Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه طراحی مدل ملی مفهومی ایران هوشمند برای تحقق اقتصاد دیجیتال در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پروژه «مدل ملی مفهومی ایران هوشمند برای تحقق اقتصاد دیجیتال» با هدف فهم این واقعیت که جهان آینده بر مدار ترکیبی از داده کلان، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بر بستر اینترنت نسل ۵ شکل خواهد گرفت و مؤلفه‌های ایجاد قدرت را باز تعریف خواهند کرد، طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این پروژه به بررسی مبانی نظری موجود در ایران هوشمند با تمرکز بر سه بخش سیاست داخلی-خارجی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی و همچنین انجام مطالعات تطبیقی در سه بخش مذکور و تدوین چارچوب ایران هوشمند با تمرکز بر این سه بخش پرداخته است.

 

یزدانیان هدف از ایجاد ایران هوشمند را ایجاد ثروت، به منظور گسترش عدالت اجتماعی از طریق اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: با رویکرد ارتقا جایگاه اقتصاد دیجیتال، اتصال بخش خصوصی کشور به اقتصاد جهانی و رونق همکاری‌های منطقه‌ای تسهیل خواهد شد و اهداف مهم زمامداری صالح و دولت الکترونیک محقق می‌شود و نهایتاً منجر به ارتقای کمی و کیفی زندگی ایرانیان خواهد شد.

 

وی افزود: انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت نسل ۴ ترکیبی از فناوری‌های دنیای فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیک است که فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده و سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این انقلاب به شکل بنیادین و با بهره ‏گیری از هوش مصنوعی (AI)، کلان داده‌ها (Big Data)، اینترنت اشیا (IoT)، اتوماسیون، رایانه‌ها، روبات‌ها، الگوریتم‌ها و شبکه‌های ارتباطی، شیوه تولید مدرن را تغییر می‌دهد و با اشاعه فناوری‌هایی که فاصله میان سپهر‌های فیزیکی، رایانشی و زیستی را کمرنگ یا حذف می‌کنند، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند.

 

یزدانیان اقتصاد دیجیتال را در واقع شبکه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دانست که از پلتفرم‌های صنعت نسل چهار بهره می‌گیرد و تا سال ۲۰۲۲، منشأ ۶۰ درصد از درآمد ناخالص سالانه جهانی خواهد بود و اضافه کرد: در این اقتصاد بسیاری از محدودیت‌های معمول پیشین، مانند محدودیت‌های مکانی، زمانی و حتی زبانی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و می‌تواند بسیاری از قواعد و قوانین قراردادی بشر مانند مرز‌های ژئوپلتیک و قرارداد‌های اجتماعی را متحول سازد.

 

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ایران هوشمند گفت: ایران هوشمند ایرانی بهره‌مند از نیروی انسانی خلاق است که چالش‌ها را فرصت بروز نوآوری می‌داند؛ ایران هوشمند یعنی کشوری که در آن توسعه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از کسب و کار‌های نوپا به یک روال تبدیل شده باشد، ایران هوشمند یعنی زمامداری هوشمند، یعنی مبارزه با فساد و ایجاد سازوکار‌های شفاف در خدمات اداری و در دسترس بودن انواع خدمات عمومی در گوشی همراه هر ایرانی.

 

وی اظهار داشت: ایران هوشمند یعنی ایران متصل به جهان، اما مقاوم سازی شده در برابر سلطه فناورانه، ایران هوشمند آینده روشن را برای نسل امروز و فردای خود به ارمغان می‌آورد، آینده‌ای که همین نسل خوش فکر جوان ایرانی خواهد ساخت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران هوشمند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اقتصاد دیجیتال ایران هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است