Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌‎ترین اولویت دولت و حاکمیت ورود کالا‌های اساسی به کشور است از افزایش اختیار گمرک برای ترخیص فوری کالا‌های ضروری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، مهدی میر اشرفی درباره اولویت دهی دولت به کالا‌های غیر ضروری برای ترخیص از گمرکات کشور تصریح کرد: به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه با مسئله تامین ارز مواجه هستیم؛ از این رو نه تنها کالا‌های غیر ضروری وارد نشده بلکه کالا‌های اساسی کشور نیز به دنبال اخذ کد رهگیری برای ترخیص هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که بانک مرکزی در خصوص تامین ارز دارد، ستاد تنظیم بازار پیرو مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به‌منظور کاهش رسوب کالا دو اختیار به گمرک داده است. بر اساس این مصوبه‌ها، گمرک مجاز است با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا (واردکننده) بدون کد رهگیری تا 90 درصد کالا را ترخیص نماید. از طرفی طبق مصوبه دوم گمرک مجاز است با دریافت تعهد ارزی از صاحب کالا، نسبت به ترخیص اعتباری کالا‌های اساسی اقدام کند.
میراشرفی افزود: با توجه به مصوباتی که اخیراً جهت ترخیص کالا‌های اساسی تعیین شده صاحبان کالا‌های اساسی باید به قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف و ترخیص کالا‌های خود در اسرع وقت اقدام کنند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد شد.
وی اضافه کرد: بنابراین در ماه‌های اخیر نه تنها ترخیص کالا‌های غیر ضروری بیشتر نشده بلکه عمده کالا‌های اساسی نیز به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز وجود دارد، منتظر دریافت کد رهگیری هستند، از این رو امیدواریم با ابلاغ دو مصوبه مذکور روند ترخیص کالا‌های اساسی بهتر شود.
میراشرفی با بیان اینکه گمرک باید روزانه 92 هزار تن کالا‌ها ترخیص کند، ادامه داد: عمده کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی (ره) ترخیص می‌شود که در برخی از ایام حجم ترخیص کالا از این بندر به 50 هزار تن رسیده که نیمی از کل ظرفیت ترخیص گمرکات کشور است.
رئیس کل گمرک عنوان کرد: البته در برخی از روز‌های سال میزان ترخیص کالا از بندر امام خمینی (ره) به کمتر از 50 هزار تن نیز می‌رسد که عمده علت آن وجود مشکلات ناشی از تامین ارز بوده و امیدواریم به زودی رفع شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گمرک کالا اساسی کالا های اساسی ترخیص کالا تامین ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۷۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله

طرز علی، معاون ارزی مرکز مبادله طلا و ارز  در رسانه ملی در خصوص تامین ارز از ابتدای فروردین تا ۷ اردیبهشت ماه گفت: تامین ارز برای کالای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ۱۰۲۶ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری با نرخ ۴۱ هزار تومان ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و برای واردات در قبال صادرات با نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تامین ارز داشتیم و در مجموع ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار تامین ارز در مرکز مبادله داشتیم.

او همچنین افزود: برای کالا‌های اساسی دارو هم ۹۳۰ میلیون دلار تامین ارز در مرکز مبادله در مدت زمان مشابه صورت گرفته است و برای کالا‌های پزشکی و دارو هم ۹۶ میلیون دلار تامین شده است که در در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار ارز تامین شده است.

وی بیان کرد: تامین ارز صنایع از ابتدای سال تا کنون در سامانه نیما ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار بوده و دربخش واردات در مقابل صادرات ۶۸۹ میلیون دلار تامین شده است.

طرز علی در خصوص آمار تجمیعی معامله شمش طلای مرکز مبادله ایران گفت: تا به امروز ۲۰ حراج انجام شده است که معادل ۲ هزار ۷۱۶ کیلوگرم طلا در این بازار عرضه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • اجرای طرح ترخیص فوری موتور شارژی‌های توقیفی در کیش
  • تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی