Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@03:48:18 GMT

هنگ‌کنگ مهم‌تر است یا بحرین؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۲۸۳۹

هنگ‌کنگ مهم‌تر است یا بحرین؟

ایران اکونومیست- به نظر می‌رسد اهمیت دیدار برابر تیم گمنام هنگ‌کنگ به مراتب برای ایران بیش از بازی با بحرین است! شاید این ادعا عجیب و غریب به نظر برسد ولی با بررسی بهتر شرایط می‌توان بیشتر به اهمیت دیدار ایران با هنگ‌کنگ که قرار است روز سیزدهم خرداد برگزار شود، پی برد.

«تیم ملی فوتبال ایران، با پایان‌بخشیدن به اردوی کیش به بحرین رسید تا به طور رسمی مهیای دیدارهای برگشت مرحله انتخابی جام جهانی باشد؛ جایی که در گروه سوم باید با تیم‌های عراق، بحرین، هنگ‌کنگ و کامبوج دیدار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در جدول این گروه با یک بازی کمتر در مقایسه با چهار تیم دیگر، با شش امتیاز، پشت سر تیم‌های عراق و بحرین ۱۱ و ۹ امتیازی قرار گرفته است. با توجه به شرایط همین جدول، ایران چاره‌ای غیر از آن ندارد که برای رسیدن به مرحله دوم انتخابی جام جهانی در آسیا، یکی پس از دیگری از سد رقبایش عبور کند. واضح است که دو رقیب جدی ایران برای صعود از این گروه، دو تیم بالانشین یعنی عراق و بحرین هستند. از طرفی، تا الان کارشناسان زیادی هم صحبت کرده و با توجه به میزبانی بحرین، این تیم را خطرناک‌ترین رقیب ایران در بازی‌های برگشت توصیف و عنوان کرده‌اند اهمیت این دیدار برای ملی‌پوشان ایرانی بیش از سایر بازی‌هاست. با وجود چنین ادعایی اما به نظر می‌رسد اهمیت دیدار برابر تیم گمنام هنگ‌کنگ به مراتب برای ایران بیش از بازی با بحرین است! شاید این ادعا عجیب و غریب به نظر برسد ولی با بررسی بهتر شرایط می‌توان بیشتر به اهمیت دیدار ایران با هنگ‌کنگ که قرار است روز سیزدهم خرداد برگزار شود، پی برد. در واقع ایران باید بازی‌های برگشت را از همین تقابل با هنگ‌کنگ استارت بزند و سه امتیاز اول را دشت کند ولی در این بین اماواگرهایی وجود دارد.

هنگ‌کنگ؛ تدارکاتی یا جدی؟

اگرچه هنوز تصمیم کادر فنی تیم ملی ایران مشخص نشده ولی برای نوع رویکرد به بازی نخست تیم ملی ایران دو نسخه پیچیده شده است. اولین نسخه می‌گوید با توجه به این که شاگردان اسکوچیچ دیداری تدارکاتی پیش از شروع این بازی‌ها نداشته‌اند، بازی با هنگ‌کنگ بهترین فرصت است تا اسکوچیچ تیمش را بسنجد. نسخه دوم اما فرضیه نخست را خطرناک عنوان می‌کند و می‌گوید با توجه به وضعیت جدول این گروه که ایران نیاز مبرم به پیروزی در بازی‌های باقی‌مانده دارد، بهتر است به دید یک بازی کاملا جدی و رسمی به هنگ‌کنگ نگریسته شود. این دوگانگی در شرایطی به وجود آمده که به نظر می‌رسد نسخه دوم منطقی و منطبق با واقعیت موجود باشد چون کوچک‌ترین غافلگیری در این دیدار می‌تواند آرزوهای ایران برای رسیدن به مرحله دوم انتخابی را به باد دهد.

خطر هنگ‌کنگ!

هیچ هوادار فوتبالی در ایران حس نمی‌کند تیم ملی مشکلی برای بازی با هنگ‌کنگ داشته باشد؛ احساسی درست که به واسطه اختلاف سطح زیاد بین فوتبال این دو کشور شکل گرفته است. با این حال در همین زمینه هم یکی، دو نکته نگفته باقی مانده است. هنگ‌کنگی‌ها بدشانس بودند که در اولین دیدارشان در مرحله انتخابی در کامبوج، برابر رقیب ضعیف این گروه به نتیجه مساوی یک – یک رسیدند. چه‌بسا اگر این تیم در آن بازی برنده می‌شد، الان در جدول گروه سوم بالاتر از ایران قرار گرفته بود! این همان موضوع فراموش‌ شده است چون بعد از ایران شش‌امتیازی، هنگ‌کنگ با پنج امتیاز در رده بعدی ایستاده و روی کاغذ خطری بالقوه برای تیم ملی است! از آنجا که فوتبال چندان قابل پیش‌بینی نیست و بیشتر بازیکنان و مربیان برای پیروزی در زمین بازی می‌کنند، اگر ایران این تیم را دست‌ کم بگیرد، ممکن است غافلگیر شود و در صورت غافلگیری حتی جایش در جدول هم متزلزل شده و یک پله سقوط می‌کند! باورپذیری این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم هنگ‌کنگی‌ها پیش از این موفق شده‌اند بحرین، تیمی که عنوان شده جدی‌ترین رقیب ایران در این گروه است، را متوقف کنند! درست است که سطح فوتبال این تیم قابل مقایسه با تیم ملی فوتبال ایران نیست ولی این تیم نشان داده چندان دست‌وپا بسته هم نیست و می‌تواند ریگی در کفش هر تیم بزرگی باشد. ضمن این که آمادگی بیشتر هنگ‌کنگی‌ها در مقایسه با تیم ملی در این مقطع کنونی را هم باید زیر ذره‌بین برد؛ این مورد را می‌توان از بازی‌های شرق آسیا که در حد واسط مرحله رفت و برگشت بازی‌های انتخابی جام جهانی برگزار شد، پی برد؛ جایی که این تیم برابر سه قدرت شرق یعنی کره، ژاپن و چین قرار گرفت و توانست دو تا از این سه تیم را آزار دهد. هنگ‌کنگ ابتدا به کره با دو گل باخت، بعد به ژاپن ۵ بر صفر باخت و سپس برابر چین هم ۲ بر صفر مغلوب شد.

فارغ از شکست‌هایی که این تیم در این برهه داشته می‌توان یک مورد را برجسته کرد و آن هم این که پیش از تقابل با ایران، هنگ‌کنگی‌ها سه بازی با تیم‌های خوب و گردن‌کلفت آسیایی داشته و دست‌ کم محک بسیار جدی‌تری در مقایسه با ایرانی خورده‌اند که بدون بازی تدارکاتی (بدون در نظر گرفتن بازی با ازبکستان که زمان زیادی از آن می‌گذرد) پا به این رقابت‌ها گذاشته‌اند. پس هنگ‌کنگ علاوه بر این که ترسی از رقابت با تیم‌های مطرح آسیایی ندارد برای زنده نگه‌داشتن آخرین شانس‌هایش هم که شده چاره‌ای به غیر از پیروزی برابر ایران ندارد. چنین «انگیزه»ای اگر از سوی شاگردان اسکوچیچ نادیده گرفته شود می‌تواند عواقب سنگینی داشته باشد.

اهمیت ۳ امتیاز

در بالا عنوان شد که با توجه به وضعیت جدول، گرفتن سه امتیاز بازی نخست برای ایران از نان شب واجب‌تر است؛ حالا یک نکته دیگر هم در این بین وجود دارد که این اهمیت را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد: رسیدن به بحرین. ایران اگر از سد هنگ‌کنگ عبور کند و سه امتیاز را به دست بیاورد با تعداد بازی‌های برابر ۹ امتیازی شده و جای بحرین را در رده دوم جدول رده‌بندی می‌گیرد. این مورد فشار مضاعفی به بحرینی‌ها وارد می‌کند تا برای حفظ جایگاهشان در رتبه دوم، در دیدار برابر ایران شکست نخورند. اتفاقا موضوعی که کار بحرین را سخت‌تر می‌کند حذف نتایج تیم کامبوج، به عنوان ضعیف‌ترین تیم گروه در انتهای مسابقات است. اگر چنین اتفاقی رقم بخورد آن وقت یک‌ امتیازی که بحرین در دیدار برابر هنگ‌کنگ از دست داده برایش دردسرساز می‌شود. بحرینی‌ها به این ترتیب با توجه به تساوی رفت و برگشت با عراق آن وقت سه مساوی و یک برد (برابر ایران) خواهند داشت و اگر به ایران هم ببازند که عملا از گردونه رقابت‌ها خارج می‌شوند. اگر چنین شود ایران با سه برد (برد رفت در دیدار برابر هنگ‌کنگ و دو برد احتمالی برابر هنگ‌کنگ و بحرین) ۹ امتیازی می‌شود و بالاتر از بحرین شش‌امتیازی قرار می‌گیرد. پیش‌شرط این اتفاق اما دشت سه‌امتیازی ایران از بازی نخست مرحله برگشت برابر هنگ‌کنگ است؛ موضوعی که علاوه بر کمک زیاد به وضعیت جایگاه تیم ملی در جدول، می‌تواند باعث استرس رقبای مستقیم ازجمله بحرین و عراق هم بشود.»

 

 شرق

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برابر هنگ کنگ اهمیت دیدار دیدار برابر هنگ کنگی ها هنگ کنگ سه امتیاز بازی ها تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است

کارشناس فوتبال با بیان این که استقلالی ها دیدار سختی برابر تراکتور خواهند داشت گفت: هر چند شاگردان نکونام شرایط خوبی دارند اما تغییراتی که در کادر فنی حریف رخ داد به ضرر آبی ها خواهد بود.

به گزارش مشرق، غلامرضا فتح آبادی دلایل شکست سرخپوشان در جام حذفی و باخت دوباره به آلومینیوم اشاره کرد و گفت: پرسپولیس به اشتباهات سرمربی و خط دفاع تیمش باخت و به نوعی خودزنی کرد تا همانند استقلال جام حذفی را از دست داده و تنها امیدش رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر باشد.

این پیشکسوت فوتبال ادامه داد: باید به تفکرات سرمربی احترام گذاشت اما اینکه سرمربی پرسپولیس دست به تعویض های می زند که به ضرر تیم می شود عجیب است. پرسپولیس شروع خوبی داشت دوبار دروازه آلومینیوم را باز کرد و همه این تیم را برنده می‌دانستند اما تغییرات عجیب باعث شد که شکست را پذیرا شود.

کارشناس فوتبال در خصوص شرایط استقلال برای دیدار برابر تراکتور که روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در تبریز برگزار می شود گفت: تراکتور با برد برابر حریف در جام حذفی حالا با روحیه ای خوب خود را آماده دیدار برابر استقلال خواهد کرد. تغییر در کادر فنی برای این تیم مفید بوده اما به سود استقلال نخواهد بود.

مهاجم سابق فوتبال ایران ادامه داد: آبی پوشان می دانند بازی سختی در پیش خواهند داشت و باید خود را آماده یک دیدار بسیار حساس و سخت کنند ، نکونام می داند که تساوی هم برای تیمش خوب نیست و باید برنده از زمین خارج شود. البته پرسپولیس هم بازی آسانی برابر سپاهان نخواهد داشت و استقلال دوست دارد بازی با تساوی یا شکست پرسپولیس به پایان برسد تا موقعیت استقلال کمتر به خطر بیفتد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استقلال با بردهای اقتصادی صدرنشین لیگ است و بطور حتم با این تاکتیک در تبریز هم به میدان خواهد رفت تا سه امتیاز حساس این دیدار را از آن خود کند و امید بیشتری به قهرمانی داشته باشد.

پیشکسوت فوتبال ادامه داد: البته صحبت در خصوص عملکرد سرخابی ها برابر حریفانشان راحت است اما تا عصر چهارشنبه باید صبر کرد تا ببینیم این دو دیدار می تواند بهترین بازی های دور برگشت لیگ باشد یا احتیاط بیش از اندازه جذابیت دو دیدار را از بین خواهد برد.

فتح آبادی در پایان و در پاسخ به این پرسش که کدام یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس به قهرمانی خواهند رسید گفت: پیش بینی کمی زود است چون دو تیم تنها یک امتیاز فاصله دارند اما اعتقاد دارم هر تیمی که اشتباه نکند و از فرصت های بدست آمده بهترین استفاده را ببرد بطور حتم قهرمان خواهد شد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • چه غیرمنصفانه: رئال قسر در رفت!
  • تصمیم قطعی رئال برای جشن قهرمانی
  • تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است
  • تاریخچه دیدارهای الکلاسیکوی ایران / اردیبهشت‌ طلایی‌رنگ است
  • تاریخچه دیدارهای الکلاسیکوی ایران / اردیبهشت‌ماه طلایی‌رنگ است
  • آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران
  • رجب‌زاده: حکم کمیته انضباطی را باور نمی‌کنم
  • مطهری فقط به شکست دادن استقلال فکر می‌کند و بس!
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد