Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نظامیان آمریکایی هنگام مرور اطلاعات محرمانه درباره تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا از جمله محل استقرار این تسلیحات را به طور اتفاقی افشا کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وب سایت روزنامه نگاری تحقیقی بلینگ کت (Bellingcat) اعلام کرد به گفته یک کارشناس در این زمینه، این اقدام «شکاف آشکار» در امنیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وب سایت بلینگ کت در مقاله‌ای مورخ 28 مه (روز جمعه) اطلاعاتی را در مورد محل تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا که به طور تصادفی از سوی نظامیان آمریکایی در اینترنت افشا شده بود، به دست آورد.
سربازان آمریکایی به منظور مرور مجموعه زیادی از اطلاعات حساس که باید از حفظ باشند، از برنامه‌های آنلاین فلش کارت که در دسترس هستند، استفاده می‌کنند.
بلینگ کت اعلام کرد به این ترتیب آن‌ها «چندین پروتکل امنیتی حساس را در مورد تسلیحات هسته‌ای آمریکا و پایگاه‌هایی که این تسلیحات در آن ذخیره شده اند»، افشا کردند که این نهاد به سادگی و تنها با چند کلیک به این اطلاعات محرمانه دست یافته است.
این منبع افزود: به طور دقیق‌تر برای یافتن داده‌های مورد نظر، کافی بود نام این پایگاه‌های نظامی در اروپا و همچنین کلمات اختصاری نظامی مورد استفاده آمریکایی‌ها برای تعیین برخی انواع تسلیحات یا تجهیزات نظامی مانند PAS (پناهگاه‌های محافظ هواپیماها) در گوگل تایپ شود.
علاوه بر نام پایگاه‌های نظامی واقعی، این فلش کارت‌های سربازان آمریکایی، پناهگاه‌ها یعنی محلی را که احتمالا تسلیحات هسته‌ای در آنجا ذخیره شده اند، نشان می‌داد و حتی بیشتر از آن، جزئیاتی از قبیل پروتکل امنیتی، محل استقرار دوربین ها، دوره زمانی گشت زنی‌ها و کلمات رمزگذاری شده که نشان می‌دهد یک نگهبان مورد تهدید قرار گرفته، افشا شده است.
بلینگ کت یادآور شد پیش از این نیز اطلاعاتی در این باره از جمله از سوی مسئولان ناتو به بیرون درز کرده است، اما دولت‌های کشور‌های مربوطه این اطلاعات را نه تائید و نه تکذیب می‌کنند.
جفری لوئیس، موسس سایت تخصصی Arms Control Wonk.com و مدیر برنامه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در شرق آسیا در مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین به بلینگ کت اعلام کرد افشای این اطلاعات «شکاف آشکار» در اقدامات امنیتی مربوط به تسلیحات هسته‌ای آمریکا که در کشور‌های عضو ناتو ذخیره شده است، را نشان می‌دهد.
به گفته این کارشناس، جنبه محرمانگی محل استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا به منظور محافظت از تسلیحات در برابر تروریست‌ها نیست، بلکه تنها برای آن است که سیاستمداران و فرماندهان نظامی به سوالاتی دشوار از قبیل اینکه آیا این تمهیدات در ارتباط با به اشتراک گذاری ظرفیت‌های هسته‌ای ناتو در شرایط امروز نیز معنی دارد، پاسخگو نباشند.
لازم به ذکر است پس از آنکه این رسانه تحقیقاتی با ناتو و وزارت دفاع آمریکا تماس گرفت تا درباره این اطلاعات حساس اظهارنظر کنند، این اطلاعات از روی اینترنت حذف شد.
این نخستین بار نیست که چنین اطلاعاتی که رسما محرمانه تلقی می‌شوند، به طور اتفاقی منتشر می‌شود. در سال 2019 این سربازان آمریکایی نبودند، بلکه یک مسئول ناتو، یعنی جوزف. ای. دی (Joseph A.Day) سناتور کانادایی کمیته دفاع و امنیت مجمع پارلمانی ناتو بود که اطلاعاتی محرمانه را در یک گزارش رسمی درباره بازدارندگی هسته‌ای منتشر کرد. در آن زمان روزنامه بلژیکی «د مورگن» این خبر را اعلام کرد.
در متن اولیه گزارش آمده بود که حدود 150 بمب هسته‌ای B61 آمریکایی در شش پایگاه نظامی ناتو در اروپا مستقر است.
به نوشته روزنامه «د مورگن» در نسخه اولیه این گزارش آمده بود: «این بمب‌ها در شش پایگاه آمریکایی و اروپایی یعنی پایگاه هوایی کلاین بروخل (Kleine Brogel) در بلژیک، پایگاه بوچل در آلمان، پایگاه‌های آویانو و گدی-توره در ایتالیا، وولکل در هلند و اینجیرلیک در ترکیه ذخیره شده اند.»
این اطلاعات سپس در نسخه نهایی این گزارش حذف شد.
تهیه کننده این گزارش در پاسخ به نشریه واشنگتن پست اعلام کرده بود نسخه اولیه این سند تنها یک پیش نویس بوده و مبتنی بر داده‌هایی از «منابع آزاد» بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اطلاعات هسته ای تسلیحات هسته ای آمریکا ذخیره شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند

معاون اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت با تاکید بر شناسایی و ساماندهی وضعیت هویتی و شناسه ملی انواع اشخاص حقوقی از تخصیص ۱۷۵ شناسه ملی برای پایگاه‌های نماز جمعه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، پریسا نجفی معاون اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ساماندهی و شناسه‌دار کردن پایگاه‌های نماز جمعه خبر داد و گفت: شناسایی و ساماندهی وضعیت هویتی و شناسه ملی انواع اشخاص حقوقی در اولویت این اداره کل قرار داشته به نحوی که در اواخر سال گذشته و در یک اقدام جهادی با هدف ساماندهی و شناسه دار کردن پایگاه‌های نماز جمعه در سراسر کشور، ۱۷۵ شناسه ملی به پایگاه‌های نماز جمعه تخصیص یافت.

نجفی در ادامه تاکید کرد: پایگاه­‌هایی که برای انجام امور مالی خود نیاز به شناسه ملی دارند باید اطلاعات خود را به اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی سازمان ثبت ارائه کرده تا پس از بررسی و تایید مستندات، شناسه ملی به آن‌ها تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: همچنین اشخاص حقوقی مذکور مکلفند هر گونه تغییر در اطلاعات را ظرف مدت ۲۴ ساعت، به این اداره کل اعلام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • افشای اطلاعات جدید درباره آیفون 16
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند