Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@14:45:19 GMT

حوضه آبخیز چمقلوی قروه بهره‌برداری شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۱۹۵۱

حوضه آبخیز چمقلوی قروه بهره‌برداری شد

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز سه‌شنبه در این مراسم بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: نهضت آبخیزداری در کشور به راه افتاده و جا دارد کردستان و به ویژه شهرستان قروه از ظرفیت معدن داران بنا به مسوولیت اجتماعی آنها استفاده شود.
مسعود منصور با بیان اینکه تصور یک سازه مکانیکی صرف از آب‌بندها اشتباه است افزود: تقویت سفره‌های آب زیرزمینی تنها با آب‌های ذخیره پشت سدها ممکن نیست و باید مجموعه آبخیزداری در این زمینه به‌کار گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه حوضه‌های فاقد مطالعه در قروه امسال وارد فاز مطالعاتی می‌شود، گفت: اعتبار لازم برای طرح‌های آماده اجرا نیز تامین می‌شود تا دشت‌های ممنوعه این منطقه بیشتر از این آسیب نبیند.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ابراز نگرانی از مرگ آبخوان‌ها، اضافه کرد: با این اتفاق بخش زیادی از ارتزاق و معیشت مردم دچار آسیب جدی می‌شود و در صورت تخریب به هیچ عنوان قابل تجدید و جبران نخواهد بود.
وی حفاظت از این منابع را نیازمند مشارکت سازنده چند وزارتخانه اعلام و اظهار داشت: جهاد کشاورزی با تغییر الگوی کشت و ترویج ابیاری نوین، وزارت صمت با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، وزارت نیرو با مدیریت آبها و سازمان جنگل‌ها با اجرای طرح‌های آبخیز  باید با برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی مقابله و به جای توسعه کشاورزی، بازده تولید افزایش یابد.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه اقدامات برجسته‌ای در حوزه آبخیزداری در دشت‌های شرقی کردستان اجرا شده که مورد استقبال عمومی قرار گرفته است، افزود: براساس دستور رییس سازمان جنگل‌ها، در راستای اجرای قانون حدنگار کاداستر، مقرر شده پلاک‌های طبیعی شهرستان قروه تعیین شود.
پرویز اوسطی از اجرای مطالعات تفصیلی منابع طبیعی خبر داد و گفت: طبق وعده رییس سازمان جنگل‌ها، اعتبارات حوزه آبخیزداری نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم اظهار داشت: حوضه آبخیز چمقلو با مساحت ۷۳ کیلومتر مربع شامل هشت زیرحوضه است و ساکنان روستاهای قلعه‌لان، پیرباباعلی، جامه‌شوران، چمقلو، تازه آباد خلیل‌آباد و تازه آباد جامه‌شوران باجمعیت ۲ هزار و ۶۶ نفر از آن بهره‌مند می‌شوند.
سعدی نقشبندی افزود:  این حوضه از سرشاخه های سد سفیدرورد است و هفت هزار و ۳۰۰  هکتار زمین کشاورزی در ۶ روستای شهرستان از مزایای آن برخورددار هستند.
نقشبندی یادآور شد: از این میزان زمین، ۶۹ درصد اراضی ملی ومنابع طبیعی و ۳۱درصد اراضی کشاورزی اشخاص است.

وی با اشاره به بارندگی ۳۵۰ میلیمتری بارندگی سالانه در قروه، افزود:  حجم نزولات جوی ۲۶ میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون آن بصورت رودخانه و رواناب از حوزه خارج می‌شود که با تزریق این آبها به سفره‌های آب زیرزمینی می توان بخش عمده ای از فرسایش و وقوع ریزگرد و افت منابع زیرزمینی را جبران کرد.
نقشبندی گفت: ۴۲ حلقه چاه در اطراف این حوزه قرار دارد و در هفت سازه بزرگ ۴۴۲ هزار متر مکعب در یک مرحله ظرفیت آبگیری دارد.
وی گفت: رودخانه اصلی حوضه با نام چمقلو به طول ۲۴.۷ کیلومتر و فرسایش چهارتن در هکتار در سال است و برداشت آب‌های زیرزمینی از طریق ۴۲ حلقه چاه، ۱۳ چشمه و ۶ رشته قنات صورت می‌گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: این  پروژه هفت بند خاکی دارد که  از محل صندوق توسعه ملی ۴۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.
وی گفت: نفوذ سالیانه ۸.۲ میلیون متر مکعب رواناب به آبخوان دشت دهگلان از طریق این طرح انجام می‌شود.
در مجموع ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب سازهای سنگی، سنگی ملاتی و بندهای خاکی در استان احداث شده که شامل پنج هزار و ۸۰۰ مترمکعب عملیات خاکی و ۵۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب عملیات مکانیکی است.

 در دشت‌های شرق استان هفت بند خاکی و ۱۱ بند سنگی ملاتی احداث شده است.

ایجاد اشتغال موقت در جوامع محلی و جلب مشارکت بهره‌برداران منابع طبیعی، مهار سیلاب، کنترل و مقابله با فرسایش و هدر رفت خاک، مقابله با انتقال رسوب به مخازن و افزایش عمر مفید سدها، افزایش ذخایر آبی از طریق کاهش تبخیر و نفوذ دادن آب به سفره های زیرزمینی با هدف توسعه کشاورزی پایدارو توسعه و استقرار پوشش گیاهی از اهداف کلان این طرح‌ها است.
قروه در ۹۰ کیلومتری و دهگلان در ۴۵ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی کردستان صنایع تبدیلی قروه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی کردستان صنایع تبدیلی مجلس شورای اسلامی کردستان صنایع تبدیلی قروه اخبار کنکور رییس سازمان جنگل ها منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم رحیمی نیا، صبح دوشنبه در اولین جلسه شورای اداری این اداره کل در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی، در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده، برنامه‌های ویژه‌ای برای مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم با مشارکت فعال مردم، می‌توانیم گام‌های موثرتری در جهت توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی برداریم افزود: منابع طبیعی متعلق به مردم است و در همه فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی مردم همراه و همگام هستند.

وی مشارکت در فعالیت‌های آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، توسعه گیاهان دارویی و همچنین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال گذشته را برخی از اقدامات انجام شده در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در جنوب کرمان عنوان کرد.

رحیمی نیا، افزود: در راستای تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال جاری در هر شهرستان یک نهالستان راه اندازی و تولید نهال بر اساس نیاز همان شهرستان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز است، خواستار رایزنی رؤسای ادارات با فرمانداران جهت تأمین اعتبار در این خصوص شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بر برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق بحرانی برای مردم و جوامع محلی در زمینه‌های مختلف منابع طبیعی، از جمله آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و اطفا حریق تاکید و با اشاره به اینکه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری فواید و اثرات مثبت متعددی دارد خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری بر اساس طرح جامع مدیریت حوضه آبخیز اجرایی و بایستی اولویت با مناطق محروم و روستایی و با مشارکت مردم صورت پذیرد.

اجرای پروژه‌های بیولوژیک در پایین دست پروژه‌های پخش سیلاب، مدیریت چرای غیرمجاز و بی رویه دام، نظارت بر برداشت اصولی از مراتع، نظارت و صدور مجوزات حمل چوب به صورت روزانه، نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های مرتعداری، صداقت در کار، تکریم و تسریع در کار ارباب رجوع و صرفه جویی در هزینه‌ها از دیگر موارد مطرح شده و مورد تاکید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این جلسه بود.

گفتنی است در پایان این جلسه حکم ابلاغ حسین مشایخی با حفظ سمت به عنوان دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به وی اهدا شد.

کد خبر 6092125

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود