Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:15:37 GMT

نیروهای مسلح می‌توانند در حوزه فضا پیشتاز باشند

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۶۸۹۱

نیروهای مسلح می‌توانند در حوزه فضا پیشتاز باشند

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به دعوت رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از توانمندی‌های تحقیقاتی و اجرائی این پژوهشگاه بازدید کرد و در جمع مدیران و محققان این پژوهشگاه با اشاره به روندهای تغییر و تحولات جهانی و لزوم آینده‌پژوهی،گفت: جهان کنونی با سرعتی بالا در حال تغییر و تحول است و بشریت تا ۳۰ سال آینده با جهانی جایگزین روبه‌رو خواهد شد و باید برای دنیای جدید جایگاه ایران را تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تبیین روندهای کلان تغییرات جهانی،افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر خواهد رسید که در این بین جمعیت شهرنشین بالای ۷۵ درصد جمعیت جهان را شکل می‌دهند، لذا پیشرفت فناوری‌های نوین در حل مشکلات جمعیت تأثیر شگرفی ایفا خواهد کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: با کاهش نسبی فقر و گسترش طبقه متوسط در جهان و گسترش دستاوردهای آموزشی و استفاده همگانی از ارتباطات و فناوری‌های جدید، خصوصاً در زمینه‌های تولید و ساخت در همه عرصه‌ها، افراد بشر قدرتمند می‌شوند.

سرلشکر صفوی با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین مبتنی بر فناوری‌های فضایی و حضور در فضا به‌عنوان یکی از روندهای کلان تغییرات جهانی، افزود: ایران باید در فضا حضور مؤثری داشته باشد و چندین ماهواره را امسال با کاربردهای مختلف به فضا پرتاب کند، حتی در این رابطه نیروهای مسلح می‌توانند در این حوزه پیشتاز باشند.

وی تغییرات بنیادین در جابجایی قدرت را یکی دیگر از روندهای کلان تغییرات جهانی دانست و اضافه کرد: به نظر اکثر صاحب‌نظران ژئوپلیتیک حوزه‌های روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، در قرن حاضر جابجایی قدرت از غرب عالم به شرق عالم به آرامی در حال شکل گرفتن است. همچنین اقتصاد، فرهنگ، علوم، فناوری‌های جدید و جغرافیا مبانی قدرت هستند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اضافه کرد: جهان کنونی شاهد چندقطبی شدن قدرت خواهد بود که یکی از قدرت‌های مطرح جهان فعلی قدرت آسیا مرکب از چین، هند، ژاپن و روسیه است و از سوی دیگر بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام با توجه به توانمندی‌های فرهنگی و تمدنی و اقتصاد مبتنی بر انرژی فسیلی و قدرت فناوری و جمعیت و جغرافیای به هم پیوسته از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام حتمی و قطعی است.

سرلشکر صفوی افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا لازم است بر مبانی قدرت چهارگانه فوق روابط خودش را با قدرت‌های آسیایی و کشورهای پیرامونی یعنی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مشخص کند.

وی قدرت‌گیری شرکت‌های بزرگ اقتصادی را یکی دیگر از روندهای تغیرات قدرت جهانی دانست و گفت: با پیشرفت محیرالعقول فناوری نوین، بازیگران غیر دولتی و شرکت‌های بزرگ اقتصادی احتمالاً سردمدار رویارویی با دولت‌ها خواهند بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان لزوم برنامه‌ریزی کلان و بلندمدت و تبیین جایگاه کشور در قدرت جهانی طی ۳۰ سال آینده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کشور و ملت عزیز ما و دولت‌ها باید برنامه ۳۰ سال آینده خود را مشخص کنند و با یک نگاه آینده‌پژوهانه به روندهای جهانی جایگاه کشور را در ۳۰ سال آینده ترسیم کنند. یکی از این حوزه‌ها حوزه فناوری‌های نوین است که باید جایگاه کشور در این حوزه مشخص شود، لذا دولت آینده باید سند راهبردی جامع شامل تمام حوزه‌های علمی – فناوری را در برنامه بگنجاند.

سرلشکر صفوی ادامه داد: تا ۳۰ سال آینده احتمالاً جمعیت کشور با همین نرخ رشد به حدود ۱۰۰ میلیون نفر نزدیک خواهد شد و جمعیت شهرنشین ما به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید، تأمین نیازهای اساسی این جمعیت از غذا، پوشاک، آب و مسکن و بهداشت و اشتغال و… برای دولتمردان آینده یک اصل است.

وی در ادامه به زمینه‌های همکاری بین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در پی عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی که قبلاً به امضاء رسیده بود، پرداخت.

بنابراین گزارش، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی فی‌مابین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف هم‌افزایی در پیشبرد مأموریت‌ها و وظایف علمی- پژوهشی، ارتقای بهره‌وری و بهره‌برداری علمی و پژوهشی از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردها و برقراری تعامل و همکاری پژوهشی مؤثر در حوزه‌های تخصصی بین دو مجموعه منعقد و مقرر شده بود طبق این تفاهم‌نامه، طراحی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در سطوح راهبردی، بهره‌برداری و استفاده مشترک از بانک‌های اطلاعات علمی چاپی و دیجیتال، بهره‌گیری مشترک از سرمایه انسانی علمی و پژوهشی، همکاری در فرآیندهای علمی و پژوهشی و تهیه و تدوین مداخل دایره المعارف دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و همچنین همکاری و مشارکت در برگزاری فعالیت‌های مشترک فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی، نشست و همایش‌های تخصصی و تولید آثار علمی- پژوهشی انجام پذیرد.

کد خبر 5224634 هادی رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: سید یحیی صفوی قاسم سلیمانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات غرب آسیا انتخابات 1400 سیدابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری عبدالناصر همتی مجلس شورای اسلامی سعید جلیلی علیرضا زاکانی صحن مجلس محسن رضایی محسن مهرعلیزاده شورای نگهبان سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ریاست جمهوری محمد باقر قالیباف دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ارتباطات و فناوری اطلاعات علمی و پژوهشی ۳۰ سال آینده حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره جدول ۲۱ در مورد اعتبارات بودجه‌ای نیروهای مسلح موافقت کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول 21 در خصوص توزیع اعتبارات نیروهای مسلح با 169 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح بخش درآمدی جدول 21 لایحه بودجه 1403 گفت: مجلس یازدهم اقدامات موثری در حوزه‌های مختلف از محرومیت زدایی گرفته تا حوزه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مسائل فرهنگی و بحث تولید تاکنون داشته است؛ حدود 31 میلیارد تومان در بودجه امسال به موضوع تولید اختصاص تا در حوزه استانی و ملی تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: در جدول 21 مجلس گام بلندی برای اقتدار و امنیت دفاعی کشور برداشته است که در جای خود یک حرکت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی محسوب می‌شود. توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در جدول 21 به صورت جزئی بررسی شد که در آن حدود 1.8 دهم میلیارد یورو در آنجا تخصیص داده شده که زوایای مختلف امنیت کشور را از مرزها گرفته تا پایتخت را مورد بررسی قرار می‌دهد. جلسات گوناگونی بین دولت و مجلس برای بودجه امنیت و دفاع ملی گذاشته شد تا این مسئله مورد توجه قرار بگیرد، با تصویب این بودجه به مسئله دفاعی کشور پیام قدرتمندی داده می‌شود.

حاجی بابایی در ادامه تاکید کرد: این رقم یعنی 1.8 دهم میلیارد یورو، نرخ تصویبی دولت بوده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با جدول 21، گفت: دولت مساعدت در این حوزه را به اندازه کافی انجام داده، همچنین مبلغ 1.8 دهم میلیارد یورو که در آن قرار داده شده از محل تهاتر نفت بوده، در مجلس 1.8 دهم میلیارد یورو مازاد بودجه است، این عدد بالاتر از مبادلات ارزی کشور است، موجب اختلال در بازار ارز می‌شود، دولت با این مسئله مخالف است، دو نرخی بودن ارز در حال حاضر مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران در قم آغاز شد
  • کنفرانس فیزیک بنیادی در قم آغاز شد
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • موافقت با جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی