Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@04:51:43 GMT

ساخت دو نیروگاه خورشیدی در فارس

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۴۷۶۹

ساخت دو نیروگاه خورشیدی در فارس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، بیان کرد: در این ۲ نیروگاه حدود ۱۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی و دفاتر کارفرمایی و پیمانکاران ساخت و تجهیز شده که محور و مسیر دسترسی نیز در حال آماده سازی برای بهره‌برداری است.

او، تصریح کرد: این طرح ها با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی و در گام نخست در یکی از دشت‌های شهرستان بوانات اجرا  می شود که علاوه بر اینکه چه در حین اجرا و چه پس از بهره برداری زمینه اشتغال تعداد قابل توجهی از جوانان و افراد جویای کار را فراهم می کند، به تامین برق مورد نیاز حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت و خانگی هم کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصب یک میلیون و ۷۰۰ هزار پنل در نیروگاه‌های خورشیدی بوانات و آباده

ظفر افشون، ادامه داد: پیش بینی می‌شود در این ۲ نیروگاه، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار عدد پنل خورشیدی، ۲۴ هزار تن سازه فلزی تمام گالوانیزه و ۱۶ هزار کیلومتر انواع کابل به کار گرفته شود و ۸۰ کیلومتر کانال بتنی، ۳۰ کیلومتر مسیر دسترسی اصلی، ۷۰ کیلومتر مسیرهای دسترسی داخلی، ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی و دکوپاژ و حدود ۳۵ کیلومتر خط انتقال برق نیز اجرا شود.

بازیان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی افزود: با توجه به بررسی و مطالعات انجام شده در شهرستان‌های بوانات و آباده و مکان‌یابی انجام شد که در کل کشور طی ماه‌ها مطالعات کارشناسان و متخصصان داخلی  این دو منطقه جزء مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند که با در نظر گرفتن راندمان بالای تابش خورشید، ساخت این ۲ طرح  با هدف رشد و رونق اقتصادی، اشتغالزایی و کارآفرینی این دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

او، با اشاره به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۶ هزار نفر در این طرح اضافه کرد: منابع مالی این ۲ طرح نیز به طور کامل از طریق منابع خارجی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی داخلی تامین می شود.

بازیان، اظهار کرد: ساخت این دو نیروگاه از سوی پیمانکاران و متخصصان ایرانی انجام می شود که در این خصوص از ظرفیت‌های استان فارس و استان‌های همجوار استفاده شده است.

مدیر برنامه‌ ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی، گفت: در بخش‌های علمی و مطالعاتی، بخش مطالعات پایه این دو نیروگاه از سوی کارشناسان داخلی انجام شده و به پایان رسیده که مطالعات تفصیلی نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته و طی توافقاتی  در   این مدارک به تایید مراکز علمی و دانشگاهی داخلی می رسد.

بازیان، بیان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده نیروگاه آباده در بخش مجوزها  ۹۰ درصد پیشرفت داشته و در طرح بوانات نیز تمام مجوزهای اصلی لازم اخذ شده که عملیات اجرایی در نیروگاه بوانات شامل مدیریت و انتقال سیلاب، ساختمان‌ها، مسیرهای دسترسی داخلی و پیرامونی، بخش LV پروژه شامل تسطیح زمین و نشانه‌گذاری محل استقرار سازه‌ها با انتخاب و بکارگیری پیمانکاران امسال عملیات اجرایی در دیگر بخش‌ها آغاز می شود.

او، تصریح کرد: اردیبهشت ماه امسال، نمونه پنل، اینورتر و استراکچر با هدف انجام تست‌های محیطی، مقاومت سازه، تولید برق و بررسی راندمان پنل‌ها در بوانات نصب شده که تست‌های لازم در حال انجام است.

مدیر برنامه‌ ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی، ادامه داد: در تامین پنل‌های این ۲ نیروگاه به منظور دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از توان تولید داخل، حدود ۳۰ درصد از پنل و اینورتر مورد نیاز دو نیروگاه از کشورهای اروپایی تامین می شود.

بازیان، افزود:  ساخت کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر هم در یکی از شهرستان‌های استان فارس با هماهنگی دستگاه‌های استانی، کشوری و همکاری وزارت صمت در دستور کار قرار  که در این خصوص مجوزهای اولیه نیز اخذ شده و ۷۰ درصد دیگر پنل و اینورتر مورد نیاز این دو نیروگاه از طریق این کارخانه تامین می شود.

او، اضافه کرد: ظرفیت تولید کارخانه تولید پنل، اینورتر و استراکچر ۳۰۰ مگاوات در سال و حجم سرمایه‌گذاری اولیه نیز ۵۰ میلیون یورو است که ضمن تامین نیاز داخل، صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور را هم در دستور کار خود دارد.

مدیر برنامه‌ ریزی و توسعه شرکت توسعه دهنده انرژی، اظهار کرد: با توجه به ارزیابی‌های بخش برنامه‌ریزی کنترل طرح و  حضور شرکت های بین‌المللی ناظر بر عملیات اجرایی در بوانات و بخش‌های مطالعات پایه و تفصیلی، خریدها و تامین تجهیزات و قراردادهای مربوطه بسته شده و عملیات اجرایی حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

بازیان، گفت: در کنار ساخت این دو نیروگاه که با شیوع ویروس کرونا همراه بود، طی یکسال گذشته علاوه بر انجام فعالیت‌های عمرانی، شاهد اقدامات اجتماعی مانند تهیه و توزیع هفت هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی در استان، قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمان در روز پرستار و تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، برنامه‌ریزی ساخت سه مدرسه در مناطق محروم شهرستان‌های بوانات و آباده و اهدای بسته‌های حمایتی تحصیلی به دانش آموزان نیز بوده ایم.

او، با قدردانی از همراهی دستگاه‌های اجرایی با هدف تسریع در صدور مجوزهای قانونی و رفع موانع اجرایی در شهرستان‌های بوانات و آباده  بیان کرد: حمایت‌های دستگاه‌های دولتی، اجرایی، قضایی و نظارتی استان و کارگروه رفع موانع تولید کشور برای رفع بسیاری از مشکلات پیش رو سبب شد که روند شروع به کار این ۲ طرح عظیم شتاب بیشتری گیرد.

شهرستان‌ بوانات در فاصله ۲۳۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز و شهرستان آباده در فاصله ۲۷۶ کیلومتری شمال شیراز واقع شده‌ است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو ساخت نیروگاه بوانات و آباده دو نیروگاه عملیات اجرایی دو نیروگاه مدیر برنامه برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد

امارات متحده عربی به زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتور‌های هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

دیگر خبرها

  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد