Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@02:32:38 GMT

شایع ترین علت ژنتیکی مرگ شیرخواران

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۲۱۷۰

شایع ترین علت ژنتیکی مرگ شیرخواران

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مرضیه بابایی، گفت: آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)، یک بیماری عصبی-عضلانی نادر است که با از دست رفتن نورون‌های حرکتی و تحلیل‌رفتن عضلات همراه است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در دوران نوازدی یا خردسالی تشخیص داده می‌شود، افزود: SMA در صورت عدم درمان، شایع‌ترین علت ژنتیکی مرگ شیرخواران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته آتروفی عضلانی نخاعی ممکن است خود را در سال‌های بعدی زندگی نشان دهد که در این صورت سیر خفیف‌تری دارد.

بابایی در خصوص شایع‌ترین نشانه‌های آتروفی عضلانی نخاعی، گفت: ضعف پیش‌رونده ماهیچه‌ها شامل عضلات تنفسی و اندام‌ها از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری است. سایر نشانه‌ها شامل کنترل اندک روی حرکات سر، اشکال در بلع، انحراف ستون فقرات و مشکل در نشستن و راه رفتن است.

وی ادامه داد: SMA با توجه به شدت و سن شروع علائم به ۵ نوع تقسیم بندی می‌شود. نوع صفر در نوزادی و بدو تولد، نوع یک قبل از ۶ ماهگی بروز می‌کند و کودک قادر به نشستن نیست، نوع دو بعد از یک سن سال و نیمی که کودک قادر به ایستادن نیست، نوع سه بعد از سه سالگی که کودک به سختی راه می‌رود و نوع چهار بعد ۲۱ سالگی که بیمار دارای ضعف و اختلال در راه رفتن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عواقب بیماری آتروفی عضلانی نخاعی را بر حسب شدت، متغیر دانست و گفت: انواع بسیار شدید آن که نوع صفر و یک است با عوارض شدیدی همراه می‌شود، اما مبتلایان به انواع خفیف‌تر بیماری، امید به زندگی بهتری دارند.

به گفته بابایی، در حال حاضر درمان این بیماران شامل اقدامات توانبخشی و حمایتی است، اگرچه با معرفی درمان‌هایی از قبیل ژن درمانی در سال‌های اخیر، امید به زندگی در این بیماران به شدت بالا رفته‌، ولی هزینه این نوع درمان در کل دنیا بسیار زیاد است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: نحوه وراثت این بیماری به صورت اتوزومال مغلوب است؛ در واقع پدر و مادر باید ناقل این بیماری باشند تا علائم در کودک بروز یابد. با توجه به افزایش ازدواج‌های فامیلی در کشور، به نظر می‌رسد این بیماری شیوع قابل توجهی داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی اکبر کمیجانی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نوزادان شیرخواران مرگ و میر آتروفی عضلانی نخاعی انتخابات 1400 محسن رضایی اکبر کمیجانی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آتروفی عضلانی نخاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۲۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است

وزیر بهداشت گفت: رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی یک سرمایه گذاری برای سلامت کشور در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن 7 سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در 7 سال اول زندگی او ایجاد می‌‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد. 

وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در 7 سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن 7 سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید.  این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا 7 سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند. 

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در 10 یا 20 سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

خبر در حال تکمیل است...

 

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان