Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزرای کشور ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی دو کشور را به خصوص در بخش زبان فارسی مهم‌ترین فاکتور در گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو کشور عنوان و بر استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی هر دو کشور تأکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست مشترک وزرای کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که در محل وزارت کشور در تهران برگزار شد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویتی خاص و جدی به گسترش روابط همسایگی قائل است؛ گفت: امروز توفیق داریم در خدمت برادر و دوست خودم اقای رحیم زاده وزیر محترم کشور تاجیکستان هستم و درخصوص زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بحث و گفتگو‌های خوبی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی فضلی با اشاره به این که روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی، اعتقادی، تاریخی، همسایگی و منطقه‌ای کاملا رو به رشد و مناسب بوده است؛ گفت: تلاش هر دو کشور بر این است که ظرفیت‌های همگرایی و همکاری در سطوح مختلف تقویت شود.

وزیر کشور با بیان اینکه پیرو گسترش مناسبات همکاری دو کشور، اسفند ماه سال گذشته سفری به کشور تاجیکستان داشته ام؛ گفت: تلاش‌های همه مسئولان کشور، اعم از اینجانب در کسوت وزیر کشور، آقای دکتر ظریف به عنوان وزیر خارجه و جناب آقای روحانی رئیس جمهوری بر گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.

رئیس شورای امنیت کشور با اشاره به ظرفیت همکاری‌های امنیتی دو کشور، گفت تفاهم نامه امنیتی خوبی میان دو کشور منعقده شده و در این راستا برای همکاری در بخش پلیس میان دو کشور در حوزه‌های مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، آموزش، تبادل استاد و دانشجو کار خواهیم کرد.

گسترش همکاری‌ها در حوزه فرهنگی از دیگر محور‌های مورد اشاره وزیر کشور بود و در این خصوص گفت: زبان فارسی زبان مشترک ایران، تاجیکستان و افغانستان است و این سه کشور می‌توانند یک مثلث همکاری فرهنگی در منطقه ایجاد کنند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: پیرو این مناسبات و ظرفیت‌های قوی فرهنگی، گسترش تبادلات علمی، دانشجویی و اساتید میان دو کشور بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به ضرورت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: تقویت همگرایی اقتصادی منطقه ای، مورد تاکید مسئولان عالی کشور است و در این راستا ظرفیت خوبی میان دو کشور ایران و تاجیکستان در حوزه سرمایه گذاری‌های مشترک، همکاری‌های بین بانکی و تجاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: اراده دو ملت و دو کشور ایران و تاجیکستان بر گسترش این همکاری هاست و برای همین باید نهایت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه اقتصادی هر دو کشور به عمل آید.

رحمانی فضلی در پایان ابراز امیداوری کرد: ان شاا... این سفر، سفر پر خیر و برکتی برای هر دو ملت ایران و تاجیکستان باشد و زمینه‌های خوب همکاری میان دو کشور گسترش یابد.

در حاشیه نشست امروز وزرای کشور ایران و تاجیکستان، همچنین، رمضان رحیم زاده وزیر کشور تاجیکستان با تشریح این موضوع که جناب آقای دکتر رحمانی فضلی به درستی بر ضرورت گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی دو کشور تاکید دارد؛ گفت: امروز به همراه هیاتی، با هدف بررسی زمینه‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به ایران سفر کرده ایم.

وزیر کشور تاجیکستان با اشاره به این موضوع که گسترش همکاری بین دو کشور در حوزه جرایم فراملی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر امری ضروری است؛ گفت: سند‌های همکاری خیلی خوبی میان دو کشور به امضا رسیده است و بایستی از این ظرفیت برای گسترش همکاری در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استفاده شود.

رحیم زاده با اظهار این مساله که سفر اخیر آقای رحمانی فضلی به کشور تاجیکستان زمینه ساز همکاری‌های خوبی میان دو کشور شد؛ گفت: باید سفر‌های کاری میان دو کشور ادامه یابد.

وزیر کشور تاجیکستان تصریح کرد: به دنبال بررسی تمام راه‌ها و گزینه‌های موجود در گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان هستیم و امید داریم که با محور قرار دادن فرهنگ مشترک دو کشور به خصوص زبان فارسی، دوستی دو کشور تقویت و تحکیم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عبدالرضا رحمانی فضلی ایران و تاجیکستان همکاری فرهنگی همکاری منطقه ای رمضان رحیم زاده کشور ایران و تاجیکستان خوبی میان دو کشور اقتصادی و فرهنگی کشور تاجیکستان فرهنگی دو کشور گسترش مناسبات گسترش همکاری رحمانی فضلی وزیر کشور همکاری ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی عازم ابوظبی شد تا پس از ۱۰ سال در اجلاس این کمیسیون شرکت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات شامگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه عازم ابوظبی شد تا در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی حضور یابد.

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در ابوظبی برگزار می شود.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به منظور توسعه همکاری های دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده ای و ترکیبی) برگزار خواهد شد.

علاوه بر حوزه های اشاره شده، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین المللی به ویژه کریدور شمال جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.

پیش بینی می شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

شایان ذکر است در حاشیه اجلاس موصوف، همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش های خصوصی دو کشور نیز در حاشیه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.

در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود به صورت رو در رو مذاکره خواهند کرد.

همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب و کار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری و تجارت و فرایندهای مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند کرد.

بذرپاش پیش از سفر و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حجم مراودات تجاری میان دو کشور در این سفر بازنگری می شود.

هدف گذاری جدید برای افزایش تجارت میان ایران و امارات  

وی افزود: مراودات تجاری ایران و امارات در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت و در این سفر هدفگذاری های جدیدی با همتای اماراتی مورد توافق قرار می گیرد.

بذرپاش با توجه تعداد قابل توجه پروازها میان دو کشور گفت: توافقات متعددی در زمینه حمل و نقل هوایی در این سفر مد نظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بررسی مراودات مالی نیز در دستور کار این سفر قرار دارد. همچنین همکاری ها و فعالیت های بندری فی ما بین نیز جزو موارد مورد مذاکره است.

وی یادآور شد: با توجه به اختلاف نظر در تعرفه های واردات و صادرات کالا میان دو کشور، هیاتی از روز گذشته مذاکرات مقدماتی را انجام داده است و امیدواریم در روز برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، تصمیمات خوبی به نفع مردم عزیز کشورمان اتخاذ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد