Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارهای نشر در اردیبهشت ماه حکایتاز افزایش ۵درصدی قیمت کتاب نسبت به بازه زمانی سال گذشته دارد. کمتر شدن فاصله ترجمه و تالیف در حوزه کودک و نوجوان نیز از دیگر ویژگی‌های نشر در سال جاری است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشر کتاب این روزها کم‌رمق‌تر و بی‌جان‌تر از همیشه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر کرونا و تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی موجب کاهش فعالیت ناشران در یک سال گذشته شده بود،‌ حالا نبود کاغذ دولتی و گرانی این کالا در بازار آزاد موجب شده تا ناشران فعلاً از انتشار کتاب‌های جدید دست بکشند‌، از همین رو اردیبهشت‌ماه که بهار صنعت نشر بود،‌ حالا تنها انتشار کمتر از 7 هزار عنوان را در خود جای داده است.

بر اساس آمارهای نشر کتاب در اردیبهشت ماه سال جاری 7 هزار و 591 عنوان کتاب اعلام وصول شده‌اند که از این میان بیش از 700 نسخه در فرودین ماه منتشر شده و به دلیل تعطیلی‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وصول نشده‌اند. بنابراین آمار واقعی نشر کتاب در اردیبهشت ماه کمتر از 7 هزار نسخه است.

از میان کتاب‌های اعلام وصول شده اردیبهشت ماه 5 هزار و 232 عنوان تالیف و 2 هزار و 359 عنوان ترجمه هستند.  ناشران تهرانی  6 هزار و 200 عنوان کتاب و ناشران شهرستانی هزار و 391 عنوان منتشر کرده‌اند.

شمار کتاب‌های چاپ اول نیز 4 هزار و 792 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 2 هزار و 799 عنوان  بوده است. باید توجه داشت که حجم بسیاری از کتاب‌های منتشر شده طی سال‌های اخیر را کتاب‌سازی‌ها به خود اختصاص داده‌اند. ناشرانی که در سایه دست و دلبازی وزارت ارشاد در صدور مجوز نشر قارچ‌گونه سربرآورده‌اند و با کپی‌کردن کتاب‌‌های پرفروش ناشران‌، با نام مترجمان دورغین اقدام به انتشار کتاب‌ کرده‌اند.

در میان رده‌های دیویی نشر‌،  ادبیات با هزار  و 539 عنوان در صدر و پس از آن علوم اجتماعی با هزار و 126 عنوان، کودک و نوجوان با هزار و 105 عنوان‌ و علوم عملی با هزار و 59 عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. کمترین آمار انتشار کتاب نیز در حوزه علوم طبیعی با 106 عنوان است.

افزایش قیمت 15 درصدی کتاب در سال 99/ شمارگان آب رفتچراغ نشر نیمه خاموش شد/آمارهای نگران‌کننده در تیرماه+ جدول

ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان  هزار و 359 عنوان کتاب در اردیبهشت ماه منتشر کرده‌اند که از این تعداد 560 عنوان تالیف و 541 عنوان ترجمه بوده است. فاصله نزدیک و نگران‌کننده میان ترجمه و تالیف در ادبیات کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر همچنان ادامه دارد و فکری نیز برای آن نشده است. مخاطبان کودک ونوجوان ایرانی که زمانی پای داستان‌های کلیه و دمنه و حکایت‌های بوستان سعدی می‌نشستند‌، حالا پای انواع و اقسام کتاب‌های منتشر شده غربی که عموما با رویکرد وحشت همراه هستند می‌نشینند و ناشران نیز به بهانه کم‌هزینه‌تر بودن ترجمه‌، انتشار آن‌ها را ترجیح می‌دهند.

موضوع نگران‌کننده دیگر در حوزه کتاب کودک و نوجوان کاهش تولید محتوای جدید است‌،  شمار کتاب‌های چاپ اول کودک و نوجوان در اردیبهشت ماه 467 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 637 عنوان بوده است. این موضوع که در ماه‌های پیش از این نیز ادامه داشته نشان می‌دهد که در حوزه کودک و نو جوان ناشران بیشتر تمایل به تجدید چاپ کتاب‌های گذشته خود به دلیل کم‌تر بودن هزینه‌ها نسبت به تالیف دارند. در این میان نویسندگان نیز از عدم انتشار کتاب‌هایشان ناراضی هستند.

 شمارگان کتاب های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان 1700 نسخه بوده است و میانگین قیمت در این حوزه 27 هزار تومان بود است. شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده اردیبهشت ماه اما 1200 نسخه بوده است،‌ نباید فراموش کرد‌، در سال‌‌های اخیر با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد نشر اغلب ناشران برخلاف شمارگان اعلامی خود کتاب‌ها را در شمارگان محدودتر برای نمونه 500 نسخه منتشر می‌کنند، بنابراین درباره صحت آمار شمارگان اعلامی نشر نمی‌توان چندان مطمئن بود.

میانگین قیمت کتاب در اردیبهشت ماه نیز 50 هزار تومان بوده است،‌ این رقم در اسفند ماه سال گذشته نیز در همین حدود بوده است. اما در مقایسه با بازه زمانی مشابه در اردیبهشت ماه سال 99 که قیمت کتاب 33 هزار تومان بوده است شاهد افزایش 5 درصدی قیمت کتاب بوده‌ایم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب کودک و نوجوان کتاب کودک و نوجوان کتاب در اردیبهشت ماه کتاب های منتشر شده کودک و نوجوان انتشار کتاب قیمت کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد. افزایش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بود و تنها قطعه‌ای را که در کانال بالاتر نشاند، سکه امامی بود.

مهار بازار طلا مقطعی است؟

کارشناسان اقتصادی شکل‌گیری هر روندی در بازار طلا را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. با وجود اینکه سیاست‌گذار همواره درصدد ایجاد چارچوب قیمتی مشخصی برای دلار است، اما تحلیلگران اقتصادی اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و و معتقدند قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با وجود این، آنها می‌گویند نباید انتظار رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

توصیه کارشناسان اقتصادی به خریداران بازار فلز زرد خرید‌های پلکانی و ممانعت از نقطه‌زنی است.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۲ دلاری معامله می‌شود و کاهش نزدیک به ۶ دلاری دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۴ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۴۹۰ تومانی نسبت به روز گذشته داشته است.

سکه امامی میلیونی رشد کرد

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رشد یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومانی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه بهار با افزایش ۶۹۵ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی بسته شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع‌سکه نیم میلیون تومان گران شد و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه گرمی روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا ۵۰۰ هزار تومان گران شد

قیمت طلا در سومین روز معاملاتی هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۶۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۷۷۱ هزار تومان، سکه بهار ۸۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۶ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


دیگر خبرها

  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟