Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، یکی از دغدغه‌های جدی صنایع بالا دستی، جلوگیری از هدررفت انرژی و کمک به حفظ منابع است؛ این روند با کمک شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور روندی تازه گرفت.

ایزوله یا عایق کردن، فرآیندی است که از دیرباز حتی در دوران باستان، برای جلوگیری از نفوذ آب، هوا یا گرد و غبار به روش‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون، با توسعه فناوری‌ها، شکل تازه‌ای یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش‌هایی که تا سال‌های گذشته برای تولید عایق‌ها و ایزوله کردن تجهیزات به کار می‌رفت، نیازمند صرف زمان، هزینه و ماده اولیه بالایی بود. همچنین بسیاری از مواد مورد استفاده، چسبندگی چندانی نداشتند.

به کمک پیشرفت فناوری و توسعه دانش شیمی ترکیب‌های تازه‌ای از جمله رنگ‌هایی که علاوه بر زیبایی و استحکام‌بخشی از خواص عایق و نفوذناپذیری برخوردار باشند، مانعی برای هدررفتن انرژی شده و نقش اثربخشی در ایزوله کردن ایفا می‌کنند.

یکی از معیارهایی که در فرآیند بررسی میزان عایق بودن یک پوشش مورد توجه قرار می‌گیرد، میزان انتقال حرارت است که در پوشش‌های تولید شده، این میزان بسیار پایین بوده و کارآیی بالایی را نشان می‌دهد. این پوشش‌ها با وجود ضخامت اندکی که دارند، کار عایق را به خوبی انجام می‌دهند.

اگرچه بیش از ۲دهه از تولید رنگ‌هایی که به عنوان پوششی برای جلوگیری از هدررفت انرژی حرارتی مورد استفاده قرا می‌گیرند گذشته است، اما فناوری‌ این پوشش‌ها در کشورمان پیشرفت چندانی نداشت. با ورود یک شرکت فناور به این حوزه، با استفاده از فناوری نانو و به کمک ویژگی‌های آب، این پوشش‌ها شکل و کارایی تازه‌ای یافته‌اند.

این شرکت توانسته است ضمن بومی‌سازی این فناوری، نسل تازه‌ای از این عایق را که علاوه بر قابلیت رنگ‌آمیزی، پوشش انرژی نیز به حساب می‌آیند، تولید و تجاری‌سازی کند. با استفاده از بسپارهای مبتنی بر آب، به کمک ذرات دارای ابعاد نانومتری، فرآورده‌ای به دست می‌آید که میزان انتقال حرارت را کاهش داده و ضمن افزایش کارایی و اثربخشی بیش از ۸۵درصد، در جایگاه بالاتری نسبت به نمونه‌های موجود در بازار قرار می‌گیرد.

تولید نمونه ایران‌ساخت عایق‌ها

در حال حاضر محصولات موجود در بازار داخلی با ساختار و پایه‌ای متفاوت نسبت به نمونه‌ تولید شده، فرموله می‌شوند و نمونه ایران‌ساخت، اولین در نوع خود به شمار می‌رود.

از این محصول دانش‌بنیان می‌توان در پوشش دهی تا حداکثر ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد بهره برد و در صنایع و کارخانجاتی که به این پوشش‌ها نیازی مبرم دارند مورد استفاده قرار داد. به طور مثال دیگ‌های صنعتی، خطوط انتقال سیالات و گازهای گرم و صنایع غذایی و دامپروری جزو مخاطبان این محصول به شمار می‌روند.

علاوه بر این محصول، تولیداتی در حوزه محصولات زیست‌محیطی و ساختمانی تولید می‌کند که توانسته است ضمن ایجاد اشتغال برای متخصصان و دانش‌آموختگان دانشگاهی زمینه تامین نیاز کشور را فراهم کرده است و توانسته تولید بیش از ۳۰ تن رنگ عایق را در دستور کار قرار دهد.

با تولید رنگ عایق حرارتی نانویی تاکنون برای ۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است که ضمن رفع نیاز در دوران تحریم‌ها چالش تأمین مواد اولیه را با تولید ایران‌ساخت به حداقل رسانده است.

کد خبر 5224482 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انرژی شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان ایرانسل حاکمیت سایبری گوگل انتخابات 1400 حمله سایبری تحقیقات علمی خودروی خودران هکرها اینترنت روسیه فناوری فضایی مورد استفاده پوشش ها تازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سایت تلفن همراه روستای مزرعه میر‌ها شهرستان اردکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، از ارتقای سایت تلفن همراه روستای مزرعه میر‌ها شهرستان اردکان به فناوری نسل سوم موبایل خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، جمعیتی بالغ بر ۸۵ نفر (۳۰ خانوار) از پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت همراه با کیفیت و پایدار برخوردار شدند.    اکرم فداکار مدیرکل ICT استان یزد با اعلام این خبر گفت: در راستای بهینه سازی پوشش ارتباطات روستایی، از طریق ارتقای فناوری سایت موبایل به نسل سوم با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعیتی بالغ بر ۸۵ نفر (۳۰ خانوار) از اینترنت پرسرعت همراه پایدار و باکیفیت برخوردار شدند.    فداکار افزود: از همراهی نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی، مساعدت مجری کشوری و تیم توسعه ارتباطات روستایی و همکاری دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همت و تلاش همکاران مخابرات منطقه یزد و سایر مسولین استانی و محلی که زمینه بهبود کیفیت سرویس ارائه شده به مردم این روستا‌ها را فراهم کردند قدردانی می‌کنم.

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • ارتقای سایت تلفن همراه روستای مزرعه میر‌ها شهرستان اردکان
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • ثبت پتنتی که انتقال حرارت در کشتی‌ها و هواپیماهای پرسرعت را تسهیل می‌کند
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی