Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@16:55:17 GMT

خاموشی خطوط دیگری را رقم نزنیم

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۱۸۸۹

خاموشی خطوط دیگری را رقم نزنیم

شهاب شهیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در حاشیه برگزاری نمایشگاه «خطوط خاموش» در اصفهان اظهار داشت: اصفهان حق همیشگی بر احیاگری خطوط اسلامی دارد و استاد حبیب الله فضایلی مهم‌ترین و اولین فردی بود که خطوط اسلامی را یکپارچه عرضه کرد و در زنده کردن اقلام خوشنویسی سهم بسزایی داشت.

وی افزود: استاد فضایلی این عصاره مکتب اصفهان نه تنها به قلم و هنر بلکه به نظر و پژوهش تا حدود بسیاری راه را بر همگان هموار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کافی است دو شاهکار «اطلس خط» و «تعلیم خط» را از تاریخ خوشنویسی معاصر ایران حذف کنیم، آنگاه معلوم نبود که در تاریخ خط ایران چه اتفاقی می‌افتاد.

استاد فضایلی، مهم‌ترین ستون تاریخ خوشنویسی

استاد تاریخ هنر و پژوهشگر خوشنویسی با بیان اینکه مهم‌ترین ستون تاریخ خوشنویسی نقش استاد فضایلی است، گفت: استاد فضایلی در سال‌هایی که دسترسی به تصاویر و امکانات وجود نداشت با دیدن کتیبه‌ها و سفر کردن سعی در تمرین خطوط مختلف داشت و وی از پیشگامان احیای خطوط اسلامی است.

وی در خصوص خاموشی برخی از خطوط تصریح کرد: اولین بار پیشگامان و بزرگان خط، خطوط پراکنده را نهادینه و تبدیل به قلم می‌کنند اما همواره اقلام و گونه‌های مختلف و متنوعی از خطوط وجود داشته که همچنان کشف نشده است، بنابراین اولین خاموشی با از بین رفتن بسیاری از خطوط اتفاق می‌افتد و بعد از آن اقلام شناخته شده ۶ گانه خوشنویسی به عنوان اقلام رسمی مطرح می‌شوند.

خاموشی خطوط در دوران صفوی و پهلوی

شهیدانی با بیان اینکه خاموشی دوم خطوط در دوره صفوی رخ می‌دهد، گفت: با پیدایش قلم نستعلیق، شدت گرفتن علاقه‌مندی ایرانیان به این خط و رواج این نوع قلم باعث می‌شود که دیگر اقلام به تدریج کمرنگ و کنار بروند.

وی افزود: خاموشی سوم از دوره پهلوی به دلیل رواج سایر هنرها، مدرنیسم و شبه مدرنیسم آغاز می‌شود که در خوشنویسی و سایر هنرها و رفتارهای ایرانی‌ها که سنتی عمل می‌کردند گسست ایجاد می‌شود که حتی برخی از شیوه‌های تراش و ساخت کاغذ منسوخ شده است.

اسناد تاریخی و هنر خط را در معرض عموم قرار دهید

استاد تاریخ هنر و پژوهشگر در زمینه خوشنویسی خاطر نشان کرد: هنگامی که به جاذبه اقلام و خطوط تاریخی اسلامی و تلاش هنرمندان برای احیاگری آنها توجه می‌کنیم، متأسفانه می‌بینیم که بسیاری از آنها در زیر قوانین و قواعد بی‌رویه موزه‌های داخلی و یا اسناد و مدارک برای عموم قابل مشاهده نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین لازمه احیا و گسترش این نوع از هنرها در معرض عموم قرار دادن است که به همت نمایشگاه‌ها و مراکز فرهنگی رخ می‌دهد که همه مردم و علاقه مندان بتوانند از این اسناد تاریخی استفاده کنند.

تقدم ارزیابی خط بر خوشنویسی

شمیرانی یادآور شد: خطوط و اقلام خوشنویسی تدریجی به وجود می‌آیند اما به هر حال افرادی این خطوط و اقلام را نهادینه و نظام‌مند کردند و اگرمجموعه‌ای از تحولات خط را ارزیابی کنیم آنگاه می‌توانیم به خوشنویسی بپردازیم.

وی با اشاره به دومین رویداد ملی خطوط خاموش گفت: این رویداد با نمایش آثار منتخب ملی و برگزاری کارگاه‌های خطوط سنتی و بازخوانی خطوط برگزار شده است و تا تاریخ ۲ تیرماه در عمارت سعدی اصفهان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همچنین در تلاش هستیم که کتابخانه تخصصی خط و خوشنویسی راه اندازی کنیم تا مکانی برای ارتباط و دیدار اساتید و علاقه‌مندان فراهم شود.

کد خبر 5224782

منبع: مهر

کلیدواژه: خطاطی خوشنویسی اصفهان حوزه هنری اصفهان انتخابات 1400 ویروس کرونا بوشهر چالش شایستگی کرمانشاه گرگان آمار کرونا شیراز خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا سیدابراهیم رئیسی اردبیل مشارکت مردم در انتخابات شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۱۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان 

سردار ناصر فرشید گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان، در پی دریافت خبری مبنی بر نگهداری انواع لوازم خانگی خارجی در یک انبار در شهر کرمان، بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: ماموران ضمن هماهنگی قضایی و با همراهی کارشناسان اداره صمت استان در بازدید از این انبار، بیش از ۴۰ دستگاه انواع لوازم خانگی خارجی، شامل: یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و دیگر لوازم منزل را کشف و آنان را تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان دادند.  

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش این اقلام را بیش از ۳۰ میلیارد ریال برآورد کردند، بیان داشت: در این خصوص یک متهم دستگیر و به تعزیرات حکومتی معرفی شد که در این رابطه با توجه به ضرر و زیان عرضه کالای قاچاق به جای تولیدات داخلی از همگان می‌خواهیم نگهداری و فروش هر گونه اقلام قاچاق و غیر مجاز را به شماره ۰۹۶۳۰۰ سامانه خبری پلیس امنیت اقتصادی گزارش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان 
  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • رسول جعفریان: مبدع اصطلاح کذایی خلیج عربی جمال عبدالناصر نبود/ نوشته‌ی داخل عبای بحرینی برملا می‌کند
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم