Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین اقدام مهم دولت بایدن در قبال کوبا قوی‌ترین سیگنالی بوده است که نشان می‌دهد کاخ سفید تمایل چندانی برای بازنگری در سیاست‌های دوره ترامپ در قبال هاوانا ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته کوبا را در فهرست کشورهایی قرار داد که همکاری کاملی با ایالات متحده در زمینه مقابله با تروریسم نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوبا: اتهامات آمریکا علیه ما بی‌اساس و دارای اهداف سیاسی استواکنش کوبا به اتهامات تروریستی دولت بایدن

برای کسانی که حامی عادی شدن روابط بین آمریکا و کوبا هستند، این اقدام یک تصمیم کاملا سیاسی بوده ولی این اقدام نشان می دهد که دولت بایدن احتمالا رویکرد سختگیرانه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا را ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش فولتون آرمسترانگ استاد دانشگاه آمریکایی و مقام سابق دولت کلینتون در این باره گفت: این یک تصمیم سیاسی است و نشانگر آن است که دولت بایدن قصد دارد وضعیت فعلی در قبال کوبا را حفظ کند.

این تصمیم تحت قانون کنترل صادرات تسلیحات اتخاذ شده است که دولت آمریکا را ملزم می کند در ماه می هر سال گزارشی را درباره همکاری کشورهای مختلف در زمینه مقابله با تروریسم ارائه کند.

دولت اوباما در سال 2015 نام کوبا را از این فهرست حذف کرده بود ولی ترامپ در روزهای آخر ریاست جمهوری اش بار دیگر کوبا را به این فهرست بازگرداند.

در حالی که تیم بایدن وعده داده بود تا در سیاست ترامپ در قراردادن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم بازنگری کند ولی جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در ماه مارس به خبرنگاران گفت که تغییر سیاست در قبال کوبا در بین اولویت های کاری بایدن قرار ندارد.

کوبایی ها نیز این اقدام دولت بایدن را دنباله روی از سیاست های ترامپ می دانند.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که این تصمیم پس از بررسی های انجام شده درباره همکاری های کلی کوبا در زمینه مقابله با تروریسم اتخاذ شده است.

کوبا در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد: دولت بایدن با حفظ سیاست ها و رویکرد دولت ترامپ در قبال هاوانا، مدعی شده است که کوبا همکاری کاملی در زمینه مقابله با تروریسم نداشته است.

 دولت کوبا افزود: دولت بایدن همچنان سیاست های دولت ترامپ در قبال هاوانا را دنبال می کند و ادعا کرده است که هاوانا در زمینه مقابله با تروریسم همکاری کاملی نداشته است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در یادداشت کوتاهی برای نمایندگان کنگره نوشته است: من این مساله را برای کنگره تایید می کنم که این کشورها همکاری کاملی با ایالات متحده در زمینه مقابله با تروریسم ندارند: کوبا، ایران، کره شمالی و ونزوئلا و سوریه.

این یادداشت روز 14 ماه می توسط بلینکن امضا شده ولی تا سه شنبه گذشته منتشر نشده بود.

جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در جریان رقابت های انتخاباتی وعده داده بود تا در سیاست های دولت ترامپ در قبال کوبا تجدیدنظر کند، سیاست هایی که تنها به ضرر مردم کوبا بوده و موجب پیشرفت دموکراسی و حقوق بشر نشده است.

بایدن زمانی که دولت آمریکا در سال 2016 میلادی روابط خود با دولت رائول کاسترو رئیس جمهور سابق کوبا را بهبود بخشید، معاون باراک اوباما بوده است.

ترامپ پس از به قدرت رسیدن در سال 2017 میلادی، بسیاری از تحریم های کوبا را مجددا اعمال کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زمینه مقابله با تروریسم ترامپ در قبال همکاری کاملی قبال کوبا دولت بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

ایسنا/اصفهان رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دولت در راستای کاهش صادرات نفت و درآمدهای ارزی کشور، اقدام به آزادسازی نرخ انرژی و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی کرده است تا بتواند درآمدهای بودجه عمومی کشور را تأمین کند. درحالی‌که ثبات در سیاست‌های مالی و پولی و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد از الزامات رشد تولید و سرمایه‌گذاری است.

محمدرضا برکتین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثرات افزایش تعرفه برق واحدهای فولاد آلیاژی، با بیان این مطلب، اظهار کرد: اگر بخواهیم مجرد و یک‌سویه به موضوع انرژی نگاه کنیم، واقعیت این است که تعرفه انرژی در ایران کمتر از برخی کشورها است و مدیران صنایع باید از این فرصت برای تولید و صادرات بیشتر استفاده کنند، اما وقتی بخواهیم با نگاهی کلی‌تر موضوع را بررسی کنیم، متأسفانه در بیشتر مواقع، هزینه‌های تولید مثل برق، گاز، نرخ تسهیلات و مالیات به‌طور هم‌زمان و ناگهانی افزایش می‌یابد و حتی عطف‌به‌ماسبق هم می‌شوند که نتیجه این تصمیم‌های خلق ساعه می‌تواند باعث کاهش میزان تولید یا افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی شود.

ضرورت ثبات در سیاست‌های اقتصادی

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان، گفت: تولیدکنندگان  براساس داده‌های اقتصادی موجود، برای تولید و فروش محصولات خود برنامه‌ریزی و بر همین اساس با مشتریان خود رایزنی و قرارداد منعقد می‌کنند، اما وقتی به طور ناگهانی قیمت عوامل تولید مثل انرژی افزایش پیدا می‌کند، در چنین شرایطی تولیدکننده متضرر می‌‏شود و نمی‌‏داند چه تصمیمی باید بگیرد و با چه سازوکاری باید تعهدات قبلی خود را انجام دهد؟

برکتین با بیان اینکه سیاست‏‌های مالی و پولی باید با ثبات باشد و بر اساس منطق اقتصادی تعیین شود، تصریح کرد: در صورتی که دولت به هر دلیلی تصمیم  به تغییر در سیاست‌های اقتصادی یا تعرفه‌ای بگیرد، باید چند ماه قبل از اجرا، موضوع را به‌صورت کارشناسی شده بررسی و اطلاع‌رسانی کند تا فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس سیاست‌های اعلامی  و داده‌های جدید برای تولید و فروش خود برنامه‌ریزی کنند. البته  ممکن است پس از تغییر در سیاست‌های موجود، تولید برای برخی بنگاه‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد و همین امر باعث کاهش تولید یا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی نیز شود. موضوعی که بر خلاف سیاست جهش تولید بوده و موجب افزایش آمار بیکاری و مشکلات حقوقی برای فعالان اقتصادی خواهد شد.

افزایش چند برابری هزینه‏‌های تولید، بر خلاف شعار سال است

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، تصریح کرد: هر چند مسئولین تلاش دارند تا شعار سال تحقق پیدا کند، اما در عمل به نظر می‌رسد برخی مسائل مانند عدم تثبیت در سیاست‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید مانند نرخ بهره بانکی، تعرفه‌های انرژی، ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، مالیات مضاعف بر شرکت‌ها و... مغایر رشد تولید و شعار سال مقام معظم رهبری است و بر عکس، باعث کندشدن نرخ رشد تولید می‌شود.

برکتین اقزود: در حال حاضر هر یک از دستگاه‌های اجرایی مانند بانک‌ها، وزارت نیرو، سازمان مالیات، بیمه و...، به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که باعث ضربه خوردن تولید و کاهش میزان تولید می‌شود. برای مثال بورس و بانک هر دو زیر نظر یک وزارتخانه است، اما بانک مرکزی بر خلاف سیاست بورس که هدف آن جذب حداکثری نقدینگی و مشارکت مردم است، ناگهان نرخ بهره را به ۳۰ درصد افزایش می‌دهد که این نرخ، بیشتر از بازدهی بورس است؛ همین موضوع باعث افزایش عرضه سهام و سرعت‌بخشیدن به خروج نقدینگی‌ها از بورس خواهد بود.

سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: عموم سیاست‌گذاری‌ها بعضاً کارشناسی نشده و بدون هماهنگی با تولید کنندگان و تشکل‌ها اتخاذ می‌شود که نتیجه اجرای آن بر خلاف جهش تولید و مصالح کشور است.

برکتین تأکید کرد: دولت باید برای تحقق شعار سال و رشد تولید، سیاست‌های مالی و پولی را به‌طور منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعیین کند و هرگونه تصمیم مبنی بر تغییر در سیاست‌های اقتصادی توأم با کار کارشناسی شده و همراه باخرد جمعی باشد، با بخش خصوصی مشورت کرده و از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز نماید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا