Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان استاندار کردستان با بیان اینکه بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی کردستان یک ضرورت بلقوه است اعلام کرد که کاهش سطح آب‌های زیرزمینی قروه و دهگلان یک تهدید جدی است.

بهمن مرادنیا ظهر امروز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه که در استانداری کردستان برگزار شد با بیان اینکه سرمایه اصلی کردستان آب، خاک و منابع طبیعی است اظهار کرد که بهره‌برداری مناسب از این منابع طبیعی یکی از ضرورت‌های اصلی کردستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه تهدید بسیار جدی در دشت‌های قروه و دهگلان وجود دارد افزود که با یک هزار ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار انتقال آب سد آزاد به قوچم دهگلان آب مورد نیاز بخش کشاورزی تامین می‌شود.
استاندار کردستان تصریح کرد که آبگیری سد ژاوه و انتقال آن به دشت‌ قروه یکی دیگر از کارهای مهم برای توسعه کشاورزی در دشت‌های شرقی کردستان است.
وی عنوان کرد که توسعه سرمایه‌گذاری یکی دیگر از نیازهای کردستان است و متاسفانه در توسعه معادن سختگیری‌های زیادی می‌شود و این درحالی است کردستان ظرفیت‌های بلقوه در این زمینه دارد.
مرادنیا ادامه داد که توسعه باغات یکی از طرح‌های پیشران کردستان است ولی اجرای آن به کندی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها یکی از نگرانی‌های اصلی مردم کردستان است خاطرنشان کرد که متاسفانه امکانات کافی برای مهار آتش در اختیار استان نیست که سازمان جنگل‌ها در این خصوص اعتباراتی را درنظر بگیرد.
استاندار کردستان درپایان یادآور شد که به دلیل وجود روان آب‌ها در کردستان پژوهش‌های مناسبی در خصوص آبخیزداری می‌تواند انجام گیرد تا تاثیرات آن نمایان شود.
پرویز اوسطی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی در کل کشور مظلوم واقع شده است اظهار کرد که بحث حفظ سرزمین یکی از مشکلات کشور است که متاسفانه در دهه اخیر در بعضی استان‌ها شاهد آن بودیم.
وی افزود که امنیت غذایی به منابع طبیعی گره خورده است و متاسفانه در این مسیر منابع طبیعی فدا شده و بیش از ظرفیت از این منابع استفاده شده است.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع طبیعی کشور توان اکولوژیکی تولید هوای سالم را ندارد تصریح کرد که تولیدات منابع طبیعی بالای ۶۰۰ هزار تن در کردستان بوده و خوشبختانه در حوزه منابع طبیعی کارهای مناسبی در کردستان انجام شده است.
وی عنوان کرد که مراجع علمی در شرایط خشکسالی به ذخایر ژنتیکی توجه کنند تا در آینده کردستان به مشکل برنخورد.
اوسطی با اشاره به ۳ مشکل عمده کشور که در حوزه آب، خاک و تغییرات اقلیمی است ادامه داد که اختلافات بین استان‌ها به دلیل میزان پرداخت حق آبه بالاگرفته است که البته کردستان ۳ حوزه بزرگ آبی کشور را تغذیه می‌کند.
وی با بیان اینکه آبخیزداری در کنترل آب‌های مرزی بسیار مهم است خاطرنشان کرد که ۳ دشت ممنوعه دهگلان، قروه و چاردولی کسری منابع زیادی دارند و سالانه یک میلیون تن تولیدات کشاورزی در این سه دشت صورت می‌گیرد اما به دلیل عدم رسیدگی امکان خشکی این دشت‌ها دور از انتظار نیست.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه آبخیزداری باید تلاشهای فراوانی صورت گیرد و منابع و امکانات کشور در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بسیج شود.
در ارتباط با شرق کردستان باید برنامه‌های دقیقی صورت گیرد و در بحث اعتبارات نیز با فوریت و ضرورت عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب حجم روان آب حوزه سفید رود در کردستان است اظهار کرد که سالانه هزار و ۷۰۰ هکتار از خاک این حوزه شسته می‌شود و از بین می‌رود که عدد بسیار قابل توجهی است.
اوسطی افزود که از احداث باغات دیم در روستاهای حوزه دریاچه ارومیه ممانعت شده و این موضوع کاری غیر کارشناسی است که باید در این خصوص تجدیدنظر شود.
وی در پایان یادآور شد که کردستان ظرفیت مناسبی در حوزه زراعت چوب دارد و نیاز است که کردستان به استان پایلوت کشور در حوزه زراعت چوب تبدیل شود.
فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به ارزش ۱۳ هزار و ۲۵۲ میلیاردی بخش کشاورزی در کردستان تصریح کرد که
۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کردستان و ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی محقق شده است
وی با بیان اینکه حفظ جنگل‌ها برای جهاد کشاورزی یک اولویت است، عنوان کرد که طرح ۵۰ هزار هکتاری توسعه باغات نیازمند همت همگانی می‌خواهد و با کشت انگور دیم می‌تواند در توسعه باغات شیب دار تحول ایجاد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد که طرح‌های سنواتی ماده ۳ و واگذاری آن با مشکلاتی مواجه است که باید گونه‌های جایگزین بدون ایراد انجام شود.
وی با بیان اینکه ۷ هزار ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی که به تازگی ایجاد شده به باغات مربوط است خاطرنشان کرد که با اجرای ۳ طرح پیشران سرانه درآمد کردستانی‌ها به میانگین کشوری می‌رسد و عایدات این ۳ طرح بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
سپری گفت: ۷۰۰ میلیون متر مکعب کسری منابع آب در دشت قروه داریم که نیاز است این دشت‌ها احیا شوند.
وی با بیان اینکه طرح جنگل‌های مشارکتی یکی دیگر از پروژه‌های مهم در استان است در پایان یادآور شد که کنترل جوانه خوار بلوط و بیماری زغالی یکی از مطالبات مردم زاگرس نشین است و باید توجه بیشتری به آن شود.
سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز اظهار کرد که کارهای انجام شده در قروه و دهگلان در ۲ سال گذشته معادل پروژه‌های انجام شده آبخیزداری در ۱۰ سال گذشته است.
وی افزود که حمایت از سرمایه‌گذاری عصای دست است و اولین مرحله آن تامین زمین برای سرمایه‌گذاران است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تصریح کرد که واگذاری در چارچوب قانون زمین سرمایه‌گذاری های شاخص، به صلاح دید استاندار یکی از ضرورت‌های توسعه و حفظ منابع طبیعی است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منابع طبيعي آبخيزداري كردستان قروه و دهگلان منابع طبیعی دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر