Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بخش کوهین یکی از محروم‌ترین بخش‌های استان قزوین است که نیازمند ورود جدی خیرین جهت کمک به مردم محروم و نیازمند این بخش است. حرفهٔ اصلی ساکنین این بخش، کشاورزی و دامپروری بوده که با توجه به قرار گرفتن در سال‌های کم‌بارش و بروز خشکسالی در استان و نیز با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مردم این بخش از منظر اقتصادی به‌شدت دچار آسیب شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوش‌بختانه جهادگران همیشه در صحنه با ورود به این بخش، تلاش در محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی گسترده به محرومین کرده‌ و تاکنون فعالیت‌های چشمگیری را در بخش کوهین انجام داده‌اند.

سید میثم موسوی، فرماندهٔ حوزهٔ مقاومت بسیج 9 دی بخش کوهین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در بخش کوهین، این بخش 25 هزار نفر جمعیت دارد که 1 هزار و 500 خانوادهٔ آن در محرومیت به‌سر می‌برند و نیازمند کمک‌های مردمی و خیرین حتی در تأمین معاش روزانهٔ خود هستند. ما از شهریور ماه سال 99 با 17 گروه جهادی 12 نفره در بخش کوهین حاضر بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم در راستای محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی در خدمت مردم محرم این بخش باشیم. وی ادامه می‌دهد: یکی از فعالیت‌هایی که جهادگران ما در روستای قلعه انجام داده‌اند احداث یک باب منزل مسکونی به متراژ 70 مترمربع بوده است. این منزل برای یکی از نیازمندان واقعی و تحت پوشش بهزیستی احداث شده که صفر تا صد آن توسط 12 گروه جهادی ۳ نفره انجام شده است. ساخت این منزل مسکونی از آبان ماه آغاز شده و تا پایان این هفته به اتمام رسیده و افتتاح می‌شود. تاکنون 150 میلیون تومان برای این واحد مسکونی هزینه شده است.

تعمیر و به‌سازی 12 واحد مسکونی در روستاهای محروم

جهادگران بخش کوهین بیشترین آمار ساخت و تعمیر منازل مسکونی محرومین در استان قزوین را به خود اختصاص داده‌اند. موسوی در این رابطه عنوان می‌کند: جهادگران بخش کوهین طی 9 ماه اخیر موفق به تعمیر و به‌سازی 12 منزل مسکونی در روستاهای محروم کوهین شده‌اند که هزینهٔ تعمیر هر یکی از این منازل بالغ بر 10 میلیون تومان بوده است. این تعمیرات شامل ساخت سرویس بهداشتی، تعمیرات اتاق و سقف منازل مسکونی و ایزوگام بوده است. فعالیت در هر یک از این منازل را یک گروه جهادی بر عهده گرفته است و جهادگران در ایام نوروز در منازل این عزیزان مشغول ارائهٔ خدمت بوده‌اند. هم‌چنین 5 منزل مسکونی در مجموع به متراژ 500 مترمربع ایزوگام نیز برای محرومین این بخش انجام شده که در مجموع بالغ بر 20 میلیون تومان هزینهٔ ایزوگام این منازل شده است. وی در ادامه بیان می‌کند: هم‌چنین تعمیرات 3 مدرسه در روستاهای بوئینک، حاجی‌آباد و شهر کوهین در مجموع با هزینهٔ 45 میلیون تومان نیز انجام شده است که این تعمیرات شامل تعمیر چاه فاضلاب مدارس، سرویس بهداشتی و نیز رنگ‌آمیزی و نقاشی مدارس بوده است. در 3 مدرسه نیز بحث دیوارنویسی را داشته‌ایم که در مجموع 21 میلیون تومان نیز در این بخش هزینه شده است. این مدارس در روستاهای بوئینک، حاجی‌آباد و ساربانک قرار دارند.

 

توزیع 1300 بستهٔ معیشتی در میان نیازمندان

از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در استان، به همت پایگاه‌های خواهران بخش کوهین کارگاه‌های تولید ماسک در این بخش راه‌اندازی شده است که ماسک‌های دوخته شده در میان اهالی بخش توزیع شده است. هم‌چنین در طرح شهید سلیمانی نیز 12 گروه از جهادگران بخش کوهین در حوزه‌های غربالگری و نظارت فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. فرماندهٔ حوزهٔ مقاومت بسیج 9 دی بخش کوهین اظهار می‌کند: از شهریور سال 99 تاکنون بیش از 1 هزار و 300 بستهٔ معیشتی در میان 1 هزار و 300 خانوادهٔ محروم بخش کوهین توزیع شده است که ارزش ریالی هر بسته 300 الی 350 هزار تومان بوده است. البته در حالت کلی 2 هزار و 500 خانوادهٔ نیازمند شناسایی شده‌اند که نیازمند دریافت این بسته‌ها هستند و اکنون تنها نیمی از خانوارها موفق به دریافت بسته شده‌اند و ما نیاز به ورود خیرین به این حوزه داریم تا بتوانیم به خانواده‌های باقیمانده نیز بسته‌های معیشتی را اهدا کنیم. وی ادامه می‌دهد: از دیگر اموری که جهادگران در بخش کوهین انجام داده‌اند کمک 2 میلیون تومانی در بحث تهیهٔ داروهای موردنیاز بیماران محروم کرونایی بوده است. هم‌چنین در شروع سال تحصیلی 1399-1400 نیز تعداد 140 بستهٔ لوازم‌التحریر کامل هر بسته به ارزش 250 هزار تومان میان دانش‌آموزان نیازمند بخش توزیع شده است.

اهدای 20 سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند

مشکلات اقتصادی و فرهنگی به‌وجود آمده در بخش کوهین و محرومیت‌ها موجب شده سن ازدواج در روستاهای این بخش نسبت به گذشته 2 برابر شود. جهادگران بخش کوهین در این حوزه نیز ورود پیدا کرده‌اند و اقدام به فرهنگ‌سازی و برگزاری جلسات مشاورهٔ فرد به فرد کرده‌اند. هم‌چنین این جهادگران 3 نشست تخصصی پیش از ازدواج نیز با حضور مشاوران و اساتید این حوزه برگزار کرده‌اند تا بتوانند در این روستاها فرهنگ‌سازی مناسبی را انجام دهند. در کنار این فعالیت‌ها، کمک‌های مالی به نوعروسان را نیز سرلوحهٔ کار خویش قرار داده‌اند. موسوی در این رابطه می‌گوید: تاکنون 20 سری جهیزیه، هر سری به ارزش ریالی 22 میلیون تومان به نوعروسان نیازمند بخش کوهین اهدا شده است که این جهیزیه‌ها شامل یخچال، اجاق‌گاز، فرش، جاروبرقی، اتو، پشتی و تلویزیون بوده‌اند.

معرفی بیش از 15 معتاد به کمپ‌های ترک اعتیاد و حمایت از خانواده‌های آنان

یکی از معضلات موجود در بخش کوهین، بحث اعتیاد است. موسوی در این رابطه عنوان می‌کند: طی اقدامی که سازمان بسیج در طرح کرامت ابلاغ کرده است، شناسایی افراد معتاد و افرادی که به هر نحو با مواد مخدر در ارتباط هستند در دستور کار ما قرار دارد. پس از آسیب‌شناسی، شناسایی و غربالگری آنان، این افراد به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌شوند. در این طرح تاکنون بیش از 15 نفر به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شده و خانواده‌های آنان نیز در قالب کمک‌های مؤمنانه، تحت پوشش قرار گرفته و بسته‌های معیشتی دریافت نموده‌اند. وی ادامه می‌دهد: در پی کارآفرینی و ایجاد اشتغال در زمینهٔ فرش‌بافی و خیاطی برای خانواده‌های این عزیزان نیز هستیم که با سازمان سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای مباحث آموزشی این مسئله رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و سپس راه‌اندازی کارگاه‌ها بتوانیم در این حوزه‌ها برای بانوان سرپرست خانوار اشتغال ایجاد کنیم.

پرداخت 280 میلیون تومان وام به کارگاه‌های تولیدی زود بازده

با توجه به این‌که در ایام شیوع کرونا، بسیاری از خانواده‌ها دچار آسیب‌های اقتصادی شده‌اند، حوزهٔ مقاومت بسیج بخش کوهین تلاش کرده با معرفی کارگاه‌های تولیدی زود بازده به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) موجبات پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به این کارگاه‌ها را فراهم کند. موسوی در این رابطه اذعان می‌کند: ما حدود 70 نفر از افرادی که زمینهٔ ایجاد اشتغال در منطقه داشته‌اند را به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) جهت دریافت وام معرفی کردیم که در مجموع 280 میلیون تومان وام به این عزیزان پرداخت شده است. این وام‌ها برای کارگاه‌های تولیدی زود بازده بوده است. برای مثال برخی کارگاه‌ها بودند که علی‌رغم داشتن زمینه جهت اشتغال و کار، نیازمند خرید یک دستگاه بودند یا کارگاه‌هایی که نیازمند پول نقد جهت تهیهٔ مواد اولیه برای کارگاه خویش بوده‌اند، و یا فعالیت‌هایی در حوزه‌های دامپروری و پرورش زنبور عسل که نیازمند وام بوده‌اند. ما با معرفی این عزیزان به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) موجبات دریافت وام توسط این عزیزان را فراهم کردیم که الحمدلله وام‌ها دریافت شده و این عزیزان در کارگاه‌های خود مشغول به کار هستند و حتی برای افراد دیگر نیز کارآفرینی کرده‌اند.

 

دریافت یک میلیارد تومان وام جهت ایجاد کارگاه صنایع بسته‌بندی

موسوی در ادامه ضمن اشاره به بحث لزوم ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بخش کوهین، بیان می‌کند: ما یک صندوق قرض‌الحسنه در یکی از پایگاه‌های آقابابا داریم که گردش مالی ماهیانهٔ آن 1 میلیارد تومان است و هر ماه به اعضای صندوق وام پرداخت می‌‌شود. این صندوق 300 نفر عضو دارد. ما با پیگیری‌هایی که داشتیم موفق شدیم از طریق سازمان بسیج وامی را جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای مردم آقابابا بگیریم که در حال پیگیری امور مربوط به دریافت وام هستیم و قرار است با این وام یک میلیارد تومانی کارگاهی در حوزهٔ صنایع بسته‌بندی در آقابابا دایر شود که در صورت راه‌اندازی کارگاه، بیش از 50 نفر در آن مشغول به کار شده و کسب روزی خواهند کرد.

مردم را برای انتخابات پرشور و آگاهانه تشویق می‌کنیم

از جمله فعالیت‌های فرهنگی جهادگران در بخش کوهین، برگزاری نشست‌های بصیرتی علی الخصوص در ایام انتخابات است. موسوی اظهار می‌کند: متأسفانه شیوع کرونا موجب کمرنگ‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی شده است، اما ما با تمام قوا پای‌کار هستیم تا حتی‌الامکان بتوانیم با برگزاری یادواره‌های شهدا و نشست‌های بصیرتی علی الخصوص در ایام انتخابات، تلاش در آگاه کردن مردم جهت حضور پرشور و گسترده در انتخابات کنیم.

نیازمندانی که علی‌رغم محرومیت، به بیت‌المال حساسیت ویژه دارند

فرماندهٔ حوزهٔ مقاومت بسیج 9 دی بخش کوهین در ادامه به خاطره‌ای از فعالیت در بخش محروم کوهین اشاره کرده و می‌گوید: دعای مردم محروم و نیازمند بخش کوهین همواره بدرقهٔ راه جهادگران ما بوده است و شادی این عزیزان در هنگام خدمات‌رسانی به آنان وصف‌شدنی نیست. اما خاطره‌ای که در طی این ایام در ذهن من حک شده، حساسیت یکی از این نیازمندان نسبت به بیت‌المال بود. وی ادامه می‌دهد: ما در روستای بهرام‌آباد بخش کوهین قرار بود پشت‌بام منزل یکی از نیازمندان را ایزوگام کنیم. زمانی که برای مشاهدهٔ این منزل مسکونی مراجعت کردیم، با یک خانهٔ کاهگلی مواجه شدیم که خانوادهٔ ساکن در آن، ۲ فرزند معلول داشتند. پس از بازدید از خانه، پدر این خانواده پشیمان شد و گفت درست نیست پول بیت‌المال در این‌جا هزینه شود، زیرا پشت‌بام این خانه با این شرایط ارزش ایزوگام ندارد و هر لحظه ممکن است تخریب شود. این برای ما بسیار جالب بود که پدر این خانواده علی‌رغم مشکلات متعدد، تا این اندازه به بیت‌المال حساس بود. ما با نیت ایزوگام رفته بودیم، اما الحمدلله با کمک این پدر بزرگوار موفق شدیم یک اتاق برای آنان بسازیم و قسمتی از خانه را نیز تعمیر کرده و 110 متر ایزوگام برای آنان انجام دهیم.

 

نیازمند حمایت جدی خیرین از بخش کوهین هستیم

موسوی در رابطه با نیاز به حضور خیرین در بخش کوهین تأکید می‌کند: با توجه به این‌که عمدهٔ جمعیت حاضر در بخش کوهین افراد میانسال و مسن هستند، نیازهای بهداشتی فراوانی در این بخش احساس می‌شود. متأسفانه امکانات بهداشتی این بخش به‌شدت ضعیف بوده و ساکنین بخش به‌طور جدی نیازمند حمایت و خدمات‌رسانی در این حوزه هستند. یکی از مشکلات اساسی ما در بخش کوهین، کمبود خیر است. ما به‌شدت نیازمند استفاده از ظرفیت کمک‌های مردمی و خیرین جهت ساخت‌ و تعمیر منازل محرومین، تقویت حوزه‌های بهداشتی و خدمات‌رسانی در حوزه‌های درمانی و دارویی، تعمیر مدارس فرسوده و قدیمی و نیز توزیع بسته‌های معیشتی هستیم. وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات بخش کوهین، عدم وجود مدیران بومی در این بخش است. اغلب مدیران کوهین به اصطلاح مدیران پروازی هستند و تنها در ساعات اداری فعال بوده و کم‌توجهی مسؤولین به این بخش موجب شده مردم محروم آن دچار مشکلات عدیده‌ای شوند. ما به‌دنبال راه‌اندازی پویش‌های مردمی هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت کمک‌های مردمی و خیرین به مردم نیازمند و محروم بخش کوهین خدمت‌رسانی کنیم.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن محرومان کوهین سید میثم موسوی ادامه می دهد خدمات رسانی ایجاد اشتغال میلیون تومان بخش کوهین بخش کوهین منزل مسکونی مقاومت بسیج راه اندازی خانواده ها کارگاه ها بیت المال فعالیت ها داده اند بوده اند شده اند بسته ها حوزه ها هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: محله یاخچی آباد در جنوب تهران (منطقه ۱۶) از محلات قدیمی و در عین حال دارای بافت فرسوده است. آن طور که محمد امین سالاری پور شهردار منطقه ۱۶ در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین عنوان کرده: «این منطقه دارای زمین و اراضی ذخیره شده زیادی است که می‌توان از آنها به عنوان فرصت در راستای توسعه شهری استفاده کرد. در محدوده محله یاخچی آباد فضایی به وسعت ۴۶ هکتار وجود دارد که می‌توان با تغییر کاربری و دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۵ به ابرپروژه مسکن سازی تبدیل کرد.»

به گفته او این فضا قابلیت افزایش و توسعه دارد و می‌توان در فاز دوم ۱۰ هکتار و فاز سوم هم ۱۵ هکتار به آن اضافه و توسعه شهری را گسترده‌تر کرد.

سالاری پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: «در این فضای ۴۵ هکتار املاکی وجود دارد که بخشی دارای مالکان خصوصی و تعدادی هم مالکان نهادی دارند. با همه آنها جلساتی برگزار و فرایند طرح پیش بینی شده تشریح و توافقات صورت گرفته و مالکان هم رضایت کتبی داده‌اند. مطالعات این ابرپروژه در حال انجام است و مراحل پایانی را طی می کند. البته موضوعات حقوقی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم و تلاش می کنیم تا پایان امسال طرح را در کمیسیون ماده ۵ مطرح و موضوع را تعیین تکلیف کنیم.»

به گفته شهردار منطقه۱۶، ابر پروژه مسکونی با حدود ۱۰ هزار واحد در یاخچی آباد کلید می‌خورد و علاوه بر آن تمامی سرانه‌ها اعم از فرهنگی، خدماتی، اجتماعی و ... برای پروژه، محله و منطقه و حتی برای تهران پیش بینی شده است.

کد خبر 848670 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ساخت و ساز شهردارى تهران منطقه ۱۶ تهران

دیگر خبرها

  • بودجه امسال شورای شهر اراک ۶ هزار میلیارد تومان هدفگذاری شد
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود
  • ۳۹۳۹ واحد مسکونی در بندرلنگه احداث می‌شود
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات بزرگ فارس
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات فارس
  • اجرای ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در طرح جهاد آبرسانی خوزستان
  • احداث ۱۰۵۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خوی
  • شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان