Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاخص فلاکت (که مجموع تورم و بیکاری است) وضعیت کشور را از جهت هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی، نمایان می‌کند. روند صعودی شاخص فلاکت -به علت افزایش تورم- از سال ۹۷ شروع شد و تا پایان سال ۹۹ به بیشترین مقدارخود در ده سال اخیر؛ یعنی ۴۶ رسید. بعد از سال ۹۹ سال ۹۲ در جایگاه دومین سال ِ با شاخص فلاکت بالا قرار دارد!

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- یاس عسکری؛ شاخص فلاکت (که مجموع تورم و بیکاری است) وضعیت کشور را از جهت هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی، نمایان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند صعودی شاخص فلاکت -به علت افزایش تورم- از سال ۹۷ شروع شد و تا پایان سال ۹۹ به بیشترین مقدار خود در ده سال اخیر؛ یعنی ۴۶ رسید. بعد از سال ۹۹ سال ۹۲ در جایگاه دومین سال ِ با شاخص فلاکت بالا قرار دارد!

برو کار ‎می‎کن، ولی نیست کار!
دلیل اصلی معضل بیکاری در سال‌های اخیر، سیاست‌های اشتباه مهار جمعیت در هر دو دهه گذشته و نیز ناکارآمدی اقتصاد ملی در ایجاد فرصت‌های شغلی بوده است. بحران بیکاری در کشور تا یک دهه آینده "کاملا" برطرف نخواهد شد، اما سیاست‌های صحیح اقتصادی می‌تواند آن را کاهش دهد. نرخ بیکاری در ده سال اخیر اگرچه با رشد چشمگیری مواجه نشده است، اما همان رشد یکی دو درصدی نیز حاصل دو اتفاق دیگر است. ۱- کاهش افراد جویای کار به دلیل دلسردی از یافتن شغل و ورود آن‌ها به جمعیت غیرفعال. ۲- احتساب "شاغلین به اشتغال ناقص" که خود باعث بیش برآوردی آمار شاغلین شده.

بنابر آمار‌های موجود ۹.۹درصد از جمعیت شاغل کشور، اگرچه آمادگی ورود به اشتغال کامل را دارند، اما به دلیل کمبود شغل مناسب، شغل ثابتی ندارند و در هفته کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند. این در حالی است که پاندمی کرونا به بسیاری از مشاغل آسیب وارد کرده. با استناد به گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ بیکاری ۲.۵ برابر نرخ بیکاریِ اعلامی از طرف مرکز آمار ایران است. طبق گزارشی از صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری و تورم در طی سال جاری و سال آینده، افزایش خواهد یافت. باید دید که هریک از نامزد‌ها چه نگاهی به بیکاری و برای تعدیل این وضعیت چه پیشنهاداتی دارند؟!

تورم، کارد رسیده به استخوان مردم
تورم، مفهوم اقتصادی کاملا ملموس در زندگی روزمره و دست‌آویز شعار و وعده‌های انتخاباتی است که نرخ آن درفروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۴۹.۵ درصد رسید. صندوق بین‌المللی پول، در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم در سال ۲۰۲۰ را برای ایران ۳۶.۵ درصد اعلام و برای سال ۲۰۲۱ نرخ تورم ۳۹ درصد را پیش‎بینی کرده است. میانگین نرخ تورم در چهل سال گذشته، دو رقمی بوده که بسیار بالاتر از شرایط نرمال یک اقتصاد است. به همین علت به تحلیل نرخ تورم در ده سال گذشته می‌پردازیم. تاریخ اقتصادی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ را می‌توان به سه دوره افراز کرد.

در دوره‌ی نخست که از ۱۳۹۰ تا روی کار آمدن دولت یازدهم طول می‌کشد، اقتصاد ایران َتورم نسبتا بالایی را تحمل می‌کند. وضع و اعمال تحریم‌های جدید و اتخاذ سیاست‌های غلط از جمله پولپاشی در سال‌های قبل نتیجه‌ای غیر از تورم بالا و فشار بیشتر روی مردم در این دوره نداشت.

اقتصاد ایران در دوره‌ی دوم این ده‌سال یعنی در طول دوره‌ی نخست ریاست روحانی بر کشور، ظاهرا شرایط آرام‌تری را از سر گذراند. میانگین تورم نسبتا پایین این دوره، شاهدی بر این مدعاست. اما حقیقت آن است که لبخند روی لبان مردم بود، زیرا هنوز "خبر مهیب" را نشنیده بودند! خلق پول مداوم بانک‌ها و افزایش نقدینگی تنها آرامشی قبل از یک طوفان بود. هرچند که اثرات انتظارات بر بازار، تحت تاثیر اخباری که نوید تعامل با دنیا را میداد نیز قابل کتمان نیست.

از سال ۱۳۹۶ بمب افزایش نقدینگی می‌ترکد و آثار کاهش ارزش پول ملی که در نتیجه‌ی افزایش نقدینگی و خلق ریال در بانک‌هاست آرام آرام هویدا میشود! اگرچه اثرات منفی کرونا بر اقتصاد ایران مانند سایر کشور‌ها غیر قابل انکار و بدهی است، اما هرگز توجیه کننده یا پوشش دهنده عملکرد دولت نیست. هرچند نمی‌توان عوامل دیگری نظیر قیمت دلار و کرونا را نادیده گرفت، اما به جرأت می‌توان نقدینگی افسارگسیخته و غیرقابل کنترل موجود را علت اصلی - هرچند نه تام - تورم به شمار آورد.

راه‌حل‌های کوتاه مدت دولت‌ها، همچون مسکنی‎‎ است که شاید سردردی یک ساعته را تسکین دهند، اما بعد از چند ساعت بیمار را فلج یا به کام مرگ میکشانند! حال آنکه بهبودی واقعی زمانبر، اما پایدار است!

از این رو که تمام دولت‌های ایران، جلب نظر و راضی نگه داشتن کوتاه‌مدت مردم را به راهکار‌های علمی و تخصصی ترجیح دادند؛ اکنون در جایگاهی هستیم که بنابر گفته‎ی متخصصان حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است تا با رشد ۶ الی ۷ درصدی، قدرت خرید مردم به ۳ سال قبل برگردد!

در این خصوص بسیار حائز اهمیت است که ۱-الف) نگاه کاندیدا‌ها به منشا تورم چیست؟ ب) چه راه‎کاری برای رفع یا بهبود تورم دارند؟ ۲-پیشبینی میکنند که تا چه اندازه برنامه ‎شان در بهبود وضعیت این دو مؤلفه اثر گذار باشد؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شاخص فلاکت بیکاری تورم نرخ بیکاری شاخص فلاکت ده سال نرخ تورم سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان

حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.   او در بخشی از اظهارات خود  از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.   منبع: انتخاب tags # حسن روحانی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • فرمانده کل قوا از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • با کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس دو حوزه انتخابیه فارس آشنا شوید
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟