Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمد هوشمند عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه  کشاورزان شهرستان برای آب به عنوان مایه حیات اهمیت ویژه ای قایل هستند افزود: از سال ۱۳۷۰ تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به آبیاری نوین تجهیز شد که ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مربوط به هشت سال گذشته است.

وی  با اشاره به اینکه ۲۰ هزار هکتار اراضی شهرستان قابل کشت است ، اما بر اثر تداوم خشکسالی این میزان به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هوشمند ادامه داد: باتوجه به اینکه حدود پنج هزار هکتار اراضی قابل کشت شهرستان به دلیل تداوم خشکسالی ،  افت آب های زیرزمینی بدون کشت است اما شرایط مناسب برای برخورداری از اجرای سیستم های نوین آبیاری تا ۲ برابر اراضی فراهم است.

این مسوول یادآور شد : هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زراعی و باغی شهرستان نیز به روش غرغابی آبیاری می شود و این توان در کشاورزان وجود دارد که با کمک های بلاعوض دولت و کمک مسوولان و مشارکت بانک ها مزارغ و باغ ها به آبیاری نوین تجهیز شود.

میزان صرفه جویی آب در سامانه نوین آبیاری در هر هکتار چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب است

هوشمند با اشاره به مشکل تأمین آب به عنوان یکی از موانع تولید در بخش کشاورزی و اهمیت مدیریت منابع آبی، افزود: با اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در هر هکتار تا چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه با اجرای سامانه های نوین آبیاری ، میزان تولید محصول کشاورزی تا ۲برابر افزایش می یابد، خاطرنشان کرد : توسعه آبیاری نوین و کشت محصولات گلخانه ای که نقش اساسی در کاهش مصرف آب دارد از برنامه های مهم و اولویت دار مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود و در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها برداشت محصول آبیاری ابرکوه خشکسالی اراضی کشاورزی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران سامانه‌های آبیاری نوین و عبور از بحران خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول آبیاری ابرکوه برداشت محصول آبیاری ابرکوه خشکسالی اراضی کشاورزی اخبار کنکور آبیاری نوین نوین آبیاری هکتار اراضی هزار هکتار هزار و ۵۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور

هودیانی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت:  مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است. هودیانی گفت بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت. وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول برداشت شود.

هودیانی افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم کشت شده در بمپور بصورت قراردادی کشت شده است و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.

بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین