Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@03:33:53 GMT

چینی‌ها چه می‌دهند که تخریب‌ها را جبران کند؟!

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۰۶۷۷

مجله اینترنتی فراز: در کنار اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و حاشیه‌های آن قطع برق و فعالیت مزارع رمزارزها در ایران نظر شهروندان را به خود جلب کرده است به‌خصوص بعد از اینکه بسیاری قطعی سریالی برق در ایران را به‌دلیل افزایش تعداد مزارع رمزارزها می‌دانند. قطعی برق از یک سو و تخریب محیط زیست از سوی دیگر باعث شده است که فعالان محیط زیست بیش از گذشته به دولت‌مردان اخطار دهند که هرچه زودتر از گسترش فعالیت‌های این مزارع جلوگیری کنند ولی گویا برخی علاقه‌مند هستند که این مزارع از نظر تعداد افزایش پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از اینکه افزایش مصرف برق توسط تولیدکنندگان رمزارز باعث کمبود ۵ هزار مگابایت برق در کشور شد رییس جمهور اعلام کرد که از فعالیت مزارع رمزارز تا پایان شهریور ماه جلوگیری بشود و آنطور که به‌نظر می‌آید تعطیلی این مزارع از قطعی برق جلوگیری کرده است ولی امروز مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت از صدور مجوز برای استخراج رمزارز خبر داده است و گفته که باتوجه به اینکه فعالیت در این حوزه تا پایان شهریور ماه تعطیل خواهد بود ولی متقاضیان می‌توانند بعد از کسب مجور زیرسازی این واحدها را آغاز کنند.

علیرضا هادی در مورد حضور کشورهای خارجی در ایران برای استخراج رمزارزها به خبرگزاری کار ایران گفته است که «کشورهای خارجی به‌صورت مستقیم در استخراج رمزارز در ایران فعالیت ندارند، اینها در قالب بنگاه‌های ایرانی هستند که سرمایه‌گذاری خارجی دارند. هیچ شرکت خارجی از ما مجوز نگرفته است. مثل اینکه چند درصد از یک شرکت داخلی برای شخصی با ملیت دیگر باشد.» این گفته می‌رساند که محور اصلی استخرج رمزارزها در ایران کشورهای خارجی هستند و در واقع قطعی برق این روزها هم به حساب خارجی‌ها بوده است.

آماری جالبی در رابطه با تولید رمزارزها در ایران اعلام شده است که می‌گوید حدود ۵ درصد از رمزارزهای جهان در ایران تولید می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به‌دلیل عدم واردات مواد اولیه مجبور شدند کاربری خود را تغییر دهند و به مزرعه رمز ارز تبدیل کنند. توجه داشته باشید که هم اکنون در ایران بیش از ۳هزار مزرعه رمزارز وجود دارد و به دلیل اینکه این واحدهای تولیدی از برق صنعتی استفاده می‌کنند می‌توانند یکی از مهمترین عوامل قطعی برق در ایران باشد. البته ناگفته نماند که تولید این رمزارزها در وضعیت تحریم به ایران بسیار کمک کرده است به‌همین دلیل برخی از این مزارع با مجوز فعالیت می‌کنند و برخی هم بدون مجوز مشغول تولید رمزارزها هستند.اسماعیل کهرم معتقد است که اگر فکر اساسی برای کنترول مزارع رمزارزها نشود به زودی با بحران محیط زیستی روبه‌رو خواهیم شد.

اسماعیل کهرم، تحلیل‌گر مسایل محیط زیستی با اشاره به حضور کشورهای خارجی در ایران برای استخراج رمزارزها می‌گوید: «همه دنیا می‌دانند که برق در ایران ارزان است و به همین دلیل کشوری مانند چین که نفوذ زیادی هم در منطقه دارد ایران را به مزرعه استخراج رمزارزهای خود تبدیل کرده است. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در مقابل فروش برق ارزان به چینی‌ها چه چیزی می‌توانیم دریافت کنیم که بتواند آلودگی محیط زیست ایران را جبران کند؟»

او با اشاره به خطرناک بودن مزارع استخراج رمزارزها برای محیط زیست ادامه می‌دهد: «وضعیت جوی در ایران که با کاهش چشم‌گیر بارش باران روبه‌رو هستیم، باعث می‌شود تا نیروگاه‌های تولید برق به سمت استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند مازوت حرکت کنند. وقتی آب نباشد طبیعی است که این نیروگاه‌ها باید از سوخت فسیلی بیشتری استفاده کنند و در نتیجه آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌شود و هوا هم آلوده‌تر می‌شود.»

کهرم با تاکید بر جلوگیری از گسترش مزارع رمزارزها در ایران اضافه می‌کند: «هنگامی که مردم ما از استخراج رمزارزها هیچ سودی نمی‌برنند و تنها قطعی برق و آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شامل حال آنها می‌شود معنایی ندارد که مسوولان به چنین فعالیت‌های مجوز بدهند و فعالیت آنها را قانونی توصیف کنند.»

این تحلیلگر مسایل محیط زیستی با تاکید بر قطع کامل فعالیت این مزارع ادامه می‌دهد: «با این کار سکان هدایت محیط زیست ایران هم به چینی‌ها سپرده شده است ولی وظیفه ما این است که به مسوولانی که توجه‌ی به محیط زیست ندارند تذکر بدهیم تا از گسترش چنین فعالیت‌هایی جلوگیری بشود در غیر این صورت هرچه جلوتر برویم و با کاهش بارش باران دست به گریبان باشم طولی نمی‌کشد که ریه‌های شهروندان پر از مازوت خواهد بود.»

منبع: ساعت24

کلیدواژه: رمزارزها در ایران استخراج رمزارزها مزارع رمزارزها استخراج رمزارز کشورهای خارجی مزارع رمزارز محیط زیست قطعی برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۰۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است

جمعی از معلمان سراسر کشور در سالروز شهادت شهید مطهری با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.   به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری دیدار  کردند.   ️این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبری است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.   گزیده بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار را در ادامه بخوانید:   * تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است   * تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است؛ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.   * الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند.   * غزه امروز مسئله اول دنیا است؛صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار  افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.   * نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است.   * فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد.   * دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این‌جور با آنها رفتار میشود/ رفتار آمریکا حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد   *شما ملاحظه کنید آمریکایی‌ها و دستگاه‌های مرتبط با آنها، با مخالفت زبانی با اسرائیل چه معامله‌ای دارند انجام می‌دهند! دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا نه تخریب کردند، نه شعار تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند، نه شیشه‌ای را شکستند؛ این‌جور دارد با آنها رفتار می‌شود.   *این رفتار آمریکایی‌ها هم، حقانیت موضع جمهوری اسلامی را در بدبینیِ به آمریکا نشان داد؛ یعنی در واقع شد پشتوانه‌ی همین «مرگ بر آمریکا»یی که شما می‌گویید. نشان داد به همه که آمریکا شریکِ جرم است. یک حرفی هم ممکن است یک وقتی بزنند به‌عنوان مثلاً دلسوزی! دروغ است، خلاف واقع است.   *آنچه که انسان مشاهده می‌کند در عمل، نشان‌دهنده‌ی همراهی و همدستی آمریکا در این جرم بزرگ، در این گناه نابخشودنی، با رژیم صهیونیستی است. اینها شریک جرمند. چطور میشود نسبت به یک چنین نظامی، نسبت به چنین رژیمی، انسان خوش‌بین باشد؟ چطور ممکن است؟ یا به حرف او اعتماد بکند.   این خبر تکمیل می‌شود کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • استاندار هرمزگان:جذب سهمیه استخدامی معلمان وظیفه ما است
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند