Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@17:16:49 GMT

تولید یخچال و فریزر بیش از ۲ برابر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۶۹۵۷

تولید یخچال و فریزر بیش از ۲ برابر شد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در فروردین امسال، از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۳ کالا نسبت به ماه مشابه سال قبل بین ۵ تا ۸۰۰ درصد افزایش و تنها تولید یک کالا کاهش یافته است.

 بر اساس این آمار در فروردین امسال تولید هفت کالا بیش از ۱۰۰ درصد، هفت کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، پنج کالا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و  چهار کالا کمتر از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلش افزایش داشته تولید یک کالا نیز کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به کمباین است که با ۸۰۰ درصد رشد، تولید آن به ۲۷ دستگاه رسیده است. تولید  اتوبوس-مینی بوس-ون و کامیون-کامیونت-کشنده حدود ۳۵۳ و ۲۶۹.۵ درصد رشد داشته و به ۷۷ و ۳۰۳ دستگاه رسیده است. در این گروه تولید وانت و انواع سواری نیز در فروردین امسال با ۱۳۶.۷ و ۱۳۴.۳ درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۳۷۲۳ و ۵۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

افزایش ۶۰ تا ۱۱۵ درصدی لوازم خانگی

بعد از کالاهای یاد شده، بیشترین افزایش تولید مربوط به نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی است که تولید آن‌ با ۱۴۴.۴ درصد افزایش نسبت به فروردین سال ۱۳۹۹ به ۲۲ هزار تن رسیده است. 

از بین انواع لوازم خانگی نیز تولید انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی هم در این مدت با افزایش ۱۱۵.۲، ۶۸.۹ و ۶۴.۷ درصدی مواجه بوده و تولید این سه محصول از حدود  ۴۷ هزار و ۶۰۰، ۴۰ هزار و ۷۰۰ و ۶۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه در فروردین سال گذشته به ۱۰۲ هزار و ۴۰۰، ۶۸ هزار و ۷۰۰ و ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه در فروردین امسال رسیده است.

اما با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریور ماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریده اند و در گوشه ای احتکار کرده‌اند. البته تولیدکنندگان نیز بارها از افزایش قیمت نهاده‌های تولید گلایه کرده‌اند.

تولید روغن بالاخره افزایش یافت

بر اساس این آمار، تولید روغن که در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت، در فروردین امسال ۶۶.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۱۵۷ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است. البته بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

اخیرا افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد.  مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است. 

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته نیز می‌توان به انواع کفش با ۵۰ درصد، روغن صنعتی و موتور با ۶۶.۳ درصد، انواع کاغذ با ۴۷.۵ درصد، چرم با ۴۹.۵ درصد و تراکتور با ۴۰ درصد اشاره کرد.

گفتنی است که کمترین افزایش تولید نیز مربوط به محصولات پتروشیمی بوده که با ۵.۲ درصد افزایش تولید  در فروردین امسال تولید آن معادل پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است.

تولید کدام کالا کاهش یافت؟

از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی تنها تولید یک کالا یعنی الیاف اکریلیک ۱۶.۶ درصد نسبت به فروردین سال قبل کاهش داشته و تولید آن به ۵۵۰ تن رسیده است. البته تولید این محصول در بیشتر ماه‌های سال گذشته بیشترین افزایش تولید را داشت.  الیاف اکریلیک از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی که در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی و کشباف های ضخیم استفاده می‌شود.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فروردین امسال مشابه سال قبل افزایش تولید درصد افزایش لوازم خانگی افزایش قیمت تولید آن هزار تن ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است

دنیای اقتصاد نوشت: بهای اجاره خانه در کشور در فروردین، 1.7‌درصد به صورت ماهانه (در مقایسه با اسفند سال گذشته)، افزایش پیدا کرد.   این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال 1401 و 1402، نرخ 3‌درصد بوده است.   پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»   بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»   در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، 2‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره 11ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.   به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین 1403»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجرها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول 1402»، دیده و تحلیل شود.   تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.   سطح 41.8 درصدی رشد اجاره‌بها در قراردادهای فروردین 1403 از دو منظر مورد بررسی است.   این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان ‌پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است