Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:05:35 GMT

اختلافاتی که باید در مذاکرات وین حل شود

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۱۷۵۹

اختلافاتی که باید در مذاکرات وین حل شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمیسیون مشترک برجام در روزهای اخیر با برگزاری چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونان، مدیران سیاسی و سطوح کارشناسی میان هیات‌های ایران با هیات‌های اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی و هیات‌های چین و روسیه برگزار شد. روز دوشنبه، ۱۰ خرداد نیز نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع با حضور روسای هر سه هیات در محل گراندهتل وین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظم غریب‌آبادی نماینده کشورمان در نزد سازمان‌های بین‌المللی نیز در صفحه توییترش اعلام کرد: دیدار سه‌جانبه میان ایران، چین و روسیه برگزار شد. سرپرستان هیئت‌ها درباره مسائل مربوط به مذاکرات ادامه‌دار برجامی گفت‌وگو کرده و آن ها را مرور کردند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی نیز با انتشار توئیتی در مورد این نشست نوشت: یک نشست سه‌جانبه با حضور هیئت‌های ایرانی، روس و چینی امروز (دوشنبه) در وین برگزار و درباره برجام رایزنی شد. شرکت کنندگان در این جلسه به تبادل نظر درباره وضعیت کنونی امور و مسیر پیش رو پرداختند.

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

گفتنی است رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین گفته که مطمئن نیست در این دور، مذاکرات به پایان برسد. آنگونه که از سخنان سید عباس عراقچی پیداست مذاکرات به مراحل حساس‌تری رسیده است. وی گفت: مذاکرات پیچیدگی های زیادی دارد و ما به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌ایم.

عراقچی در سخنان خود به اختلافات بارز اشاره کرده اما نگفته است که این اختلافات دقیقا در مورد چه مسائلی است. او گفت: فکر می‌کنم پیشرفت‌های خوبی تاکنون داشته‌ایم، مسیر خوبی را طی کرده‌ایم و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فقط به مسائلی که اختلافات بارزی در مورد آنها وجود دارد، پرداخته می‌شود. متن ها تهیه شده و تا حد زیادی از آن آماده است و چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است؛ جلسات فشرده‌ای را در این دوره داشتیم. من امروز جلسه سه‌جانبه ای را با دو کشور چین و روسیه داشتم و هماهنگی‌های بسیار خوبی بین ما و این  دو کشور وجود دارد و یک جلسه نیز با سه کشور اروپایی و به صورت چهار جانبه داشتیم؛ جلسات کارشناسی نیز به همین ترتیب برگزار شده است.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با ایراز امیدواری نسبت به آینده مذاکرات گفت: ممکن است که لازم باشد بار دیگر هیئت ها برای انجام مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند و هنوز زود است که قضاوت کنیم که در چه روزی و در چه مقطعی به این نقطه خواهیم رسید و تلاش بر این است که هر چه زودتر به یک جمع‌بندی نهایی برسیم، از نظر ما روند ادامه دارد و باید دید که چه خواهد شد.

از سوی دیگر روز ۱۱ خرداد، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، از ارسال نامه‌ علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به گزارش اخیر آژانس به اعضای شورای حکام خبر داد. در گزارش آژانس با تائید تدابیر جبرانی ایران در برجام اعلام شد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۶ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

«رافائل گروسی» در این گزارش که بخش هایی از آن رسانه‌ای شد، اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران در سه ماهه منتهی به ماه «می» حدود ۲۷۳ کیلوگرم بوده است. ایران بر اساس این گزارش ۲.۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و ۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کرده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین ادعا شده که توضیحات ایران درباره علت وجود آثار اورانیوم در مراکز هسته ای اعلام نشده، کافی نبوده است. گروسی ادعا کرد: با توجه به فقدان توضیحات ایران، آژانس عمیقا نگران وجود مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران است. این درحالی‌است که مکان‌های این مواد اتمی هم برای آژانس روشن نیست. ایران همچنین به سایر سئوالات درباره سایر مکان‌های اعلام نشده پاسخ نداده و این مساله به طور جدی توانمندی آژانس برای ارائه اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غریب آبادی اعلام کرد که صالحی در این نامه به گفت‌وگوی تلفنی دو طرف درخصوص سرنوشت تفاهم فنی مشترک که در سوم خردادماه منقضی شد، اشاره کرده و نوشته است است: همانگونه که گفتم، ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد.

به گفته غریب آبادی، در این نامه به تعاملات موجود فی‌مابین ایران و آژانس در حوزه پادمان نیز پرداخته شده و در آن آمده است: ایران تاکنون حداکثر تلاش خود را در همکاری با آژانس به شیوه‌ای محتوایی و با ارائه توضیحات و پاسخ‌های ضروری به عمل آورده است. ما از آمادگی آژانس برای تعامل فعالانه و متمرکز با ایران با هدف حل و فصل چند موضوع پادمانی، بدون تاخیر استقبال می‌کنیم و به‌طور جدی انتظار داریم که این تعامل متقابل، به‌زودی منجر به نتیجه عملی در این زمینه شود.

یک روز پیش از ارسال نامه صالحی نیز، نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به گزارش آژانس، اقدامات هسته ای جمهوری اسلامی را بر اساس اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: آنچه که ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است.

پنجم اسفند ماه سال گذشته هم ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگش‌ پذیر خواهد بود.

تاکنون پنج دور مذاکره بین طرفین در وین برگزار شده است تا در مورد بازگشت ایران و آمریکا به برجام توافق صورت گیرد. با وجود آنکه گفته می‌شود پیشرفت‌هایی در این مذاکرات صورت گرفته است ولی طرفین هنوز اعلام نکرده‌اند که به توافق رسیده‌اند. به گفته عراقچی، اکنون نوبت به مسائلی رسیده که اختلافات بارزی در مورد آنها وجود دارد و همین از افزایش حساسیت‌های بیشتر در مذاکرات پیش رو حکایت می‌کند.

برچسب‌ها برجام وین ایالات متحده آمریکا ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام وین ایالات متحده آمریکا برجام وین ایالات متحده آمریکا ایران اخبار کنکور نزد سازمان های بین المللی غریب آبادی برگزار شد سه جانبه هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ سفر گروسی به ایران مشخص شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه تایید کرد که مدیرکل این نهاد رافائل گروسی برای دیدار با مقامات ایرانی ششم تا هفتم مه (۱۷-۱۸ اردیبهشت) به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش فارس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بهروز کمالوندی دیروز از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران در ا‌وایل هفته آینده خبر داد.

براساس اعلام کمالوندی، مدیرکل آژانس در این سفر ضمن شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران با مقامات ایرانی نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران قرار است ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه در شهر اصفهان برگزار شود.

دیگر خبرها

  • تاریخ سفر گروسی به ایران مشخص شد
  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!