطه باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.


عباسی با بیان اینکه قانون شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها نیازمند اصلاح است، گفت: اگر موازی‌کاری در حیطه وظایف اعضای شورا‌های اسلامی و مجموعه دولت وجود دارد باید به‌صورت مصداقی بیان و مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.


تبعات وعده‌های پوچ


بدترین نتیجه‌ای که این وعده‌های عملی نشده مسئولان می‌تواند در پی داشته باشد از دست دادن سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی هم یعنی اعتماد مردم نسبت به مسئولان و همدلی و وابستگی که با این وعده‌های بیجا از بین خواهد رفت.


دو نوع اعتماد داریم؛ یکی اعتماد افقی یعنی اعتماد مردم با مردم و دیگری اعتماد عمودی یعنی بین مسئولان و مردم.


از همین رو با وعده‌های پوچ و توخالی این اعتماد عمودی است که از بین می‌رود. اما به دنبال این اتفاق ناباوری در تمام زمینه‌ها از صدر تا ذیل در بین مردم شکل خواهد گرفت. وقتی در جامعه بی‌اعتمادی پیدا شود سرمایه اجتماعی که اتحاد و همبستگی با دولت است از بین می رود.

اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود بلکه این مسئله انواع آسیب‌های اجتماعی، بحران اقتصادی ومیزان کارایی و بازدهی را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر وقتی همدلی و اتحاد نباشد اقتصاد شکوفا نخواهد شد و از نظر سیاسی جامعه با خطر روبرو می‌شودو از همه مهمتر شکاف طبقاتی و اجتماعی به وجود می‌آید؛ بنابراین بهتر است که داوطلبان وعده‌ای را بدهند که می‌توانند به آن عمل کنند.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورا های اسلامی شهر و روستا فضای مجازی نامزد های انتخابات وعده های فریبنده شورا های اسلامی ریاست جمهوری بین المللی وعده ها رئیس جمهور فضای مجازی نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر شنبه در همایش روز شوراها که در شهرداری قم برگزار شد با بیان اینکه موضوع شورا از جمله موارد مورد تاکید دین است گفت: یکی از نهادهایی که اراده مردم در آن نقش اصلی دارد شورای های اسلامی شهر و روستا است که سبب خیر برای کشور است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برهه هایی برخی دولت ها همکاری لازم را با شوراها در پیشبرد اهداف و ماموریت های آن نداشتند که ضرورت دارد توجه لازم به شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت گیرد.

امیرآبادی گفت: برخی تخلفات سبب شده تا نگاه مردم به نهاد شورا تغییر کند، هر چند که در هر دوره شاهد قدرتمندتر شدن شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در سطح کشور هستند این امر افتخاری برای استان و مسوولان است.

نماینده قم در خانه ملت بیان کرد: در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در مسیر عمران و آبادی کشور صورت گرفت که این خدمات باید برای مردم تبیین شود.

کد خبر 6090204

دیگر خبرها

  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • استاندار : مردم سالاری جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟